وی با بیان اینکه میزان اشتغال خوشه صنعتی قطعات تبریز، 15 هزار نفر است، در خصوص مشکلات واحدهای قطعهسازی استان افزود: کمبود تکنولوژی برای تولید انبوه تولیدات، عدم تناسب تکنولوژی با تولید در مقیاس اقتصادی، مدرن نبودن تجهیزات تولیدی در اغلب واحدهای کوچک و متوسط، مشکلات مالی ناشی از عدم وصول به موقع مطالبات به خصوص از شرکتهای دولتی، پایین بودن سطح صادرات، نبود سیستم کیفیتی در بیشتر واحدها و محدودیت تعداد واحدهای مونتاژ از اهم مشکلات این واحدهاست.
وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان قطعات خودرو تبریز در زنجیره تامین جهانی خودرو تا سال 2025 با تکیه بر کیفیت و برند مشهور خواهند بود، اعلام کرد: در این چشمانداز 30 درصد از قطعات خودرو و زیرمجموعههای آن صادر خواهد شد.
حسینی در خصوص راهکارهای توسعه و نفوذ قطعات خودرو تبریز در بازارهای جهانی و تبدیل آنها به برند جهانی گفت: توسعه بازار منطقهای و بازارهای جهانی، توسعه مونتاژ قطعات و مجموعهسازی و زنجیره تامین مربوطه و مدرنیزه کردن سیستم تولید، استراتژی اساسی برای توسعه و رونق قطعات خودرو و نفوذ آنها در بازارهای جهانی است.
وی در خصوص رفع مشکلات این حوزه متذکر شد: باید خودروسازان استان را به تهیه قطعات لازم از استان ترغیب کرده همچنین قطعهسازان مستعد را به مجموعهسازی تشویق کنیم و با سازمان صنعت، معدن و تجارت به خصوص مقام عالی وزارت جهت ساماندهی تولید خودرو در استان مذاکراتی شده است.
حسینی افزود: همچنین پیشنهاد ارائه تسهیلاتی با کارمزد و زمان پرداخت قابل تحمل به قطعهسازان استان از وزارتخانه درخواست شد و جهت نوسازی و بازسازی واحدهای قطعهسازی استان تلاش کنیم.
معاون امور صنایع سازمان صنعت معدن و تجارت استان آذربایجانشرقی خاطرنشان کرد: با توجه به عدم امکان کنترل آمار تولید از 10 سال قبل، امکان مقایسه آمار تولید میسر نبود و با توجه به تغییر بازار (مصرف) و ورود قطعات جدید بخشی از ظرفیت واحدهای قطعهساز به علت تغییر بازار، تغییر یافته است.
وی گفت: با رعایت استانداردهای بینالمللی بعضی از واحدهای قطعهسازی شاهد صادرات روزافزون محصولات به بازارهای منطقه خواهیم بود.