کد خبر: 856913
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
يك سبد آيه گواراي وجودتان
به نمايندگي از طرف خانواده عروس و داماد، از همه شما تشكر مي‌كنم كه در اين مراسم خاكسپاري شركت كرديد!
نويسنده: حجت الاسلام مهدي حسين‌پور
 
 
به نمايندگي از طرف خانواده عروس و داماد، از همه شما تشكر مي‌كنم كه در اين مراسم خاكسپاري شركت كرديد! انا ‌لله‌و انا اليه راجعون، همه ما از خداييم و به سوي او بازمي‌گرديم. ان شاءالله كه عروس خانم و آقا داماد و همه ما، مورد شفاعت قرآن قرار بگيريم. با اينكه ما مراسم خوب و باشكوهي براي خاكسپاري قرآن گرفتيم، ولي مثل اينكه اشتباه كرديم. و قرآن به جاي شفاعت، از ما شكايت خواهد كرد!
 
 
وقتي عروس و داماد و خانواده محترم، جهيزيه را به منزل خود مي‌بردند، قرآن را در جعبه‌اي زيبا جلوتر از همه لوازم به خانه بردند، با سلام و صلوات قرآن را وارد منزل كردند و در تاقچه‌اي قرار دادند و در همان روزهاي ابتداي زندگي، مراسم ختم قرآن را برگزار كردند. قرآن را در همان جعبه زيبايش كه همچون تابوتي بود قرار دادند و بالاي تاقچه يا كمد، دفنش كردند و در هر جمعه يا در مناسبتي خاص، مثل شب‌هاي قدر بر سر مزارش رفته و گرد و غبار از سر و رويش پاك مي‌كنند.
 
 
چه تعبير عجيبي است از پيامبر خدا كه قلب پاكش محل نزول قرآن بود. ايشان فرمودند: «خانه‌هاي خدا را با تلاوت قرآن روشن كنيد و آنها را گورستان نكنيد.» متأسفانه زياد هستند خانه‌هايي كه تبديل شده‌اند به گورستان‌هايي كه قرآن در آنجا دفن شده است.
 
 
خانه‌هاي خود را به تلاوت قرآن روشن كنيد
 
رسول خدا (ص) فرمودند: خانه‌هاي خود را به تلاوت قرآن روشن كنيد و آنها را گورستان نكنيد. چنانكه يهود و نصاري اين كار را كردند. در كليساها و عبادتگاه‌هاي خود نماز خواندند، ولي خانه‌هايشان را معطل گذاشتند و در آن عبادتي انجام ندادند.
 
خوب به ياد دارم پاسخ پرمعناي آن دانش‌آموز را، زماني كه از او پرسيدم، شما كه خانواده خوبي داري، پدر و مادرت مذهبي و اهل قرآن و نماز هستند، پس چرا قرآن نمي‌خواني؟ چرا نماز نمي‌خواني؟
 
پاسخ داد: من در خانه، كسي را نمي‌بينم كه نماز بخواند و قرآن تلاوت كند ! وقتي من نمي‌بينم كه پدر يا مادرم بعد از نماز قرآن بخوانند چطور من اهل نماز و قرآن شوم؟ اينجا بود كه حديث پيامبر در عمق وجودم نشست و مرا دست به قلم كرد. قلم برداشتم تا بنويسم براي پدر و مادرهاي بزرگواري كه به بهانه‌هاي مختلف خانه خود را تبديل كرده‌اند به گورستان و تمام خوبي‌ها را در آن دفن كرده‌اند. چون سواد ندارم قرآن نمي‌خوانم! چون در مسجد قرآن مي‌خوانم ديگر در خانه قرآن نمي‌خوانم!چون سرم شلوغ است وقتي براي قرآن خواندن ندارم! و اين چنين است كه رسول خدا (ص) فرمودند: و لا يبقي من الاسلام الا اسمه و من القرآن الا رسمه: از اسلام فقط نام و از قرآن فقط خطي باقي خواهد ماند.
 
 
 
 
 قرآن  را  به عمل ختم كنيم
 
 
 
مگر پي به عظمت قرآن نبرده‌ايم؟ مگر احاديث وارد شده در عظمت و بزرگي قرآن را نشنيده‌ايم؟ پس چرا قرآن را غريب گذاشته‌ايم و باعث مهجوريت قرآن شده‌ايم؟ بترسيم از روزي كه قرآن از ما شكايت كند. امام صادق(ع) فرمودند: سه چيز است كه به درگاه خداوند شكايت مي‌كنند: مسجد ويراني كه اهلش در آن نماز نخوانند، عالمي كه ميان جاهلان باشد و قرآني كه گرد و غبار به آن نشسته و كسي آن را نخواند. شما كه سواد نداري مگر نمي‌دانستي كه نگاه كردن به قرآن بدون اينكه آن را بخواني عبادت محسوب مي‌شود؟ پس چرا قرآن را باز نكردي تا نگاهت به آيات آن بيفتد؟!
 
 
شما كه سواد داشتي چرا قرآن نخواندي؟ و چرا با معنا و مفهوم آن آشنا نشدي؟ شما كه قرآن مي‌خواني، چرا در آيات آن تدبر و تفكر نمي‌كني؟‌ اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، ايمان بياوريد و عمل نيكو انجام دهيد. قرآن را با عمل كردن ختم كنيد.  اين همه جلسه ختم قرآن گرفتيم ولي براي يك لحظه فكر كرديم كه قرآن را بايد با اعمالمان ختم كنيم؟ مجالس مختلف تلاوت و قرائت قرآن با صوت زيبا ولي آيا اين هدف است؟ خداوند به خاطر فرزندي كه قرآن مي‌آموزد، به والدين و خانواده او نيز رحم مي‌كند. قرآن خواندن، سبب سبك شدن عذاب پدر و مادر مي‌شود. خانه‌اي كه در آن قرآن خوانده مي‌شود، همچون ستاره‌اي براي اهل آسمان مي‌درخشد.
 
قرآن تمام زندگي است
 
 
چه حديث زيبا و دلنشيني است كه رسول خدا (ص)  فرموده‌اند: قرآن را بياموزيد، زيرا كه در روز قيامت قرآن به صورت زيبا نزد خواننده خود آيد و به او گويد: منم كه شب تو را به بيداري به پايان بردم و روزهاي داغ، تو را تشنه كردم و آب دهانت را خشك كردم و اشكت را روان ساختم. اكنون هر كجا كه بروي من هم با تو هستم و به سود تو هستم. 
 
 
ما انسان‌ها به دنبال چه هستيم؟ چرا اين همه فعاليت و كار و خستگي و اين همه امكانات، ولي باز هم از زندگي لذت نمي‌بريم؟ چرا اين همه پول، ولي بركت كم است؟ چرا اين همه طلاق؟ چرا اين همه بداخلاقي؟ چرا كم‌حوصله شده‌ايم؟ چرا به هم رحم نمي‌كنيم؟ چرا اين همه بدحجابي و خودنمايي؟ چرا و هزاران چرا؟ اين تذهبون؟ به كجا چنين شتابان؟ وقتي خدا را فراموش كنيم و از او يادي نكنيم، خدا هم از ما يادي نمي‌كند. وقتي خدا را ياري نكنيم، خدا هم ما را ياري نمي‌كند. وقتي به هم رحم نكنيم، خدا هم به ما رحم نمي‌كند. خودش گفت: هر كسي كه از ذكر و ياد من دوري كند، در دنيا زندگي‌اش سخت شود و در روز قيامت كور و نابينا محشور شود. هر آنچه براي يك زندگي خوب و لذتبخش لازم است، در قرآن آمده است. بياييد براي يك بار هم كه شده، قرآن را مطالعه كنيم.
 
 
همان طور كه دفترچه راهنماي لوازم خانگي را مطالعه مي‌كنيم تا بتوانيم از آن لوازم بهتر استفاده كنيم و به سلامت آنها كمك كنيم، بايد دفترچه راهنماي خودمان را مطالعه كنيم تا بتوانيم زندگي درستي داشته باشيم.
 
 
مال و ثروت مي‌خواهي آيه 96 سوره اعراف را مطالعه كن. شوهر خوب مي‌خواهي آيه 25 سوره قصص را مطالعه كن. مي‌خواهي بداني كه چگونه بايد با مردم رفتار كرد؟ آيه 83 سوره بقره را مطالعه كن. در تربيت فرزند به مشكل خورده‌اي؟ آيه 58 سوره نور را مطالعه كن. دنبال عزت و احترام و جلب محبت هستي؟ آيه 98 سوره مريم را مطالعه كن. روزي زياد و بابركت مي‌خواهي؟ آيه 3 سوره طلاق را مطالعه كن.
 
 
چطور با دشمنان برخورد كنيم؟ آيه 29 سوره فتح را مطالعه كن. چطور با پدر و مادر رفتار كنيم؟ آيه 23 سوره اسرا را مطالعه كن. اگر ترس از جدايي از همسرت را داشتي، آيه 35 سوره نساء را مطالعه كن. هر چه مي‌خواهد دل تنگت بگو و پاسخ آن را از خداي لطيف دريافت كن. چراكه او انسان را آفريد و به تمام مسائل و نيازهاي انسان آگاه است. قرآن را مطالعه كن تا حرف‌هاي خدا را بشنوي.
 
 
قرآن همچون سبد پر از سيبي است كه ما، در شب‌هاي قدر آن را روي سر خودمان مي‌گذاريم. بياييم دست ببريم و از داخل اين سبد يكي يكي آياتش را برداريم و آنها را نوش جان كنيم. وقتي آيات قرآن را نوش جان كنيم، هم زندگي‌مان رونق مي‌گيرد و هم جانمان بر آتش حرام خواهد شد. پس بياييم هر روز يكي از آيات قرآن را به عمل ختم كنيم.
 
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
0
0
اوایل انقلاب محمود مهران پور بوسیله یک برگه ۱۰ در ۸ سانتیمتری با خط زیبای خود ابتدا آیه انا لله وانا الیه راجعون را نوشته سپس کمال انسانها را در پیمودن راه خدا دانسته و ازدواج را یک گام مهم دراین مسیر بیان کرده ،آنگاه از دوستان دعوت کرده بود که در مراسم جشن آنها شرکت کنیم تا از سخنرانی یک روحانی وسایر برنامه های آموزنده و شاد آن بهره مند شویم! البته او با اعتقاد عمیق جشن ازدواجش را با موازین قرآنی عجین کرده بود چون با همان لباس بسیجی که شب عروسی به تن داشت به جبهه رفت و مسیر کمالش را بسوی خدا تا بی نهایت پیمود.‌.. چندی بعد حجله عروسیش مزین به حجله شهادت شد در محله نارمک...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر