کد خبر: 858713
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
اطلاع رئيس‌جمهور پيشين امريکا از دخالت کرملين در انتخابات
بالاخره مشخص شد شخص رئيس‌جمهور روسيه دستور مستقيم دخالت سايبري در انتخابات رياست جمهوري امريكا به نفع دونالد ترامپ را صادر كرده و سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) در آگوست سال گذشته از اين موضوع اطلاع داشته و باراك اوباما را در جريان گذاشته است.
روزنامه واشنگتن پست گزارش داد، اين اطلاعات موجب شگفتي كاخ سفيد شد، رؤساي امنيتي امريكا را در بحران فوق امنيتي فرو برد و باعث شد تا آنها اين مسئله را بررسي كنند كه چگونه بايد واكنش نشان دهند.
واشنگتن پست همچنين نوشت، با توجه به اينكه احتمال پيروزي هيلاري كلينتون دموكرات در انتخابات بالا بود و با توجه به اينكه باراك اوباما نگران بود كه شخصاً به خودش به چشم عامل دستكاري‌كننده انتخابات نگاه شود، دولت وقت امريكا پيام‌هاي هشداري براي مسكو ارسال اما اقدامات متقابل را به پس از انتخابات موكول كرد.
 
پس از پيروزي شگفت‌آور ترامپ در انتخابات، مقام‌هاي دولتي شديداً پشيمان بودند كه چرا اقدام قاطع‌تري انجام نداده بودند. يك مقام دولتي سابق امريكا گفت: عوامل حوزه امنيت ملي به اين سؤال رسيده بودند كه آيا در اين باره سوء‌مديريت داشته‌اند يا خير.
طبق گزارش واشنگتن‌پست به محض آنكه اطلاعات راجع به پوتين منتشر شد كاخ سفيد به آن به چشم يك تهديد امنيت ملي جدي نگاه كرد. يك گروه ضربت اطلاعات محرمانه تشكيل شد تا اطلاعات را جمع‌آوري كند و به پاسخ‌هاي احتمالي برسد. آنها نمي‌توانستند هيچ كاري بابت افشاگري ويكي‌ليكس درباره هك شدن ايميل‌هاي كلينتون انجام دهند و در عوض روي اين مسئله متمركز شدند كه آيا مسكو مي‌تواند با هك كردن ليست ثبت‌نام‌كنندگان و دستگاه‌هاي رأي‌گيري در انتخابات هشتم نوامبر خللي ايجاد كند يا خير.
 
به گزارش واشنگتن پست، دولت وقت امريكا كه از وخيم شدن اوضاع نگران بود بحث اقدامات تلافي‌جويانه را كنار گذاشت و در عوض مستقيماً به خود روسيه هشدار داد كه اقدامات ديگري انجام ندهد. مقام‌هاي امريكايي به واشنگتن‌پست گفتند، دست‌كم چهار پيام مستقيم به روسيه داده شد و به نظر مي‌رسيد اثرگذار بوده باشد. آنها معتقد بودند مسكو از طرح‌هاي احتمالي براي خرابكاري در انتخابات امريكا دست برداشته است.
   
اوباما در فكر بمب ديجيتالي بود
يك مقام ارشد دولت امريكا مي‌گويد: ما به اين نتيجه رسيده بوديم كه پس از انتخابات صرف‌نظر از نتيجه، زمان كافي در اختيار داريم تا تدابير مثبتي در نظر بگيريم. گزينه‌هاي اقدامات تلافي‌جويانه امريكا شامل تحريم اقتصاد روسيه، افشاي اطلاعاتي كه موجب خجالت پوتين در عرصه ديپلماتيك شود و حملات سايبري عليه زيرساخت‌هاي روسيه بود اما پيروزي شوك‌آور ترامپ اين واكنش‌ها را كاهش داد.
اوباما در اواخر دسامبر تدابير متوسطي در نظر گرفت و ۳۵ تن از روس‌ها را اخراج كرد و به تحريم‌هاي موجود افزود. طبق گزارش واشنگتن پست، او همچنين يك طرح براي جاسازي ابزارهاي حملات سايبري در زير‌ساخت‌هاي حياتي روسيه داشت اما مشخص نيست آيا ترامپ به آن عمل كرد يا خير. اوباما تصميم‌گيري درباره اين مسئله را به ترامپ واگذار كرد.
به گزارش ريانووستي، در پروژه‌اي كه از آن به عنوان بمب‌هاي ديجيتالي ياد مي‌شود، امريكا در نظر داشته است به زيرساخت‌هاي حياتي روسيه ضربه بزند.  يكي از مقامات سابق امريكا به واشنگتن‌پست گفته است كه اين طرح مي‌تواند شبكه‌هاي مهم و استراتژيك روسيه را مختل كند.
اين فناوري پيشرفته و محرمانه توسط سازمان امنيت ملي امريكا طراحي شده و قابليت كنترل از راه دور را دارد.
   
ترامپ: اوباما خبر داشت، چرا كاري نكرد؟
رئيس‌جمهور امريكا در تازه‌ترين توئيت خود درباره دخالت روسيه در انتخابات، به شدت به دولت قبلي امريكا تاخته است.
ترامپ نوشت: «دولت اوباما خيلي قبل‌تر از انتخابات هشتم نوامبر(رياست جمهوري 2016) از مداخله روسيه در انتخابات خبر داشت. چرا هيچ كاري در قبال آن نكرد؟»
اما پيش از آن روز جمعه دونالد ترامپ در يك مصاحبه، از دادستان ويژه تحقيق درباره ادعاي روابط اعضاي ستاد انتخاباتي او با روسيه انتقاد كرد. ترامپ بسياري از اعضاي اين تيم تحقيق را حاميان هيلاري كلينتون نامزد شكست‌خورده دموكرات خواند. رئيس‌جمهور امريكا همچنين از دوستي دادستان ويژه تحقيق با جيمز كومي رئيس پليس فدرال امريكا كه چندي پيش توسط ترامپ اخراج شده است، ابراز نگراني كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار