کد خبر: 858487
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶
حدود ۱۷ سال است كه مجوز خريد و فروش و پرواز با هواپيماي شخصي به ايرانيان داده شده كه با توجه به نسبتاً مناسب بودن قيمت آنها، استقبال از اين صنعت روبه رشد بوده است.
حدود ۱۷ سال است كه مجوز خريد و فروش و پرواز با هواپيماي شخصي به ايرانيان داده شده كه با توجه به نسبتاً مناسب بودن قيمت آنها، استقبال از اين صنعت روبه رشد بوده است.
به گزارش مهر، به گفته حسين علي‌پناهي كارشناس صنعت هوانوردي، ايران از نظر استفاده از هواپيماهاي شخصي دو نفره در دنيا جزو كشورهاي سرآمد محسوب مي‌شود و حتي از بسياري از كشورهاي پيشرو در اين زمينه جلوتر است. اما از نظر استفاده از هواپيماهاي شخصي بيش از دو نفره از ساير كشورها عقب‌تر هستيم. صنعتي كه در صورت صدور مجوز، مي‌تواند در توسعه گردشگري و اشتغالزايي بسيار اثرگذار باشد.
قيمت هواپيماهاي دو نفره «نو» در ايران تا سال ۹۱ كه نرخ ارز شاهد نوسان قيمتي نبود، عمدتاً ۱۴۰ تا ۱۵۰ ميليون تومان بود اما از آن زمان به بعد كه نرخ دلار و يورو به حدود ۴ هزار تومان رسيده، قيمت اين هواپيماها نيز به ۶۰۰ تا ۷۰۰ ميليون تومان افزايش يافت.
هواپيماهاي شخصي كه در ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرند، عمدتاً ساخت كشورهايي چون آلمان، ايتاليا، انگليس، اوكراين، روسيه، امريكا، كانادا و. . . است. با اين حال در هيچ كجاي دنيا صنعت هواپيماسازي به صورت يكجا و تك سازنده‌اي صورت نمي‌گيرد بلكه هر بخش از اين پرندگان آهنين سبكبال در يك كشور ساخته شده و سپس كمپاني سازنده با تجميع آنها در كارگاه واحد، اقدام به فروش محصول مي‌كند.  هم اكنون در فرودگاه‌هاي كشور در مجموع حدود 200 فروند هواپيماي شخصي وجود دارد كه 30 تا 40 فروند آن در فرودگاه مهرآباد تهران مستقر است. مالكيت اين 200 فروند مربوط به اشخاص حقيقي و برخي نيز متعلق به اشخاص حقوقي است. برخي مالكان داراي چند فروند هواپيماي شخصي هستند و در زمينه اجاره اين هواپيماها فعال هستند. البته برخي هواپيماها نيز هستند كه چند مالك دارند يعني چند نفر مشتركاً با هم اقدام به خريد يك فروند هواپيما كرده‌اند.
حسين علي‌پناهي از فعالان اين حوزه درباره نحوه فعاليت اين نوع هواپيماها كه اتفاقاً طرفداران زيادي هم در ايران دارد، به خبرنگار مهر گفت: هواپيماهاي شخصي كه در ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرند، عمدتاً امكان پرواز به همه نقاط ايران را دارا و تقريبا همه فرودگاه‌هاي كشور آماده پذيرايي از خلبانان هواپيماهاي شخصي براي فرود هستند. حتي از نظر مقررات سازمان هواپيمايي كشوري، دارندگان اين هواپيماها مي‌توانند به خارج از كشور هم پرواز كنند اما با توجه به بالا بودن نرخ سوخت هواپيما در كشورهاي همسايه از جمله تركيه، پرواز با هواپيماي شخصي به خارج از كشور مقرون به صرفه نيست ولي اين هواپيماها براي سفرهاي هوايي شخصي داخل كشور كاملاً مناسب‌سازي شده‌اند.
كساني كه علاقه‌مند به خريد هواپيماي شخصي باشند مي‌توانند با اندكي گشت و گذار در فضاي مجازي با شركت‌هاي فعال در اين كسب و كار و داراي مجوزها از سازمان هواپيمايي كشور و ديگر نهادهاي ذيربط ارتباط برقرار كرده و بر اساس نياز و سليقه خود هواپيماي شخصي نو خريداري كنند. قيمت اين مدل هواپيماها از ۶۰۰ ميليون تومان آغاز مي‌شود.
همچنين متقاضيان خريد هواپيماهاي دست دوم مي‌توانند از دارندگان هواپيماي شخصي كه مايل به فروش هستند، هواپيماي دو نفره بخرند كه از ۲۵۰ ميليون تومان شروع مي‌شود.
اجاره هواپيماي شخصي به دو صورت است: نخست اينكه متقاضي خود داراي مدارك اجازه پرواز و خلباني هواپيماهاي فوق سبك از سازمان هواپيمايي كشوري را داراست كه مي‌تواند همراه با يك نفر ديگر يكي از هواپيماهاي موجود در فرودگاه‌ها كه به اين امر اختصاص داده شده را اجاره كند يا اينكه مي‌تواند هواپيما را به صورت چارتري (همراه با خلبان) اجاره كرده و خود در جايگاه كمك خلبان بنشيند.
در هر صورت اجاره هواپيماي شخصي در ايران معمولاً بين ساعتي ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.
از ديگر هزينه‌هايي كه دارندگان هواپيماي شخصي بايد بپردازند، هزينه خدمات تعمير، نگهداري و پاركينگ آنهاست كه شركت‌هاي فعال در اين زمينه معمولاً ماهانه يك و نيم ميليون تومان از مالك هواپيما دريافت كرده و خود موضوعات مرتبط با نگهداري و پارك هواپيماهاي شخصي را مديريت مي‌كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار