کد خبر: 858337
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
ناظران مي‌گويند حمله امريكا به جنگنده سوريه و تشديد اقدامات خصمانه عليه نيروهاي اين كشور نشان مي‌دهد واشنگتن مقابله با دمشق را بر مبارزه با داعش اولويت مي‌دهد...
ناظران مي‌گويند حمله امريكا به جنگنده سوريه و تشديد اقدامات خصمانه عليه نيروهاي اين كشور نشان مي‌دهد واشنگتن مقابله با دمشق را بر مبارزه با داعش اولويت مي‌دهد هر چند متحدان سوريه با اتخاذ مواضع قاطع و اقدامات عملي روي زمين و آسمان درصدد هستند مانع از سلطه امريكا بر شرق سوريه شوند.
 
امريكا طي چند روز گذشته در سوريه تحركات كم سابقه‌اي به خود گرفته است. امريكايي‌ها سه روز قبل يك جنگنده سوري را ساقط كردند، اين جنگنده در حال بمباران مواضع داعش بود كه توسط امريكا هدف قرار گرفت. علاوه براين امريكايي‌ها چند بار مواضع نيروهاي دولتي و متحدانشان در جنوب شرقي سوريه را نيز هدف قرار داده‌اند. ناظران معتقدند اين تحركات نشان مي‌دهد ترامپ اولويت را بر مقابله دولت سوريه قرار داده است. رابرت فيسك، تحليلگر روزنامه اينديپندنت در گزارشي با اشاره به پيشروي‌هاي گسترده نيروهاي دولتي سوريه طي چند هفته گذشته در شرق اين كشور نوشت:‌«نقشه سوريه هر روز در حال تغيير است اما ارتش آن كشور همچنان در مقابل داعش و شبه‌نظاميان مشابهش در حال پيشروي است. امريكا در اين ميانه به طرز نفرت‌انگيزي نقش ايران را بزرگنمايي مي‌كند چراكه شايد بتواند به اين ترتيب به كابوسي كه رياض از ايران درست كرده كمكي كرده باشد، اما موفقيت دولت اسد به روشني براي امريكا و كردها نگران‌كننده است.»
 
فيسك در ادامه اين سؤال را مطرح مي‌كند كه «امريكا با حمله به پايگاه هوايي دولت اسد در نزديكي حمص، بمباران متحدان دولت اين كشور در التنف و حالا ساقط كردن جنگنده‌ متعلق به ارتش سوريه چه مي‌كند؟ به نظر مي‌رسد واشنگتن اكنون بيشتر از آنكه براي نابودي داعش مشتاق باشد حمله به اسد و حاميان ايراني‌اش در خاك سوريه را در دستور كار قرار داده است. اين اقدام به نظر پيروي از سياست‌هاي عربستان سعودي در منطقه است و شايد اين همان چيزي است كه دولت ترامپ به دنبال آن است. تا جايي هم كه اكنون روشن است جنگنده‌هاي اسرائيلي در تمام اين مدت به جاي داعش نيروهاي اسد، حزب‌الله و نزديك به ايران را مورد هدف قرار داده‌اند.» دولت ترامپ در حالي تقابل با دولت سوريه و متحدانش را اولويت قرار مي‌دهد كه وي در جريان انتخابات وعده داده بود اولويت خود را بر نابودي داعش بگذارد.
 
هوشياري متحدان
اقدامات خصمانه امريكا عليه دولت سوريه با واكنش قاطع و شديد متحدان دمشق مواجه شد. مسكو ضمن قطع خط ارتباطي با امريكا اعلام كرد كه هواپيمايي ائتلاف امريكايي را در غرب رود فرات هدف قرار داد و همزمان خواستار توضيح واشنگتن درباره تقويت نيروهاي غيرقانوني امريكا در خاك سوريه شد. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در كنفرانس خبري با ژان ايو لودريان، وزير خارجه فرانسه گفت: روسيه همچنان منتظر توضيحاتي از سوي واشنگتن در مورد اقدام ائتلاف تحت امر امريكا در سرنگون كردن جنگنده سوري است. همچنين ميخائيل بوگدانف، معاون وزير خارجه روسيه در مصاحبه‌اي مطبوعاتي با اشاره به تقويت نظاميان امريكايي در گذرگاه التنف، اعلام كرد: اين اقدام امريكا كاملاً غيرقانوني است و در اين مورد هيچ گونه قطعنامه‌اي از سوي شوراي امنيت صادر نشده و هيچ درخواست رسمي از سوي مسئولان دولت دمشق در اين خصوص ارائه نشده است. التنف در مثلث مرزي عراق، سوريه و اردن قرار دارد و از اهميت راهبردي زيادي برخوردار است. امريكايي‌ها از يك سال قبل در اين گذرگاه نيروهايشان را پياده كرده‌اند تا بين سوريه و عراق منطقه حائل ايجاد كنند. در سطح ميداني، منابع خبري گزارش دادند نيروهاي مقاومت با پشتيباني جنگنده‌هاي سوري از روز گذشته (چهارشنبه) عمليات گسترده‌اي در محور مختلف آغاز كرده‌اند.
  
امريكا: ايران يك فرودگاه پهپادي در سوريه ساخته است
طبق ادعاي مقامات امريكايي، ايران در «تدمر» سوريه يك فرودگاه مختص براي عمليات پهپادي ايجاد كرده است؛ فرودگاهي كه فاصله زيادي با پايگاه نظامي واشنگتن در «التنف» سوريه ندارد. به گزارش فارس، در حالي كه مداخلات امريكا در سوريه ادامه دارد و چندي قبل يك هواپيماي سوري را ساقط كرد، مقامات واشنگتن ادعاي تازه‌اي درباره ايران مطرح كردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار