کد خبر: 861731
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
معاون وزير نفت در امور بين‌الملل در گفت‌وگو با CNN:
معاونت وزير نفت در امور بين‌الملل به CNN گفت:‌«به شما اطمينان مي‌دهم كه قرارداد با توتال آخرين قرارداد با اين شركت نيست و ما قراردادهاي ديگري را هفته‌هاي آينده با اين شركت منعقد مي‌كنيم.»
به گزارش فارس به نقل از سي‌ان‌ان ماني، امير‌حسين زماني‌نيا معاونت وزير نفت در امور بين‌الملل گفت: دولت ايران در حال مذاكره با 27 شركت خارجي براي قراردادهايي به ارزش 200 ميليارد دلار است و برخي از اين معاملات به زودي اجرايي خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، شركت فرانسوي توتال و شركت چيني سي‌ان‌پي‌سي هفته گذشته قرارداد چند ميليارد دلاري را براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي امضا كردند كه اين نخستين سرمايه‌گذاري از زمان لغو تحريم‌هاي بين‌المللي در سال گذشته است.
اميرحسين زماني‌نيا معاون وزير نفت در امور بين‌الملل در حاشيه كنگره بين‌المللي نفت در استانبول در گفت‌وگو با خبرنگار CNN اعلام كرد:‌«من به شما اطمينان مي‌دهم قرارداد با توتال آخرين قرارداد با اين شركت نيست و ما قراردادهاي ديگري را طي هفته‌هاي آينده با اين شركت منعقد مي‌كنيم.»
زماني‌نيا گفت: ايران با كمپاني‌ها و شركت‌هاي اروپايي و آسيايي نظير BP، گازپروم و لاك‌اويل روسيه و پتروناس مالزي مذاكره كرده است. وي اشاره‌اي به شركت‌هاي امريكايي در اين باره نكرد.
اين گزارش مي‌نويسد كه لاك‌اويل هيچ اظهارنظري درباره جزئيات گفت‌وگو با ايران نكرده اما گفته است كه پيشتر علاقه‌مندي خود را براي توسعه دو ميدان در ايران اعلام كرده بود.
شركت‌هاي BP، گازپروم و پتروناس نيز اظهارنظري در اين باره نكردند.  به گزارش CNN اقتصاد ايران دهه‌هاست به واسطه اجراي تحريم‌ها توسط امريكا و كشورهاي اروپايي تحت فشار است كه سرانجام در اوايل سال 2016 اين كشورها با ايران مصالحه كردند. ترامپ رئيس‌جمهور امريكا هم پيش از اين توافق هسته‌اي با ايران را زير سؤال برده و تهديد كرده بود.  زماني‌نيا اعلام كرد: بسياري نگفته‌اند كه آنها منتظر ترامپ براي لغو اين تحريم‌ها بودند با وجود اين در واقع آنها اين كار را انجام دادند و پس از امضاي ‌آنها اين مذاكرات صورت گرفت.
امريكا هنوز محدوديت‌هاي خود را دارد كه مانع از سرمايه‌گذاري بسياري از شركت‌هاي امريكايي در ايران شده است و برخي شركت‌هاي غربي از سرمايه‌گذاري در ايران صرفنظر كرده‌اند به ويژه زماني كه متوجه شده‌اند كه امكان انجام معاملات با دلار با ايران را ندارند.
رويترز مي‌نويسد: پس از لغو تحريم‌ها ايران توليد نفت خود را به شدت افزايش داد و از سوي اوپك معافيتي براي كاهش توليد اين كشور منظور شد، اين در حالي بود كه اوپكي‌ها به دنبال اين بودند تا با كاهش توليد نفت عرضه را متوازن كنند و قيمت را در بازارهاي جهاني بالا بكشند.
زماني‌نيا درباره تأثير «طرح كاهش توليد نفت» در قيمت بازار گفت: در بازارهاي جهاني افزايش عرضه وجود دارد، با وجود اين ما فكر مي‌كنيم با اجراي طرح كاهش توليد نفت، قيمت در سه ماهه چهارم سال 2017 متعادل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار