کد خبر: 861809
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در شرايطي كه رؤساي جمهور روسيه و امريكا در نشست گروه 20 بر افزايش همكاري دو كشور در زمينه‌هاي مختلف تأكيد كردند اما تحولات داخلي امريكا بر سطح تنش‌ها بين مسكو و واشنگتن سايه افكنده است.
در شرايطي كه رؤساي جمهور روسيه و امريكا در نشست گروه 20 بر افزايش همكاري دو كشور در زمينه‌هاي مختلف تأكيد كردند اما تحولات داخلي امريكا بر سطح تنش‌ها بين مسكو و واشنگتن سايه افكنده است. كاخ كرملين با اشاره به مناقشات ديپلماتيك اخير با امريكا اعلام كرد كه صبر مسكو در قبال واشنگتن ديگر به سر آمده است. مسكو گفته است براي مقابله‌به‌مثل، برخي ديپلمات‌هاي امريكا را اخراج مي‌كند.
 
به رغم توافقات بين ولاديمير پوتين و دونالد ترامپ، رؤساي جمهور روسيه و امريكا براي حل بحران سوريه اما تنش‌ها بين دو كشور بر سر مسائل ديپلماتيك همچنان بالاست كه روابط دو كشور را تحت‌الشعاع قرار داده است. بي‌نتيجه بودن تلاش‌ها براي حل اختلافات ديپلماتيك روسيه با امريكا، واكنش تند مسكو را در پي داشته است. ديميتري پسكوف، سخنگوي دفتر رياست جمهوري روسيه با اشاره به مناقشات ديپلماتيك ميان اين كشور با امريكا اعلام كرد كه صبر مسكو در قبال واشنگتن به سر آمده است. پسكوف گفت كه از ديدگاه قوانين بين‌المللي، روسيه نمي‌تواند مدت زمان زيادي اين موضوع را تحمل كند و آن را بدون پاسخ متقابلي رها سازد. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، پسكوف در ادامه اظهارات خود تأكيد كرد: «كسي انتظار امتيازگيري براي مسكو از سوي ترامپ را ندارد، مسكو نيز چنين انتظاري ندارد.» وي تصريح كرد: «پوتين درباره هيچ امتيازي (در ديدار با ترامپ) صحبت نكرده و هرگز موضوعات اينچنيني را نيز مطرح نكرده است.» واشنگتن در واپسين روزهاي حضور باراك اوباما، رئيس‌جمهور سابق امريكا در كاخ سفيد در سال ۲۰۱۶ ميلادي 35 تن از ديپلمات‌هاي روس را اخراج كرد و اموال ديپلماتيك اين كشور را نيز ضبط كرد؛ مسئله‌اي كه به تنش ديپلماتيك كنوني ميان مسكو و واشنگتن مبدل شده است. در آن زمان ولاديمير پوتين باتوجه به در پيش بودن زمان انتخابات رياست جمهوري امريكا در واكنش به اين اقدام ديپلماتيك اعلام كرد كه مسكو حق مقابله‌به‌مثل را براي كشورش محفوظ نگه مي‌دارد، اما ديپلمات‌هاي امريكايي را اخراج نمي‌كند.
 
اما با بالا گرفتن تنش‌ها بين دو كشور، روسيه نيز به فكر اقدام تلافي‌جويانه افتاده است. وزارت خارجه روسيه روز سه‌شنبه اعلام كرد كه اين كشور نيز در واكنش به اين اقدام واشنگتن قصد دارد 30 ديپلمات امريكايي را اخراج كند.  تنش‌ها بين روسيه و امريكا پس از ورود دونالد ترامپ به كاخ سفيد افزايش يافته است. اعضاي حزب دموكرات در امريكا به خاطر گفت‌وگوهاي محرمانه برخي مقامات و اعضاي خانواده ترامپ با سفير روسيه در واشنگتن، مسكو را به مداخله در انتخابات رياست جمهور امريكا متهم كرده‌اند. به همين منظور كنگره امريكا در هفته‌هاي اخير بسته تحريم‌هاي جديدي عليه روسيه تصويب كرده است كه با واكنش تند كرملين روبه‌رو شده است. هرچند گفته مي‌شد برخي مقامات دولت ترامپ با بسته تحريمي ضدروسيه مخالف هستند اما گزارش‌ها حاكي است كه كاخ سفيد با تصميم كنگره موافقت كرده است.
 
به گزارش روزنامه كامرسانت، مارك شورت، رئيس بخش مسائل قانونگذاري كاخ سفيد روز چهارشنبه در سخناني گفت كه دولت امريكا پشتيبان تحريم‌هاي جديد و محدوديت‌هاي پيشنهاد شده در مورد روسيه است. پيش‌بيني مي‌شود با وضع بسته‌هاي جديد تحريم‌ها در ماه‌هاي اخير، روزنه اميدي كه با روي كار آمدن ترامپ براي بهبودي روابط با روسيه به وجود آمده بود عملاً از بين برود و دو كشور با سرعت بيشتري در مسير پراختلاف و تنش حركت كنند.
  
خانواده ترامپ در منگنه
پس از فشار دموكرا‌ت‌ها، پسر رئيس‌جمهور امريكا به ارتباط با روس‌ها اعتراف كرد. پسر بزرگ دونالد ترامپ گفته است كه درباره ملاقات با يك وكيل روس كه گفته بود اطلاعاتي عليه رقيب او هيلاري كلينتون در انتخابات دارد چيزي به پدرش نگفته بود. دونالد ترامپ جونيور در مصاحبه با شبكه فاكس نيوز گفته است كه آن ملاقات «چيز مهمي نبود» اما بايد طور ديگري با آن برخورد مي‌كرد. او روز سه‌‌شنبه ايميل‌هايي را منتشر كرد كه نشان مي‌دهد تابستان گذشته از ملاقات با اين وكيل روس كه ادعا مي‌شد به كرملين مرتبط است و اطلاعاتي زيانبار عليه هيلاري كلينتون دارد استقبال كرده بود. جونيور در ادامه گفت: «منظورم اين است كه حتي اين موضوع يادم نمي‌آمد تا اينكه رسانه‌ها شروع به تحقيق درباره آن كردند. در عمل چيزي بيش از ۲۰ دقيقه اتلاف وقت نبود. حيف وقت بود.» ترامپ در بيانيه كوتاهي كه پس از بالا گرفتن اين ماجرا منتشر كرد، پسرش را «يك فرد خيلي لايق» توصيف و از اينكه عملكردي «شفاف» داشته ستايش كرد. سناتور ليندسي گراهام كه جمهوريخواه است گفته كه اين ‌اي ميل‌ها «خيلي نگران‌كننده است.» آدام شيف عضو ارشد دموكرات در كميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان كنگره هم گفته مي‌خواهد كه ترامپ جونيور و همه شركت‌كنندگان در آن ملاقات در برابر كميته شهادت دهند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار