کد خبر: 861098
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
تأملي در باب نقش قوه مقننه در سياست‌هاي سينمايي كشور
چندسالي است كه كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در مرحله اكران آثار سينمايي ورود كرده...
فرزين ماندگار 
 
چندسالي است كه كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در مرحله اكران آثار سينمايي ورود كرده و خواهان توقيف برخي فيلم‌ها مي‌شود، نظر به اينكه وظايف و اختيارات قوه مقننه طيفي وسيع‌تر از نظارت را در برمي گيرد و شأن اصلي اين ركن مهم نظام، قانونگذاري و ريل‌گذاري است به نظر مي‌رسد كه اكتفا به نظارت آن هم در مرحله پساتوليد و اكران آثار سينمايي به نوعي ورود در ايستگاه آخر فرهنگ و دخالت ديرهنگام بوده و نمي‌تواند تأثيري راهبردي در محتوا و ساختار آثار سينماي كشور برجاي گذارد. از اين جهت نامه‌نگاري براي توقيف يا توقف اكران فيلم‌ها، از سوي نمايندگان مجلس گرچه در بعد نظارتي به نوعي حق اين نهاد تلقي مي‌شود اما اين پيش‌پا‌افتاده‌ترين راه براي اثرگذاري بر توليدات سينمايي كشور از طريق بازوي مهمي چون مجلس شوراي اسلامي است.
 
روند توليد آثار سينمايي چرخه‌اي را شامل مي‌شود كه از زمان طرح ايده تا نوشتن و ارائه مجوز ساخت و پيش‌توليد را دربر مي‌گيرد و قوه مقننه اگر مي‌خواهد تأثيري عميق بر سينماي كشور بگذارد، لازم است كه دست به پژوهشي كامل و جامع براي فهم چرايي وضعيت فعلي سينماي كشور زده و براي اصلاح اين وضعيت اقدام به قانونگذاري كند. آنچه امروزه سينماي كشور از آن رنج مي‌برد نبود يك نقشه راه كارشناسي شده است كه نوك پيكان توليدات سينماي ايران را به سمت مضامين، ساختار و موضوعات منطبق بر فرهنگ و منافع ملي رهنمون سازد. متأسفانه هنوز سينماي ايران از تئوري لازم براي رشد در اين عرصه مهم فرهنگي برخوردار نيست، همين خلأ تئوريك باعث شده كه مردم به طور عام با سينماي ايران قهر باشند و آنچه از سبد توليدات سينمايي وارد چرخه اكران مي‌شود نيز در بهترين حالت كمكي به ارتقاي فرهنگ و بسط و گسترش مفاهيم مورد نياز فرهنگ اجتماعي و سياسي كشور نكند.
 
نامه‌نگاري براي پايين كشيدن فيلم‌ها از پرده از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اقدامي پسيني و مابعد واقعه قلمداد مي‌شود درحالي كه نياز است نهاد مهمي چون قوه مقننه براي راست كردن راه سينماي كشور در مرحله پيشيني و ماقبل واقعه دست به اقدامات لازم بزند، اگر نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي براي اين نهاد جايگاه راهبردي قائلند لازم است در مراحلي اقدام به ورود به مباحث كنند كه تأثيرگذاري بيشتري داشته و شأن و جايگاه اين ركن مهم كشور نيز حفظ شود. شايسته است كه معضلات اساسي سينما در مسئله توليد محتوا به ساخت چند فيلم ناهماهنگ تقليل پيدا نكرده و گام‌هايي فني، به هنگام، اثرگذار و كارشناسانه براي سامان دادن به وضعيت سينماي كشور از سوي افراد و نهادهاي دلسوز و تأثيرگذار برداشته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار