کد خبر: 857862
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
لزوم جداسازي حساب كنكور از امتحانات نهايي مدارس
آموزش و پرورش: اگر گزارشي از طريق پليس فتا براي فروش سؤالات ارسال شود، مورد بررسي قرار خواهد گرفت / پليس فتا: شكايتي از سوي مسئولان آموزش و پرورش به دست اين پليس نرسيده است
نویسنده: نیره ساری 

سابقه لو رفتن سؤالات امتحان نهايي طي چند سال اخير جزو پاي ثابت‌هاي اعتراضات خرداد ماه دانش‌آموزان و والدين شده، رويه و واكنش آموزش و پرورش هم ثابت و قابل پيش‌بيني است؛‌ به اين ترتيب كه ابتدا مدعي امنيت برگزاري امتحانات و لو نرفتن سؤالات مي‌شود، چند روز كه مي‌گذرد و مسئله شكل جدي‌تري به خود مي‌گيرد، رويكرد تكذيب را اتخاذ مي‌كند و در نهايت با اوج اعتراضات و ورود ساير نهادها و دستگاه‌ها به رسانه‌اي كردن برخورد با خاطيان گمنام اكتفا مي‌كند. اما نكته مهم در اين ميان تأثير ۲۵ درصدي برخي دروس در كنكور سراسري است كه لو رفتن سؤالات، تعيين سرنوشت جمع كثيري از دانش‌آموزان را تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد و امسال نيز همچون سال‌هاي قبل انگشت اتهام سمت وزارت آموزش و پرورش نشانه رفته است؛ وزارتي كه به دليل حاشيه‌هاي شخص وزير مصداق بارز هرج و مرج شده است و روز به روز حال آن رو به وخامت مي‌رود.
 
رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش همچون هميشه از ابتدا در خصوص حفظ و حراست از سؤالات امتحان نهايي امسال گفته بود: امسال سي دي سؤالات و سي دي رمز سؤال در اختيار مدارس قرار مي‌گيرد و تا دو ساعت قبل از برگزاري امتحانات امكان دسترسي به سؤالات از سوي مدارس فراهم نيست و اين امر باعث شده تا امنيت سؤالات بالا باشد.
 
اين اظهارات در حالي است كه بر اساس گفته برخي دانش‌آموزان و والدين، امسال نيز سؤالات امتحانات نهايي در برخي دروس مانند شيمي، فيزيك و جغرافي از طريق فضاي مجازي در اختيار دانش‌آموزان قرار گرفته بود، به گونه‌اي كه شيادان با اعلام شماره حساب به دانش‌آموزان و دريافت مبلغ 200 هزار تومان سؤالات امتحانات نهايي را صبح روز امتحان و در فاصله 20 دقيقه مانده به برگزاري امتحانات در اختيار دانش‌آموزان قرار داده‌اند.
 
در ادامه طبق گفته برخي دانش‌آموزان بعد از بازگشت از امتحان، برخي دانش‌آموزان سؤالات را داشته‌اند و همين باعث شد تا ادعاهاي مطرح شده درباره خريد و فروش مجازي سؤالات جدي‌تر شود. با اين حال اما وزارت آموزش و پرورش همچنان به قوت خود بر طبل تكذيبيه مي‌كوبيد و چنين فرضي را به دليل عدم مستندات كافي و وافي رد مي‌كرد.
  
مستندات لو رفتن سؤالات در رسانه‌ها
تا اينكه روزگذشته برخي رسانه‌هاي خبري اقدام به انتشار برخي تصاوير كردند. يكي از دروسي كه به گفته برخي دانش‌آموزان سؤالات آن قبل از برگزاري امتحان لو رفته بود، مربوط به عربي سال سوم متوسطه مي‌شد. جالب اينجاست تصاوير منتشر شده به عنوان مستندات لو رفتن سؤالات نهايي درس عربي سال سوم متوسطه بود كه ساعت 7:19 صبح يعني چند دقيقه قبل از امتحان را نشان مي‌داد و اين تصوير سند تشابه محسوس آن با سؤالات اصلي امتحان نهايي درس عربي رشته‌هاي علوم تجربي و رياضي بود.
 
روند اعتراضات در اين زمينه باعث شد تا كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي هم ورود پيدا كند و درباره گلايه برخي دانش‌آموزان و خانواده‌ها در اين خصوص بگويد به دنبال بررسي صحت و سقم گزارش‌هاي رسيده هستيم و از سوي كميسيون هم درخواستي از آموزش و پرورش در اين مورد شده كه هنوز جوابي داده نشده است.
ديگر عضو كميسيون آموزش مجلس نيز در خصوص «موضوع شائبه لو رفتن سؤالات امتحان نهايي دانش‌آموزان» با تأكيد بر اينكه بر آموزش و پرورش هرج و مرج حكمفرما شده است و دچار مشكلات اساسي است، گفت: وزير آموزش و پرورش، وزارتخانه را رها كرده است و نمي‌تواند آن را اداره كند.
 
آموزش و پرورش: ادعاي اثبات شده‌اي وجود ندارد
در مقابل عمادي، رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش نيز به اظهارات نمايندگان مجلس اينگونه واكنش نشان داد و گفت: در برخي شبكه‌هاي‌هاي مجازي ادعايي مبني بر لو رفتن سؤالات امتحان نهايي وجود داشته اما مورد اثبات شده‌اي وجود ندارد و ما اكنون ادعاي اثبات شده‌اي در دست نداريم اما اگر گزارشي از طريق پليس فتا و حراست به آموزش و پرورش ارسال شود، مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
 
جالب اينجاست در حالي كه وزارت آموزش و پرورش توپ را در زمين پليس فتا مي‌اندازد، رئيس پليس فتاي تهران بزرگ نيز مي‌گويد: هيچ شكايتي از سوي مسئولان آموزش و پرورش مبني بر شناسايي فروشندگان سؤالات لو رفته امتحانات نهايي در شبكه‌هاي اجتماعي به دست اين پليس نرسيده است.
 
سرهنگ مهدي كاكوان ماجراي فروش سؤالات لو رفته امتحانات دانش‌آموزان و اظهارات مطرح شده مبني بر خريد و فروش آنها در برخي شبكه‌هاي اجتماعي را ادعا مي‌داند و معتقد است: در تحقيقات انجام شده پليس، سه نفر كلاهبردار كه مدعي فروش سؤالات امتحانات نهايي بودند، شناسايي و دستگير شدند و مشخص شد ادعاي اين افراد مبني برداشتن سؤالات اصلي، كذب است و اين افراد با وعده‌هاي دروغ از دانش‌آموزان كلاهبرداري مي‌كردند.
 
تجمع دانش‌آموزان مقابل وزارت آموزش و پرورش
هر چند كه به رغم چنين دفاعياتي (شما بخوانيد توجيهات)، برخي از دانش‌آموزان سال سوم دبيرستان در اعتراض به لو رفتن سؤالات امتحانات نهايي در مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع كردند. معترضان درخواست داشتند تا تأثير ۲۵ درصدي دروس از كنكور سراسري برداشته شود.
يكي از دانش‌آموزان دبيرستان فرزانگان حاضر در اين تجمع گفته است: خيلي از دروس امتحانات نهايي لو رفته است. سؤالات دروس عربي، زبان فارسي، زيست، شيمي، فيزيك و ديني در شبكه‌هاي اجتماعي پيش از برگزاري امتحانات بازنشر مي‌شد.
سؤال اين است، شايد آموزش و پرورش وقعي به مستندات موجود در اين زمينه ننهد و در نهايت هم شكايتي به دست پليس نرساند، اما تكليف مستندات ارائه شده كه نشان مي‌دهد سؤالات فروش رفته چه مي‌شود؟!
 
علاوه بر اين فارغ از اصل موضوع و مسائلي مهمي از قبيل اينكه اصلاً چگونه مي‌شود سؤالات امتحان نهايي لو برود كه البته پاسخ روشن است، اگر موضوع فاش شدن سؤالات امتحاني و دسترسي به سؤالات امتحاني صحيح است، چرا هرساله تكرار شده و تدابير لازم براي آن انديشيده نمي‌شود؟!
در اين ميان يك معضل ديگر هم به وجود آمده است. نكته جالب اينجاست كه پليس فتا مي‌گويد آموزش و پرورش شكايتي به دست پليس نرسانده است و آموزش و پرورش هم مي‌گويد گزارش را پليس فتا بايد ارسال كند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار