کد خبر: 857545
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹
با توجه به اينكه بخش كشاورزي بيش از ۹۰ درصد منابع آبي كشور را مصرف مي‌كند تهيه طرح جامع الگوي كشت به عنوان كار جدي مي‌تواند نقش تعيين‌كننده‌اي در كاهش استفاده از منابع و ذخاير آبي كشور داشته باشد.
  با توجه به اينكه بخش كشاورزي بيش از ۹۰ درصد منابع آبي كشور را مصرف مي‌كند تهيه طرح جامع الگوي كشت به عنوان كار جدي مي‌تواند نقش تعيين‌كننده‌اي در كاهش استفاده از منابع و ذخاير آبي كشور داشته باشد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئيس‌جمهور در سي‌امين جلسه شوراي عالي آب با بيان اينكه «امروز موضوع آب يك مطالبه و دغدغه عمومي است»، اظهار داشت: بحران كم‌آبي يكي از اصلي‌ترين چالش‌هاي پيش روي كشور است و بايد با مديريت دقيق و برنامه‌ريزي جامع از تشديد اين بحران و پيامدهايش جلوگيري كرد.  وي افزود: در حال حاضر همه بخش‌هاي كشاورزي، صنعت و شرب نيازمند اصلاح الگوي مصرف است؛ با توجه به اينكه بخش كشاورزي بيش از 90 درصد منابع آبي كشور را مصرف مي‌كند تهيه طرح جامع الگوي كشت به عنوان كار جدي مي‌تواند نقش تعيين‌كننده‌اي در كاهش استفاده از منابع و ذخاير آبي كشور داشته باشد.
 
 تدوين طرح‌هاي تشويقي براي رعايت الگوي كشت
وي ادامه داد: تهيه طرح جامع الگوي كشت مناسب براي مناطق مختلف كشور و ابلاغ آن همچنين مي‌تواند موجب افزايش بهره‌وري و سطح درآمد كشاورزان كشور شود، بنابراين وزارت جهاد كشاورزي بايد برنامه‌هاي خود را در اين زمينه با قوت پيش برده و نهايي كند.
معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه موفقيت كشور در افزايش توليد گندم همزمان با كاهش سطح زير كشت كاري بزرگ و ارزشمند است، بر تداوم برنامه‌هاي كنوني در توسعه كشت گلخانه‌اي و به كارگيري روش‌هاي نوين آبياري كه منجر به كاهش مصرف آب مي‌شود تأكيد كرد.  جهانگيري با يادآوري سرمايه‌گذاري دولت در مهار آب‌هاي مرزي، بر برنامه‌ريزي براي توسعه كشت متناسب با نياز كشور و اين مناطق تأكيد كرد و گفت: دولت تمهيدات قانوني براي حمايت از كشاورزاني كه الگوي كشت را رعايت مي‌كنند، فراهم خواهد كرد.
 
  قطع آب بايد در سريع‌ترين زمان مرتفع شود
معاون اول رئيس‌جمهور در اين جلسه با پيگيري موضوع قطع آب شهرستان زابل كه اخيراً اتفاق افتاده بود، خواستار به كارگيري همه تدابير لازم براي رفع مشكلات ساكنان مناطق گرمسير كشور شد و گفت: قطع آب حتي براي يك‌ساعت در مناطق گرمسير كشور دشوار است و در صورت اتفاق بايد در سريع‌ترين زمان مشكلات مرتفع شود.
وي پس از استماع گزارش مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور مبني بر اينكه قطع آب در شهرستان زابل براي چند ساعت اتفاق افتاده بود كه با پيگيري برطرف شد، ‌بر اطلاع‌رساني سريع و دقيق درباره اقدامات انجام شده تأكيد كرد و گفت: ارائه گزارش اقدامات انجام شده به مردم مي‌تواند مانع سوء‌استفاده جريان‌هايي شود كه با شايعه‌سازي به دنبال ايجاد تفرقه در جامعه هستند.
در اين جلسه كه وزراي نيرو، جهاد كشاورزي، كشور، صنعت، معدن و تجارت و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست حضور داشتند، ‌گزارشي در خصوص «مجموعه اقدامات انجام شده در مورد تغيير و اصلاح الگوي كشت و دستيابي به الگوي كشت ملي با لحاظ موضوع آب مجازي موضوع بند 11 مصوبات نهمين جلسه و نيز بند 5 مصوبات پانزدهمين جلسه شوراي عالي آب» ارائه شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار