به گزارش جوان عباس آخوندی در بیستمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که در هتل آنا ارومیه برگزار شد اظهار کرد: بخش ساختمان 30 تا 40 درصد سرمایه ملی را تشکیل میدهد و این در حالیست که در دو سه دهه اخیر در تعداد مهندسان رشد 40 برابری داریم و به تعداد 400 هزار نفر رسیده است.
وی افزود: نحوه اجرا و کنترل ساختمان در امر مهندسی بسیار مهم است گرچه انحراف نحوه ارجاع کار از ابتدا وجود دارد و با قانون ناسازگاری دارد و نقطه اصلی انحراف از قانون است که در آییننامه باید به این موضوع توجه میشد که کارهای نظام مهندسی به یک رقابت کوپنی تبدیل شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: قانون نظام مهندسی میگوید که کار مهندسی باید زیر نظر فرد مهندس اجرا شود و این موضوع بدین معنی نیست که جانشین مردم هستند و امروز زمانی است در مورد توزیع کوپنی باید بازبینی کرد و مشکلات آتی را از پیش رو برداشت.
آخوندی بیان کرد: نظام مهندسی کاری با کیفیت بهتر، عمر مفید بالا و ارزش افزوده بیشتر میتواند انجام دهد که در این صورت مردم به افراد غیرحرفهای مراجعه نمیکنند و اگر این اطمینان ایجاد شود مردم در آینده ارزش افزوده بیشتر میتوانند داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: در آئین نامه اجرا و نظارت بر ساختمان مبنا بر این است که طرف قرارداد باید کارفرما باشد و میتواند شخص حقیقی یا حقوقی نیز باشد.
آخوندی با تحلیل وضعیت عمومی نظام مهندسی کشور افزود: امیدواریم بتوانیم به نتیجه خوبی در این زمینه برسیم چراکه شرایط کنونی شایسته مهندسان کشورمان نیست چون عدهای دانش مهندسی و ساختمانهای مهندسی را زیر سئوال میبرند و اگر این سوء تفاهمها هموار نشود با مشکلات بسیاری روبهرو میشویم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از مهندسان درخواست داریم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را به خوبی اجرا کنند و در این میان اخلاق مهندسی باید در هر اقدامی رعایت شود تا پیامدهای خوبی برای مردم و جامعه داشته باشد.
وی گفت: اگر ساختمانهای ساخته شده توسط مهندسان در دراز مدت و کوتاه مدت با حقوق جامعه مغایرت داشته باشد مشکلاتی را پیش میآورد که در مغایرت با قوانین مهندسی قرار دارد
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافتهای فرسوده زندگی میکنند که تبدیل به معضل اصلی کشور شده است.
محمدرضا رضائی کوچی افزود: سه مقوله مهم در بحث ساخت و ساز ساختمان وجود دارد که مردم، مهندسین و نظام مهندسی سه مقوله اساسی هستند بنابراین برای برطرف کردن مشکلات ساختمان سازی در جامعه باید ارتباط خوبی در میان این سه وجه داشته باشد و تعامل میان این سه میتواند سبب اعتماد مردم به مهندسی شود.
رضایی خاطرنشان کرد: اگر نطارت ساختمان بر عهده فردی است باید مردم بدانند که مهندسان سبب ایجاد امنیت ساختمان میشوند و تمامی کارها از سوی دلسوزی است بنابراین مردم باید به مهندسان اعتماد کنند که سخت گیریها در ساخت ساختمان به سبب آرامش خانواده آنان است.
وی بیان کرد: خلاقیتی که مهندسان به خرج میدهند و تلاش میکنند خود را به جامعه ثابت کنند چون نظام مهندسی رابطی بین مردم و مهندسان کشورمان است و کمک میکند تا مهندسان بسترسازی و زمینه سازی کنند و این وظیفه سنگین برای جلب اعتماد مردم است که باید به صورت جدی در برنامه مهندسان قرار گیرد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از 15 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافتهای فرسوده زندگی میکنند که معضل اصلی در جامعه ماست بنابراین میخواهیم به کمک ملت ایران بیاییم و اعتراف میکنیم از ظرفیت مهندسان استفاده نکردهایم.
وی تاکید کرد: 400 هزار مهندسی که در کشور داریم یک فرصت و ظرفیت برای کشور ماست چرا که برای تک تک این افراد هزینه شده است و این افراد نباید اقداماتی که یک کارگر ساده انجام میدهد را به سرمنزل مقصود برسانند و باید به آنان بیش از پیش توجه کنیم.
رضایی تصریح کرد: نظام مهندسی کشور باید اصلاح شود گرچه تا کنون همکاری خوبی با وزارت راه و شهرسازی بوده است اما انتظار میرود قانونی بنویسیم که جایگاه مهندسی حفظ شود چرا که ظرفیت فراوانی که میتواند برای کشور وزنه سنگینی باشد دچار چالش شده است.
وی تاکید کرد: مسئولان دولت دوازدهم باید زمینههای اقتصادی را شناسایی کنند و در راستای اشتغالزایی برای جوانان گام بردارند و موضوع دیگر اینکه باید مورد توجه قرار گیرد کیفیت مصالح ساختمانی است از این رو عمر مفید ساختمانهای کشور بسیار کمتر از میانگین جهانی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: این سازمان بیش از ۴۰۰ هزار عضو دارد و هر ساله ۲۰ درصد به تعداد این افراد اضافه میشود.
فرج الله رجبی افزود: حضور این عزیزان در این اجلاس میتواند مقدمهای برای برکات جامعه مهندسی باشد چراکه تعداد 31 سازمان نظام مهندسی در کشور با شخصیت حقوقی مجزا داریم که بر اساس قوانین مهندسی برقرار شدهاند و بیش از 400 هزار عضو نظام مهندسی داریم که هر ساله 20 درصد به تعداد این افراد اضافه میشود.
رجبی خاطرنشان کرد: سازمانهای نظام مهندسی با دو چالش روبهرو هستند تا به اهداف کلان خود دست یابند که موضوع نخست در آموزش است که بدون توجه به بازار تقاضا وارد بازار میشوند.
وی بیان کرد: افرادی که بدون آموزش کافی وارد بازار میشوند ما را با مشکلات بسیاری روبهرو میکنند و برخی از این افراد حتی تجهیزات آزمایشگاهی مهندسی را مشاهده نکردهاند چه برسد به اینکه بخواهند مهندسی را در جامعه جاری کنند و این یک تهدید برای سازمان نظام مهندسی است و وزارت علوم احساس میکند هیچ وظیفهای در قبال فارغالتحصیلان ندارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: چالش دوم به موضوعات اقتصادی مربوط میشود که درگیر مسائل صنفی شدهایم و مردم نگاهی که به جامعه مهندسی میکنند نگاهی توام با تهدید است و سازمان نظام مهندسی در این دو چالش نقش مهمی دارد.
وی تاکید کرد: دریافتیهایی که سازمانهای نظام مهندسی دارند برای آموزش افراد غیر ماهر است و هیچ ریالی در این راستا از دولت دریافت نمیشود و در عین حال سازمانهای نظام مهندسی در بسیاری از مسائل عمومی به مملکت کمک کند و ظرفیت بسیار خود را در اختیار کشورمان قرار دهد.
رجبی تصریح کرد: برای ایجاد یک ساختار فنی و تخصصی ظرفیتهای لازم را داریم تا این موضوعات را پیاده کنیم و در شرایط فعلی بازبینی قانون نظام مهندسی بیش از پیش احساس میشود و تا کنون 19 جلسه در دستگاهها و سازمانهای مختلف در راستای بازنگری قوانین برگزار شده است.
وی یادآور شد: با اصلاح قوانین میتوانیم بیش از پیش به جامعه کمک کنیم و سازمانهای نظام مهندسی ظرفیت لازم برای ورود به کمک به دولت را دارند و تجربیات لازم در استانها در این مورد وجود دارد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: تعداد ۱۴ هزار مهندس در ۷ رشته در آذربایجان غربی تربیت شده و عده ای نیز به عضویت سازمان نظام مهندسی درنیامدهاند.
وی افزود: نتیجه تمامی اقدامات در راه و شهرسازی و نظام مهندسی باید توسعه حمل و نقل ریلی، هوایی، زمینی باشد و علیرغم کمبود بودجه حرکتهای خوبی در این زمینه انجام شده است.
بهادری خاطرنشان کرد: اگرچه توسعه شهرسازی سبب کمبود بحرانهای کمبود آب میشود اما فرهنگ عمومی ارتقا مییابد.
وی گفت: در سالهای اخیر فارغالتحصیلان زیادی در زمینه مهندسی وارد بازار کار شدهاند بنابراین باید توجه بسیاری به این چگونگی اشتغال آنان کرد.
بهادری بیان کرد: موضوع تعیین تکلیف قانون نظام اجرایی با نظام مهندسی بیش از 20 سال است که حل نشده است.
وی اظهار کرد: در موضوع کارمندهای ادارت نیز با مشکلات بسیاری روبهرو هستیم و موضوع تکنسین به فراموشی سپرده شده و در ایران به ازای هر تکنسین 35 مهندس داریم که این روند برخلاف دنیا در حال حرکت است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: از نگاه مردم و نمایندگان بحث اشتغال مهندسین مشکل است که در آذربایجان غربی غوغا میکند و در استان ما تعداد 14 هزار مهندس در 7 رشته تربیت است که در این میان نیز عدهای هستند که به عضویت سازمان نظام مهندسی درنیامدهاند.