کد خبر: 857104
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
مربي مركز آموزش فني و حرفه اي شهر علويجه :
یکی از مشکلات اساسی کشور ما فرآوری سنگ است، بطوری که حدود 60 تا 70 درصد توده های معدنی که در طی یک زمان طولانی، میلیونها سال تشکیل شده است وبااختراع دستگاه اسلایسر با تلورانس انواع سنگ و کانی ها این مشگل برطرف شد.


به گزارش خبرنگار جوان به نقل ازروابط عمومي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان:‌ رضا شفیعی مربي مركز علويجه اظهار داشت : برای تهیه لایه های نازک سنگ و کانی یک مشکل اساسی مقاومت آنها در برابر شکسته شدن است، بر این اساس طراحی و ساخت این دستگاه برای اولین بار درکشور طوری انجام گرفت که تلورانس به حداقل برسد. بدین منظور تعداد دور در دقیقه تا 9000 دور افزایش یافت، این افزایش در تعداد دورها مستلزم دقت بالایی بود.

رضا شفيعي مربي مركز آموزش فني و حرفه اي شهر علويجه استان اصفهان، دستگاه اسلایسر با تلورانس حداقل،  برای تهیه لایه های نازک از انواع سنگ و کانی  بویژه سنگ های باطله را اختراع كرد.

وی افزود: برای ساخت دیسک این دستگاه نیز از یک آلیاژی خاصی با حداقل تلورانس استفاده شد.

مخترع دستگاه اسلایسر با بیان این که این دستگاه از دو بخش سخت افزار و نرم افزار ساخته شده است و قطعات مورد استفاده در دستگاه شامل ریل، سوپورت، دستگاه تنظیم سرعت، شاسی، بدنه و میز نگهدارنده است، به نحوه عملکرد دستگاه اشاره کرد و گفت: برای تهیه لایه های نازک، سنگ مادر باید کاملا مهار و ثابت شود، برش نیز با سرعت کم، مداوم و پیوسته انجام گیرد.

شفیعی تصریح کرد: با این دستگاه و از انواع سنگها و کانی ها، برش هایی نازک به ضخامت یک میلیمتر و بیشتر با عرض 10 سانتیمتر و طول حتی تا دو متر بسته به سنگ مادر می تواند تولید شود.

وی در ادامه با بیان این که یکی از مشکلات اساسی کشور ما فرآوری سنگ است، بطوری که حدود 60 تا 70 درصد توده های معدنی که در طی یک زمان طولانی، میلیونها سال تشکیل شده است به سنگ باطله تبدیل  می شود، و علاوه بر این که یک معضل برای کارخانه داران محسوب می شود، آثار زیست محیطی مخربی نیز برجای می گذارد، خاطر نشان کرد: تلاش هایی مانند سنگ کوبی و تبدیل به دانه های ریز، شن و پودرهایی خاصی از این باطله ها نهایت کارهای انجام گرفته در این زمینه است. در همین حال دستگاه اسلایسر قادر به تولید لایه های نازک از ماده اولیه معادن، سنگ بری ها و یا طبیعت است.

شفیعی با بیان این که تولید لایه های نازک از باطله ها، بعنوان پایه و یکی از اهداف اصلی ایده و اختراع دستگاه اسلایسر است، در طبیعت نیز بیش از 3000 نوع کانی وجود دارد که با ترکیبات و درصدهای مختلف سنگ ها را می سازند، بر این اساس بینهایت سنگ ساخته می شود. اما در صنعت سنگبری ها کمتر از 200 نوع سنگ فرآوری می شود، در واقع فرآوری هر نوع سنگ باید بر اساس یک تعریف خاصی انجام گیرد، تصریح کرد: بکارگیری دستگاه اسلایسر مستلزم راه اندازی کارگاهی بود تا در یک مقیاس نه چندان بزرگ از باطله ها و همچنین تمام سنگ هایی که در طبیعت وجود دارد با توجه به تنوع رنگ و بافت آنها لایه های نازک تهیه شود.

به گفته مخترع این دستگاه راه اندازی کارگاه در تولید لایه های نازک پایه ای اساسی برای شکل گیری حرفه هنر صنعت معرق سنگ فراهم آورده است، بطوری که لایه های نازک در اختیار هنرمندان قرار گرفته و انواع و اقسام محصولات در حوزه صنایع دستی مانند جعبه های جواهرات، جعبه های دستمال کاغذی، کارهای معرق سنگ، و حتی در مقیاس ساختمانی درهایی از جنس سنگ، دکوراسیون داخلی و هر آن چه که در صنعت ساختمان و صنایع دستی کاربرد دارد با استفاده از این لایه های نازک سنگ تهیه می شود. در واقع این دستگاه انقلابی در صنعت سنگ ایجاد کرده است.

شفیعی اشتغال زایی را در دو بخش تولید لایه های نازک از سنگ های باطله برابر 20 نفر و اشتغال ناشی از صنایع دستی بر روی این لایه ها شامل معرق کاری، نگارگری، خوشنویسی، کنده کاری و غیره را 70 نفر عنوان کرد و گفت: در بخش صنایع دستی بیشتر اشتغال مربوط به خانم ها بوده که در منزل هم انجام می شود. این حرفه در حال حاضر دارای بیش از 20 محصول  هنری که در توصیف آن می توان گفت بی نظیر است.

وی در رابطه با نمونه های خارجی این دستگاه اظهار کرد: فرآوری سنگ با این دستگاه با هدف خاص استفاده در حرفه هنر صنعت معرق سنگ، یک هنر و دانش بومی انجام گرفته است، در خارج از کشور با اهدف دیگری فرآوری سنگ انجام می شود، بطور مثال یک نمونه دستگاه برای تولید لایه های نازک اما با روش مختلف، یک تکنولوژی تحت عنوان وسط بر که یک پک سه قسمتی در خارج از کشور استفاده می شود.

وی افزود: راه اندازی کارگاه تولید لایه های نازک سنگ و کانی طبق یک تفاهم نام سه جانبه بین مخترع، سازمان فنی و حرفه ای استان اصفهان و با مساعدت ادراه فنی و حرفه ای شهید امینی علویجه انجام گرفته است. که طی این تفاهم نامه سه ساله تا کنون 80 نفر دوره آموزشی حرفه ای مربوطه را گذرانده و در صورت آماده بودن شرایط و ایجاد کارگاه (تسهیلات و حمایت های ویژه) موجبات اشتغال صدها نفر را فراهم می کند، علاوه بر این خروج از شرایط فعلی و رکود در زمینه صنایع دستی و ساختمان بعنوان یک عامل با تاثیر مثبت در اشتغال زایی تولید لایه های نازک و حرفه هنر صنعت معرق سنگ محسوب می شود.

مخترع دستگاه اسلایدر ناشناخته بودن این تکنولوژی، همچنین ارزان بودن و قابلیت دسترسی آسان  به توده های معدنی در کشور را از جمله دلایل عدم توجه کافی صنعت سنگ در تولید و کاربرد لایه های نازک ذکر کرد.

وی توسعه استفاده از لایه های نازک و کاربرد آن در صنعت ساختمان را نیز مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: توقع ما از نما کاری ساختمان ها با سنگ، زیبایی آن است، چه لزومی دارد که در یک سطح وسیع سنگ با ضخامت مثلا سه سانتیمتر استفاده شود، این سنگ می تواند سه میلیمتر باشد که با صرفه جویی 10 برابری در صنعت سنگ  همراه بوده  ضمن این که همان زیبایی حاصل می شود، همچنین دست هنرمند و کسی هم که برای نما کاری کار می کند باز می گذارد چون سنگ نازک راحت تر شکل می گیرد و می توان از تلفیق سنگ ها مناظر زیباتر نیز ایجاد کرد. در واقع  با تهیه لایه های نازک به نوعی سنگ از حالت ضمختی و سفتی و سنگینی به جنسی ظریف با انعظاف بالاتری تبدیل می شود.

شفیعی در رابطه با ایده اختراع دستگاه اسلایسر سنگ با اشاره به این که فارغ التحصیل رشته زمین شناسی است، گفت: در زمین شناسی مقوله های مختلفی وجود دارد، علاقمندی به مقوله سنگ و تهیه لایه های نازک با اهداف آزمایشی منجر به شکل گیری ایده ساخت این نمونه دستگاه صنعتی شد، و در این راستا طراحی و ساخت این دستگاه از سال 1382 و با همکاری گروههای صنعتی و علمی و فنی شروع و دستگاه نهایی در سال 1387 ثبت اختراع شد.

وی در پایان اظهار داشت: حرفه هنر صنعت معرق سنگ، ریشه در تاریخ ایران دارد و با توجه به این که فرآوری سنگ بصورت لایه های نازک نیازمند تکنولوژی و صنعت است و از طرفی محصول نهایی نیازمند مهارتهای هنری بوده که عنوان حرفه هنر صنعت معرق سنگ برای این حرفه در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
حجت اله شمسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
0
سلام موفق باشی باعث خوشحالی و غرور هست
حجت اله شمسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
0
موفق باشید
حجت اله شمسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
0
از اختراع شما خوشحال شدم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
0
1
ممکنه شماره تلفن این آقای شفیعی را بما بدهید.
قاسم رحمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
0
0
ایادستگاه به تولید انبوه رسیده .اگه تولید میشه سایت فروش را معرفی کنید
محمد علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
0
0
ببخشید جسارتا چرا هیچ آدرسی یا تلفنی از ایشون پیدا نمیشه میشه از خبر نگاری که این خبر رو تهیه کردند جست‌وجو کنیم حد اقل مکان ایشون رو معرفی کنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار