کد خبر: 860249
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
وزير خارجه قطر پاسخ كشورش به شروط سيزده‌گانه سعودي و سه كشور ديگر عربي را ديروز به امير کويت تحويل داد.
وزير خارجه قطر پاسخ كشورش به شروط سيزده‌گانه سعودي و سه كشور ديگر عربي را ديروز به امير کويت تحويل داد. قطر در پاسخ به اين شرط‌ها، همان روشي را به كار گرفته كه آنان در طرح شروط خود به كار گرفته‌اند. دوحه در پاسخ غيررسمي كه از مجاري ديپلماتيك در رسانه‌ها منتشر شده، به هيچ كدام از شرط‌هاي سيزده‌گانه چهار كشور عربي پاسخ «نه» نگفته، ولي آنان را مشروط به شروطي ناممكن كرده است.
 
به گزارش «جوان»، منابع ديپلماتيك ديروز پاسخ 10 بندي دولت قطر به شروط سيزده‌گانه چهار كشور عربستان، امارات، بحرين و مصر را فاش كردند. منابع آگاه به روزنامه رأي اليوم گفته‌اند پاسخ قطر به درخواست‌هاي کشورهاي عربي که تسليم کويت شده شاهد انعطاف‌پذيري‌هايي است. دوحه در پاسخ خود، هرچند به هيچ كدام از شروط كشورهاي عربي «نه» نگفته ولي در مقابل هر كدام از اين شرط‌ها، شرط و شروطي را پيش كشيده كه همانند شروط كشورهاي عربي اجراي آنها ناممكن به نظر مي‌رسد. دوحه در پاسخ به اين شرط چهار كشور عربي كه خواستار بستن پايگاه نظامي ترکيه در خاک خود شده‌‌اند، گفته كه آماده است چنين شرطي را اجرا كند، ولي گفته به اين شرط خواسته كشورهاي عربي را مي‌پذيرد كه متقابلاً آنها نيز «پايگاه‌هاي نظامي خارجي» در كشورهاي خودشان را تعطيل كنند. ابراهيم کالين، سخنگوي دفتر رياست جمهوري ترکيه نيز گفته كه پايگاه نظامي ترکيه در قطر براساس توافق انجام شده در سال ۲۰۱۴ تأسيس شده است و تهديدي براي کشورهاي ديگر در منطقه محسوب نمي‌شود.
 
دوحه همچنين درخواست كشورهاي عربي براي بستن رسانه‌هاي وابسته را پذيرفته و ‌گفته كه متقابلاً آنها نيز «شبکه‌هاي العربيه، اسکاي نيوز عربي، الحدث، ام‌بي‌سي و شبکه‌هاي مصري» را تعطيل كنند. قطر همچنين گفته كه براي كاهش سطح روابط ديپلماتيك با ايران آمادگي دارد به اين شرط كه ديگر کشورهاي حاشيه خليج فارس نيز رويه مشابهي در پيش بگيرند. دوحه گفته كه حاضر است اتباع ايران را اخراج و روابط خود از جمله روابط اقتصادي خود با ايران را كاهش دهد به اين شرط كه ساير كشورهاي عربي، به خصوص امارات نيز روش مشابهي به كار بگيرند. دوحه در پاسخ 10 بندي خود هر نوع ارتباط با گروه‌هاي تروريستي را بر اساس فهرست سازمان ملل، تکذيب و تأکيد کرده است نام گروه اخوان‌المسلمين در اين فهرست قرار ندارد. قطر اتهام تأمين مالي تروريسم را بدون ارائه مدرک رد و تأکيد كرده که به فهرست گروه‌هاي تحريم‌کننده دوحه از گروه‌هاي تروريستي پايبند نيست.
 
دولت قطر همچنين استرداد کساني را که پناهندگان سياسي يا مسلمانان سني مظلوم مقيم قطر خوانده، رد کرده است. قطر در اين پيش‌نويس غيررسمي تأکيد مي‌کند در امور داخلي کشورهاي حاشيه خليج فارس دخالت نمي‌کند. دوحه در پاسخ خود، امارات را به دخالت در امور داخلي کويت و قطر و تلاش اطلاعاتي براي کودتا در پادشاهي عمان متهم کرده است. قطر با اشاره به اينکه با هيچ يک از مخالفان در کشورهاي حاشيه خليج فارس ارتباط ندارد، تأکيد مي‌کند اعطاي تابعيت به اتباع ديگر کشورها، مسئله‌اي مربوط به حاکميت ملي قطر است. قطر در اين پيش‌نويس غيررسمي، پرداخت غرامت به کشورهاي تحريم‌کننده را رد و خواستار دريافت غرامت به علت «حماقتي» شد که در حق دوحه مرتکب شده‌اند.
 
رياض: بررسي مي‌كنيم
روز گذشته امانوئل مکرون، رئيس‌جمهور فرانسه در اقدامي معنادار با امير قطر تماس گرفته و دفتر  ماکرون نيز از سفر شيخ تميم بن حمدبن خليفه‌ آل‌ثاني در اواخر تابستان به کشور فرانسه خبر داد. قرار است وزيران خارجه مصر، امارات، بحرين و عربستان امروز در قاهره به ارزيابي و تصميم‌گيري در زمينه ‌گام‌هاي يکجانبه‌شان عليه قطر بپردازند. عادل الجبير، وزير خارجه عربستان گفته كه پاسخ قطر «به دقت بررسي خواهد شد» و ابراز اميدواري كرده پاسخ قطر به درخواست‌هاي همسايگانش مثبت باشد. الجبير ديروز بعد از ملاقات با زيگما گابريل، وزير خارجه آلمان گفته كه كشورش از تلاش‌هاي ميانجيگري کويت و وزارت خارجه امريکا در بحران شوراي همکاري خليج فارس حمايت مي‌کند و تأکيد کرد آلمان به وحدت شوراي همکاري خليج فارس توجه دارد و شورا را عامل ثبات در منطقه مي‌داند. اين شورا بايد منسجم باشد. بيو جي، نماينده دائم چين در سازمان ملل نيز تأکيد کرد بايد بحران کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس از راه گفت‌وگو حل شود. همچنين شوراي امنيت با اشاره ضمني به اينکه قصد مداخله در بحران قطر را ندارد، اعلام کرد حل اين بحران نيازمند مذاکره کشورهاي ذي‌ربط است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار