کد خبر: 858124
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
درخواست معاون وزير براي همكاري دستگاه‌ها با سامانه دسترسي آزاد به اطلاعات
معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع خبرنگاران با اشاره به راه‌اندازي سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات، از مردم خواست سؤالات شان از دستگاه‌هاي دولتي و عمومي را از طريق اين سامانه پرسيده و پيگيري كنند.
   محمد صادق عابدینی
معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع خبرنگاران با اشاره به راه‌اندازي سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات، از مردم خواست سؤالات شان از دستگاه‌هاي دولتي و عمومي را از طريق اين سامانه پرسيده و پيگيري كنند.
حسين انتظامي با اشاره به ابلاغ قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات تأكيد كرد: از تمام دستگاه‌هايي كه در اين قانون شركت كرده‌اند درخواست كرده‌ايم تعداد درخواست‌ها و پاسخ‌هاي خودشان را به ما اعلام كنند تا به صورت منظم منتشر شود و مردم از شيوه و ميزان پاسخگويي دستگاه‌ها مطلع شوند.
انتظامي با تأكيد بر اينكه در سامانه انتشار و دسترسي به اطلاعات به نشاني اينترنتي http://foia. iran. gov. ir هر كدام از دستگاه‌ها داراي بخش مشخص براي پاسخگويي هستند، گفت: اين قانون فقط براي دستگاه‌هاي دولتي نيست و برخي با اين تصور از پيوستن به قانون و پاسخگويي و شفافيت خودداري كرده‌اند. براي پيوستن نهادها به اين قانون يك راه اين است كه از آنها درخواست كرد اما راه تأثيرگذارتر اين است كه افكار عمومي آنها را وادار كنند به اين قانون بپيوندند. از طرفي هم بايد به اين نكته توجه كرد كه مهم نيست كه وزيري با پيوستن به اين قانون موافقت كند، بلكه مهم اين است كه زيرمجموعه‌هاي آن وزارتخانه چقدر به اين موضوع پايبند هستند. معاون وزير ارشاد از رسانه‌ها درخواست كرد با پيگيري بحث دسترسي آزاد به اطلاعات باعث شوند فرهنگ پاسخگويي در ميان دستگاه‌ها عموميت پيدا كند. وي گفت: قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات براي پژوهشگران، روزنامه‌نگاران و كليه افرادي كه به دنبال شفافيت هستند، ابزار بسيار خوبي است. البته در ابتداي كار و راه‌اندازي سامانه مربوط به اين قانون، نقص‌هايي هم وجود دارد كه به مرور زمان برطرف خواهد شد؛ مهم اراده دولت بر اجراي اين قانون است. انتظامي همچنين از ثبت 452 درخواست سؤال از دستگاه‌ها طي مدت راه‌اندازي سامانه اينترنتي دسترسي به اطلاعات (از روز 2 خرداد‌ماه امسال) خبر داد و ابراز اميدواري كرد در آينده اين ميزان با فرهنگ‌سازي افزايش يابد. معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد همچنين درباره لزوم بيمه اهالي رسانه و خبرنگاران گفت: در اين چهار سال بسيار در اين زمينه تلاش كرده‌ايم، به طوري كه در سال 92، 4 هزار نيروي بيمه شده در رسانه‌ها بود و امسال حدود 12 هزار نفر نيروي بيمه‌شده در رسانه‌ها فعاليت دارند. انتظامي تأكيد كرد: رسانه‌ها بايد بدانند كه بيمه كردن خبرنگاران‌شان در طرح رتبه‌بندي آنها تأثيرگذار است و رسانه‌هايي كه در رتبه‌بندي جايگاه بهتري داشته باشند از امتيازات بيشتري برخوردار مي‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار