کد خبر: 860565
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
مدرس ومحقق دانشگاه آزاد:
اگرچه نقش دانشگاهها در انتقال دانش به دانش پژوهان ودانشجویان است ، ولی تأمین نیازهای علمی و تخصصی جامعه رادر ابعاد مختلف آنچنان که شاید و باید انتقال دهد ، نداده اند وطرحهای آنان از کارآیی چندانی برخوردار نبوده و آنچه که تدریس می شود صرفاً در مرحله تئوری دانش نظری می باشد.

مدرس  ومحقق دانشگاه آزاد با اشاره به  پیشترفت دانش لحظه ایی و استفاده عملی ازدانش وتکنولوژی در ابعاد مختلف در جهان ودسترسی آسان به آن و انتقال کُند آن از سوی کارشناسان به دانشجویان  یک ضعیف است. لذا دانش آموخته گان دانشگاهها قادر به جذب در جامعه و بازار کار نیستند. این امر موجب شده که جامعه  به دلیل عدم کارآیی فارغ التحصیلان نسبت به بروندادهای دانشگاهها نارضایتی داشته باشند و هم دانش آموخته گان به گونه ای از دانشگاه و برنامه های درسی که برای آنها قابل استفاده نبوده، نگران شوند.

مهدی موسی رضایی گفت : وجود دانش آموخته گانی که به دلیل عدم توانمندی های مورد لزوم قادر به ورود به بازار کار نیستند، دلیلی است بر این که باید در خصوص دانشی که به دانشجویان عرضه می شود، تجدید نظر شده و اصلاحاتی در آن صورت پذیرد.

وی تکیه کردن بر منابع درآمدی شهریه ای دانشگاهها را یک حرکت مبتدی وپایین در آمدی خواند واذعان داشت :آمار نشان می دهد که دانشگاهها برای رفع و برطرف سازی مشکلات مالی خود، قادر به عرضه محصولی نبوده و از علم در جهت ایجاد ثروت و منابع درآمدی استفاده نمی کنند.

این استاد دانشگاه باابراز تاسف ازعدم جهش در حوزه های کار آفرینی و ارتقاء در آمد وخود کفایی اقتصادی دانشگاهها خاطر نشان کرد :امروز در دانشگاههای کشورمان تلاش برای تبلور سازی دانش و برنامه های درسی طراحی شده، موجب آن می شود که بیشتر در جهت استفاده های عملی و کاربردی دانش آموخته شده، تأکید شود. این مهم زمانی صورت می گیرد که همه برنامه ریزان و متصدیان و عوامل آموزشی تلاش خود را برای راه اندازی  سیستم های و نظامهای یادگیری اثربخش به منظور عینیت بخشیدن به دانش بکارگیرند.

وی افزود : برنامه ریزی برای تبلور سازی دانش و علوم دانشگاهی، نظام یاد دهی ویادگیری را از حالت تعلیم و تربیت بانکی که صرفاً تأکید بر محفوظات مطالب و محتوای درسی است رادور کرده و یادگیری را  در قالب عملکرد یادگیری عینیت می بخشد و با حرکت دانشگاهها به سمت تبلور سازی دانش، نه تنها سطح کیفیت آموزشی ارتقاء می یابد، و رضایت جامعه نسبت به دانشگاهها بیشتر می شود، بلکه دانش آموخته گان آنها با توانمندی هایی که در جریان تحصیل کسب می کنند، می توانند برای خود کسب و کار راه اندازی نمایند .

موسی رضایی اعلام نمود : از اینرو میزان بیکاری در جامعه کاهش می یابد و تبلور دانش  راهبردی می شود و از آین طریق ، دانشجویان شیوه های تبدیل ایده و دانش نظری را به فن، محصول و ثروت را فراگرفته و ضمن پاسخگویی به نیازهای جامعه و ایجاد رشد و توسعه در آن، برای خود منابع درآمدی کسب می کنند ومی توانند دانشگاهها را در جهت حرکت تبدیل ایده به ثروت و علم به فناوری و صنعتی شدن، کمک نمایند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار