کد خبر: 858074
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹
لي‌لي‌پوتي‌هاي ايران صاحب سرزمين مي‌شوند؟!
فرهنگ عامه دنيا پر است از افسانه‌هاي موجوداتي كه به لحاظ شكلي متفاوت از انسان‌ها بوده‌اند و در زبان عاميانه به «آدم كوچولوها» شناخته مي‌شدند.
نويسنده:  نيره ساري

فرهنگ عامه دنيا پر است از افسانه‌هاي موجوداتي كه به لحاظ شكلي متفاوت از انسان‌ها بوده‌اند و در زبان عاميانه به «آدم كوچولوها» شناخته مي‌شدند. داستان معروف سرزمين لي‌لي‌پوت كه بيشتر به عنوان افسانه و داستان شناخته مي‌شد، روايت ترس آدم كوچولوهايي را نشان مي‌داد كه به دليل احساس خطر با افراد به ظاهرعادي چون گاليور، به دفاع از خود برخاستند. شايد آن روز ما اين داستان را جز افسانه تعريف نكرديم، اما امروز واقعيت و اسناد موجود نشان مي‌دهد با اندك اختلافي، ‌چنين روايتگري‌هايي چندان هم دور از واقعيت نخواهد بود. بعد از شنيدن شايعاتي چون رؤيت موجودات 30 تا 60 سانتي در شهرهايي چون ايلام و سوادكوه مازندران و كشف سرزمين‌هايي چون ماخونيك با ظاهري كاملاً متفاوت به عنوان سندي زنده از حيات لي‌لي‌پوتي‌ها اكنون نيز به گفته رئيس بنياد بيماري‌هاي نادر ايران، افراد زير 60 سانتي متر به حدود ۴۰۰ نفر در كشور رسيده‌اند.
چند سال پيش بود كه در بين مردم ايلام شايعه شد حين عمليات راه‌سازي در محور ايلام - حميل به كرمانشاه و در منطقه‌اي به نام تنگه قير دو آدم كوتوله پيدا كردند كه يكي از آنها فرار كرده و ديگري اكنون نزد كارگران شركت راه‌سازي اين محور است. برخي هم مي‌گفتند اين آدم كوتوله‌ها دو نفر بودند كه يكي از آنان حين فرار با پرتاب سنگ توسط چوپاني كشته مي‌شود و ديگري موفق به فرار نشده و چوپان زنده آن را مي‌گيرد. چندي بعد از آن هم كليپي دست به دست چرخيد كه به ظاهر موجودي اندازه يك بند انگشت و داراي موهاي بلند را نشان مي‌داد.  البته بيان چنين شايعاتي در زمان احداث متروي تهران نيز بارها و بارها شنيده شد، چنانچه برخي مي‌گفتند همواره در طول حفاري و گودبرداري‌هاي عميق پايتخت، موجودات عجيب و كوتاهي مشاهده شده است كه به محض رويت فرار كرده‌اند.  پس از جدي شدن بحث‌هاي اجتماعي در اين زمينه و البته سكوت مسئولان در اين‌باره، كارشناسان بحث‌هاي مطرح شده را غيرواقعي و تصاوير دستكاري شده با استفاده از فن فتو‌شاپ توصيف كردند.
  شهداد، شهر زير‌زميني كرمان معروف به شهر كوتوله‌ها
اگر چه وجود آدم كوتوله‌ها در حد يك افسانه يا شايعه باقي مانده بود، اما چند سال پيش در شرق استان كرمان در شهر شهداد، شهري تاريخي از زير خاك بيرون آورده شده كه به دليل ساختار كوچه‌ها و خانه‌هاي آن و كوچك بودنشان به شهر كوتوله‌ها شهرت يافت.   شهري داراي قدمت 5 هزار ساله در حاشيه جنوبي كوير لوت كه هم‌اكنون نيز قسمتي از اين شهر كهن براي بازديد علاقه‌مندان در معرض ديد عموم قرار گرفته شده است و اوج شگفتي اين شهر در آن است كه براي انسان‌هايي با قد كمتر از يك متر ساخته شده بود.  هر چند تا به حال كسي در اين منطقه آدم كوتوله‌ها را به چشم خود نديده و اطلاعات چنداني از ساكنان اين شهر توسط باستان‌شناسان به دست نيامده است، اما وجود شهر كوتوله‌ها در شهداد وقايع و افسانه‌هاي مختلفي را در پي داشته است.  نكته قابل‌توجه در خصوص اين شهر نوع معماري عجيب خانه‌ها و كوچه‌هاي آن مي‌باشد. به طوري كه ديوارها، سقف، تنور، طاقچه‌ها و تمام اجزاي خانه‌هاي آن براي افرادي ساخته شده كه از قامت بسيار كوتاهي برخوردار باشند، به همين دليل شهر شهداد به شهر كوتوله‌ها شهرت يافته است.
هر از چند گاهي هم با كشف اسكلت‌هاي بسيار كوچك شايعه كشف موميايي يا اسكلت كوتوله‌هاي شهداد سر زبان‌ها مي‌افتد كه بلافاصله نيز از سوي مسئولان تكذيب مي‌شود، مواردي هم كه با عكس همراه است يا سكوت مي‌كنند يا اينكه عكس‌ها به كودكان يا بيماري‌هاي خاص آن دوره نسبت داده مي‌شود.  جالب اينجاست كه به گفته یک  باستان‌شناس در شهر شهداد تمام نمادهاي يك تمدن غني وجود دارد از كشاورزي تا صنعت و ساخت و ساز و گورستان و ساخت وسايل زندگي. آنها معتقدند مردم به يكباره شهر را ترك كرده‌ و از شهداد رفته‌اند؛ دليل اين مسئله نا‌مشخص است، نكته جالب اينكه مردم براي بازگشت به شهر اميد داشته‌اند زيرا در خانه‌ها را با خشت بسته‌اند و وسايل خانه و اجناس ارزشمند سرجاي خود نگه داشته شده است. بدون شك آنها مي‌خواستند كه پس از مدتي باز گردند، اما اين امر هيچ‌گاه روي نداده است.
  حل معماي افسانه شهداد در روستاي ماخونيك
نظريه مهاجرت كوتاه‌مدت اما بي‌بازگشت مردم كوتاه‌قد شهداد در حالي مطرح شد كه برخي از كارشناسان به كلي در خصوص وجود آدم‌هاي كوتاه قد ترديد دارند، اما اهالي كوتاه قد روستاي ماخونيك بيرجند، به عنوان نمونه‌اي عيني و زنده از مردماني با قد يك متري و حداكثر 130 سانتي، شايد نمونه‌اي است كه پس از صدها سال، راز و رمز غيب شدن اهالي شهر لي‌لي‌پوت‌هاي كرمان را بازگشايي كند.
روستاي دورافتاده «ماخونيك» با خانه‌هاي كوچك كه نصفشان زير زمين قرار دارد، با مردماني كه متوسط قد كوتاهي دارند، يكي از هفت روستاي شگفت‌انگيز جهان معرفي شده است كه پس از ورود به روستا، قبل از هرچيز خانه‌هاي كوچك و سپس قد اهالي آن جلب توجه خواهد كرد.
مردمان اين روستا در شهرستان بيرجند، داراي اصليتي افغانستاني هستند كه حدود سه قرن پيش، وارد ايران مي‌شوند و از آنجايي كه روستا قابل دسترسي نبوده، ازدواج فاميلي در بين آنها رواج پيدا مي‌كند و همين موضوع باعث مي‌شود تا كوتاهي قد، نسل به نسل ادامه پيدا كند.
فعالان ميراث فرهنگي با تأكيد بر ضرورت‌هاي مطالعاتي دراين‌باره اين فرضيه را مطرح كردند كه احتمال ارتباطي بين اين دو تمدن وجود دارد و به گفته آنها با توجه اينكه گفته مي‌شود. اين تمدن 5 هزار سال قدمت دارد و با شهر كوتوله‌هاي شهداد هم عصر است و دور از انتظار نيست كه اين دو تمدن با هم در ارتباط بوده‌اند.
با همه موارد مطرح شده اكنون علي داوديان، رئيس بنياد بيماري‌هاي نادر ايران با تأكيد بر اينكه بيماري‌هايي مانند MS و HIV به دليل شيوع زياد از حالت نادر خارج شده‌اند، گفته است: در حال حاضر حدود ۴۰۰ نفر در كشور افرادي هستند كه قد آنها زير ۶۰ سانت است.
وي در ادامه از همه اين افراد خواسته است تا به عضويت انجمن درآيند و همين نشان مي‌دهد، شايد راز و رمز غيب شدن اهالي شهر لي‌لي‌پوتي‌ها كم‌كم در حال بازگشايي بوده و چندان دور از ذهن نباشد كه براي آنها سرزمين مشخص و با امكانات فراهم كرد!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار