کد خبر: 854171
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
خرید هر گوشت 24 ساعت در دمای یخچالی منفی یک و منهای 4 درجه سانتی‌گراد قبل از پخت، نگه شود و پس از 24 ساعت، گوشت را تکه تکه کرده و استفاده کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: یکی از 4 نفر که مشکوک به ابتلای به بیماری تب کریمه کنگو بوده‌اند، فوت کرده است که با توجه به علائم بالینی تشخیص اولیه این بوده که فرد به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا بوده است.

کیانوش جهانپور در خصوص شیوع بیماری تب کریمه کنگو در اصفهان گفت: 4 مورد مشکوک ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو تا به حال گزارش شده است که بیماری یک مورد آن از نظر آزمایشگاهی تا به امروز قطعی شده است و سه مورد دیگر فقط از نظر بالینی مشکوک به ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو مشخص شده‌اند و آزمایش قطعی آن‌ها هنوز نیامده است.

وی افزود: هم‌چنین یکی از این 4 نفر که مشکوک به ابتلای به بیماری تب کریمه کنگو بوده‌اند، فوت کرده است که جواب آزمایشگاه قطعی آن نرسیده است اما با توجه به علائم بالینی تشخیص اولیه نشان می‌دهد که این فرد به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا بوده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: اولین گروهی که در معرض بیماری تب کریمه کنگو هستند، گروه‌های خاص مانند دامداران، کشاورزان، دامپزشکان، قصابان و کارکنان کشتارگاه‌های دام هستند به همین دلیل توصیه می‌شود تا این افراد از مواد حفاظتی استفاده کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به ماسک، دستکش و رعایت نکات ایمنی حفاظتی اشاره کرد.

وی در رابطه با ابتلا عامه مردم به بیماری تب کریمه کنگو اضافه کرد: مردم عام فقط از طریق تماس مستقیم با گوشت یا ترشحات لاشه حیوان مانند خون، ممکن است مبتلا شوند و توصیه ما این است که افراد گوشت را از محل‌های خاص پخش گوشت مجاز تحت نظر سازمان دامپزشکی خریداری کنند که در کشتارگاه‌های مجاز ذبح شده باشند.

جهانپور اضافه کرد: ممکن است با توجه به قرار داشتن در ماه مبارک رمضان، برخی از افراد دام‌ها را خارج از کشتارگاه‌ها ذبح کنند که به مردم توصیه می‌شود از گوشت چنین دام‌هایی استفاده نکنند.

وی تأکید کرد: هم‌چنین مردم باید توجه داشته باشند که پس از تهیه و خرید هر گوشت 24 ساعت آن را در دمای یخچالی منفی یک و منهای 4 درجه سانتی‌گراد قبل از پخت، نگه دارند و پس از 24 ساعت، گوشت را تکه تکه کرده و استفاده کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ابزار کرد: حتی‌المقدور از مردم درخواست داریم تا هنگام خرد کردن گوشت از دستکش استفاده کنند چرا که در غیر این صورت دست با تکه‌های گوشت تماس مستقیم دارد و در این موارد احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه اگر این نکات بهداشتی رعایت شوند عملاً ویروس اگر در گوشت‌ها وجود داشته باشند از بین خواهند رفت، عنوان کرد: اگر گوشت در دمای بالا به مدت 30 دقیقه پخته شود امکان حیات ویروس وجود ندار

جهانپور ادامه داد: توصیه‌های ارگان‌ها و سازمان‌های مربوط که در رابطه با بیماری‌هایی همچون تب کریمه کنگو انجام می‌شوند، مبنی بر مراقبت است و به هیچ‌وجه به خاطر وجود نگرانی در این رابطه نیست چرا که بیماری جدیدی نیست و از قبل وجود داشته است.

وی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در کشورهای هم‌جوار ایران، شایع است، اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو در گذشته هم در فصل‌های گرما بروز می‌کرده است که همیشه این هشدارها در این رابطه وجود داشته است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان اظهار کرد: اگر تمامی مراقبت‌ها و توصیه‌های انجام شده در رابطه با بیماری تب کریمه کنگو انجام شود، می‌توان گفت که بیماری کاملاً قابل کنترل خواهد بود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار