کد خبر: 855390
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی عنوان کرد
دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی نسبت به واگذاری بی‌برنامه «نگین صنعت آذربایجان» ماشین‌سازی تبریز هشدار داد و گفت: در مزایده اعلامی کل مجموعه کارخانه ماشین‌سازی تقریباً معادل بهای مجموعه آپارتمان‌های متعلق به آن در ائل‌گلی تبریز قیمت‌گذاری کارشناسی شده و به نظر می‌رسد خریدار طمع به این مجموعه آپارتمان‌ها برای ساخت و ساز و فروش دارد.
کریم صادق‌زاده تبریزی  اظهار داشت: برخی گزارش‌های رسیده حاکی از جدی شدن بحث واگذاری این واحد بزرگ صنعتی به افراد حقیقی است که اهلیت آنها برای مدیریت این مجموعه خاص، به اثبات نرسیده است و کارنامه آنها مشخص است.

وی گفت: قطعاً واگذاری سریع و بدون برنامه مجموعه ماشین‌سازی تبریز، شیرینی انتخابات 29 اردیبهشت ماه برای این خطه تلخ خواهد کرد. مردم و به ویژه کارگران انتظار دارند آقای دکتر روحانی راساً در این خصوص وارد عمل شوند.

عضو منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه به نظر می‌رسد در مطرح ساختن سریع واگذاری ماشین‌سازی تبریز بلافاصله پس از انتخابات ریاست جمهوری، اهداف خاصی دنبال می‌‌شود، افزود: با توجه به آنکه آقای پوری حسینی نماینده سابق مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس سازمان خصوصی‌‌سازی کشور فعالیت دارد و در ایام انتخابات با اخذ مرخصی مسؤولیت ستاد  انتخاباتی آقای دکتر روحانی را در آذربایجان‌شرقی بر عهده داشت و در این انتخابات کارگران تبریز و استان سنگ تمام گذاشتند، این اقدام حرکتی برنامه‌ریزی شده و با هدف برای آن است که شیرینی انتخابات در تبریز تحت الشعاع قرار گیرد همچنان که در واگذاری قبلی ماشین‌سازی به صندوق ورشکسته بازنشستگی فولاد ایران اعتراضات گسترده کارگری را به همراه داشت.

وی اظهار کرد: تجربه خصوصی‌سازی‌های انجام شده قبلی به خوبی نشان می‌دهد هیچ یک به اهداف مورد نظر منتج نشده و قریب به اتفاق این واحدها با تعطیلی مواجه شده و یا با بدتر شدن اوضاع آنها همراه بوده است.

صادق‌زاده با تأکید بر اینکه باید واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز با عقلانیت و بررسی‌های کارشناسی صورت گیرد، به شکل این  واگذاری اشاره کرد وگفت: در مزایده اعلامی کل مجموعه کارخانه ماشین سازی نقریبا معادل بهای مجموعه آپارتمان‌های متعلق به کارخانه ماشین‌سازی در ائل‌‌‌گلی تبریز قیمت‌گذاری کارشناسی شده و به نظر می‌رسد در واقع خریدار این مزایده در ابتدا چشم به این مجموعه آپارتمانی برای ساخت و ساز و فروش دارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی با بیان ایتکه ماشین‌سازی تبریز به‌ عنوان کارخانه مادر که می‌تواند با تولیدات خود سرمنشاء ایجاد واحدهای جدید صنعتی باشد، اظهار داشت: در سالی که به فرمان مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری شده، توجه به چنین مجموعه‌هایی بیش از این بوده و نباید عجله و شتابی را در قبال آن داشت.

وی با بیان اینکه با چنین شیوه واگذاری باید فاتحه صنعت استان را خواند، گفت: واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز به این شیوه، روحیه کار و تولید را در سطح منطقه و ملی از بین می‌برد و ما از همه  مسؤولان و وزرای محترم، استاندار، به‌ ویژه نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی به جد می‌خواهیم در کنار هم در خصوص واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز حساسیت لازم را به خرج دهند و سازمان خصوصی‌سازی را به بررسی کارشناسی‌تر موضوع  وادار کنند.

صادق‌زاده با تأکید بر اینکه اولویت اول در واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز باید خود کارگران باشند، افزود: کارگران این مجموعه صنعتی بارها اعلام کرده‌اند که توان اداره کردن و به سوددهی رساندن آن را دارند و سازمان خصوصی‌سازی باید از این ظرفیت استفاده کند.

عضو منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز با ابراز تعجب از اصرار سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز به غیر از مجموعه کارگران گفت: پیش از این آقای دکتر عبدالعلی‌زاده رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه‌‌گذاری تأمین اجتماعی «شستا»  به عنوان مجموعه‌ای متلعق به کارگران با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تعیین تکلیف گروه ماشین‌سازی تبریز گفته بود که «شستا» آمادگی خود  را در آن  جلسه برای خرید سهام و مدیریت گروه ماشین‌سازی تبریز اعلام کرده است.

وی تاکید کرد: البته در این ارتباط لازم است این انتقال در جلسه هیأت دولت مطرح تا شکل عملی به خود بگیرد.

صادق‌زاده با بیان اینکه کارگران شرکت ماشین‌سازی تبریز نیز با انتقال این  مجموعه به« شستا» استقبال کرده‌اند، افزود: متأسفانه افراد معلوم‌الحالی برای حفظ پست و عده‌ای با اهداف خاصی در تلاشند تا ماشین‌سازی تبریز را به نحوی واگذار شود که نگین صنعت آذربایجان همچون برخی واگذاری‌های دیگر به ورطه نابودی کشیده شده  و آنها به سود و منفعت خود دست یابند.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی همچنین از سازمان خصوصی‌سازی خواست تا از مشاوره کامل با کارگران و مدیران با تجربه به ویژه پیشکسوتان ماشین‌سازی تبریز بهره جوید و نماینده کارگران را نیز در جلسات واگذاری شرکت دهد تا در شکل‌‌گیری تصمیمات نقش نیروی انسانی فراموش نشود.

صادق‌زاده با بیان اینکه در بحث واگذاری‌ها مباحث مختلفی در راستای بهبود وضعیت تولید و صنعت مطرح می‌شود، گفت: عده‌ای می‌گویند خصوصی‌سازی به نوعی ظرفیت‌سازی تلقی شده و دیگر تحریم‌ها ممانعتی برای عقد قراردادهای بین‌المللی ایجاد نمی‌کند اما بررسی‌ها از واگذاری‌ها  نشان می‌دهد تمام این مسائل حرف و حدیثی بیش نیست و اهداف دیگری در واگذاری‌ها دنبال می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد  تا هر سرمایه‌گذاری ناشناخته و یا با دارا بودن کارنامه مشخص در واگذاری ماشین‌سازی تبریز قد علم کند، اظهار داشت: زمانی کارخانه ماشین‌سازی بیش از 4 هزار کارگر داشت اما به بهانه خصوصی‌سازی آن را بلاتکلیف گذاشتند حتی با جداکردن بخشی از آن تحت عنوان شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی، مدیریت هماهنگ آن را با مشکل مواجه ساختند و در ادامه با طرح خصوصی‌سازی به مرور بستر توسعه آن را بستند.

وی افزود:در هر حال با ظرفیتی که در کارخانه ماشین‌سازی تبریز  وجود دارد، می‌توان  مدیریت آن را با در اختیار گذاردن آن به مجموعه‌هایی به ویژه متعلق به کارگران از جمله« شستا»، برند جهانی آن را حفظ کرد و آن را توسعه داد و لازمه آن، بازنگری سازمان خصوصی‌سازی در برنامه‌های اجرایی آن است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر