کد خبر: 855899
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
مدیر امور پژوهش و محقق دانه‌های روغنی مرکز تحقیقات سازمان جهادکشاورزی زنجان از تولید بذر کلزا برای اولین‌بار در استان خبر داد.

مجید خیاوی گفت: کلزا گیاهی یک‌ساله و سازگار به اقلیم، مناطق و خاک‌های مختلف است و جزو سه گیاه دانه روغنی به‌شمار می‌رود؛ در واقع بین دانه‌های روغنی، محصول کلزا با دارا بودن بیش از 44 درصد روغن یکی از نباتات مهم روغنی جهان محسوب می‌شود.

این مسئول ادامه داد: کلزا به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی اقتصاد مقاومتی در دو سطح ملی و استانی، در دستور کار قرار گرفته و تولید این محصول در سال‌های اخیر روند صعودی داشته است. استان زنجان نیز بستر مناسبی برای کشت کلزا دارد و به لحاظ رعایت تناوب و پایداری تولید گندم، به عنوان یکی از محصولات استراتژیک سطح زیر کشت قابل توجهی را به خود اختصاص خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه این دانه روغنی بهترین گزینه برای کشت متناوب بین گندم و جو در مناطق کم آب است، افزود: در راستای تحقق اهداف عالی طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی طی سال‌جاری، 10 هکتار از مزرعه تحقیقاتی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان زنجان به تولید بذر کلزا رقم ( Okapi ) رقم تجارتی منطقه اختصاص یافته است.

خیاوی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح مذکور و با توجه به پیش‌بینی عملکرد، بذور مورد نیاز استان قابل تامین خواهد بود و این در حالی است که انتخاب پیمانکار مناسب و رعایت تراکم بذر مطلوب (میزان بذر مصرفی 4 کیلوگرم در هکتار)، همچنین رعایت تاریخ کاشت به موقع از نکات کلیدی و الزامی برای موفقیت در زراعت کلزا در مناطق سرد به‌شمار می‌رود.

محقق دانه‌های روغنی مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان، خاطرنشان کرد: رعایت مراحل حساس آبیاری، رعایت تغذیه مناسب و مبارزه با علف‌های هرز و آفات طبق دستورالعمل از دیگر مولفه‌های مهم در کشت کلزا است که قابل چشم‌پوشی نیست.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار