کد خبر: 857452
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نگاهي به كتاب شهيد علي خليلي
كتاب «ناي سوخته» شرح خاطرات و زندگينامه شهيد علي خليلي، طلبه جواني است كه براي امر به معروف جان خود را داد.
كتاب «ناي سوخته» شرح خاطرات و زندگينامه شهيد علي خليلي، طلبه جواني است كه براي امر به معروف جان خود را داد.
«از روزي كه دوست علي انگشتر شرف‌الشمسي را كه با ضريح امام رضا(ع) متبركش كرده و به مادر داده بود تا در دست علي كند خيلي گذشته بود، به‌خصوص براي مادر؛ شادي آن روز او كه از حركت دستان پسرش شروع شد، امروز در حال تمام شدن بود و پسر براي هميشه عزم رفتن كرده بود و مادر آنقدر عاشق بود كه چاره‌اي جز سكوت نداشت، سكوتي كه اين بار برخلاف هميشه دوران، آنقدرها هم علامت رضايت نبود.»
اينها بخش‌هايي از كتاب «ناي سوخته» شرح خاطرات و زندگينامه علي خليلي، طلبه جواني است كه براي امر به معروف جان خود را داد.
علي براي نجات يك خانم از دست مزاحم‌هاي خياباني در شب نيمه شعبان سال 1390 با قمه از ناحيه گردن مجروح مي‌شود و سرانجام پس از تحمل دو سال و نيم رنج و درد در پاييز سال 1393 به شهادت مي‌رسد. اين كتاب را هانيه ناصري نوشته و توسط انتشارات تقدير منتشر شده است. كتاب شرح داستاني از زندگي شهيد است كه نويسنده گاهي در ميان روايت، خاطراتي از زبان خانواده و به‌ويژه مادر او، دوستان و. . . آورده است. برخلاف ديگر كتاب‌هاي زندگينامه كه با كودكي فرد شروع مي‌شود داستان با شهادت علي خليلي آغاز شده و در آخر به كودكي او منتهي مي‌شود. يعني روال كلي داستان بازگشت به عقب است و همين باعث متمايز شدن آن با ساير كتاب‌هاي اين حوزه مي‌شود.
«ناي سوخته» در هشت فصل تنظيم شده است كه فصل اول با نام «شهادت» به لحظات آخر عمر خليلي و شهادت او، تشييع و خاكسپاري او و احوالات دوستان و خانواده در اين لحظات مي‌پردازد. نويسنده در فصل دوم با نام «نقاهت دوم» به حال نامساعد خليلي به دوماه آخر زندگي و آمادگي او به شهادت اشاره دارد. «سفر كربلا» عنوان فصل سوم كتاب است كه در آن جريان سفر خليلي به كربلا و شركت در پياده‌روي اربعين سال 1392 به همراه تعدادي از دوستان اوست. نويسنده در فصل چهارم با عنوان «نقاهت اول» ماجراي خليلي از زماني كه در بيمارستان بستري مي‌شود تا زمان مرخصي و تجليل از او را روايت مي‌كند، در فصل پنجم با عنوان «ضربت خوردن» روايت لحظات ملتهب ضربت خوردن خليلي تا رساندن او به بيمارستان و خبر دادن به خانواده و دوستان را آورده است.
در فصل ششم با عنوان «جواني» به روحيات، اخلاقيات و سرگرمي‌هاي خليلي در زندگي و به ويژه در جواني پرداخته است. فصل هفتم با عنوان «كودكي» حول محور رابطه عميق او با مادر از زمان تولد و كودكي است و در فصل پاياني هم عكس‌هاي شهيد در مراحل مختلف زندگي با دلنوشته‌هايي آورده شده است. كتاب «ناي سوخته» در 168 صفحه، با شمارگان 2 هزار و 500 نسخه و بهاي 7‌هزار و 500 تومان توسط انتشارات تقدير منتشر و راهي بازار كتاب شده است.   

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار