کد خبر: 854078
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۰
تحقيقات تيم پژوهش فيزيوپاتولوژي سلول‌هاي عصبي مادر دانشگاه سويله و انستيتو زيست پزشكي سويله (IBIS) نشان داد ...
مترجم: علي طالبي
 
تحقيقات تيم پژوهش فيزيوپاتولوژي سلول‌هاي عصبي مادر دانشگاه سويله و انستيتو زيست پزشكي سويله (IBIS) نشان داد سلول‌هاي مادر بدنه كاروتيد بالغ قادر است به رگ‌هاي خوني و همچنين نورون تبديل شود.
 
اين اكتشاف مي‌تواند تأثير مهمي بر پيشرفت معالجه بيماري‌هاي متفاوتي همچون تومورهاي كودكان و پاركينسون داشته باشد. محقق اصلي پروژه، ريكاردو پاردال، اظهار داشت: ما معتقديم توانايي توليد رگ‌هاي خوني از سلول‌هاي بنيادي عصبي مي‌تواند به طور مستقيم بر رشد انواعي از تومورهاي خاص در كودكان تأثير داشته باشد. بدنه كاروتيد ساختار كوچكي از بافت عصبي است كه در انشعاب سرخرگ كاروتيد قرار دارد و مانند گيرنده شيميايي در خون عمل مي‌كند. اين ساختار فشار اكسيژن را در خون كنترل مي‌كند و نقش مهمي در تنظيم تنفس دارد.
 
تغيير شكل سلول‌هاي مادر بالغ يا سلول‌هاي مادري سوماتيك به منظور گذشتن از مرز و تغيير به نوعي سلول متفاوت، موضوع بحث دهه اخير بوده است. سلول‌هاي بنيادي كه از سلول‌هاي عصبي تاج (NCSCs)  نشأت مي‌گيرند در زمان نمو شكل‌پذيري قابل توجهي دارند اما مشخص نشده كه آيا سلول‌هاي عصبي تاج بالغ هم اين شكل‌پذيري را حفظ كرده‌اند يا نه.
در اين مفهوم شرح داديم كه سلول‌هاي بنيادي بالغ بدنه كاروتيد كه از نورال كرست (CBSCs) نشأت گرفته‌اند، همانند نقشي كه در ايجاد بافت عصبي دارند، قادر به تفكيك آندوتليال در هر دو فرآيند نوروژنيك و رگ‌سازي (كه در زمان سازگاري با هيپوكسي صورت مي‌گيرد) هستند.
 علاوه بر اين، تغيير شكل نورال كرست به رگ‌هاي خوني به عامل القاي هيپوكسي(HIF)  بستگي دارد و نسبت به سيتوكين عروقي كه در هيپوكسي آزاد مي‌شود از جمله اريتروپويتين حساس است.
 
پاردال افزود: اطلاعات ما بر تغيير شكل فيزيولوزيك قابل توجهي در سلول‌هاي بنيادي بالغ به خصوص سلول‌هاي مشتق شده از بافت تأكيد مي‌كند كه مي‌تواند بر استفاده از اين سلول‌ها به منظور سلول درماني تأثير داشته باشد.
 
پيش از اين محققان موفق شده‌اند با استفاده از سلول‌هاي بنيادين رگ‌هاي خوني مصنوعي توليد كنند كه مي‌تواند تا 9 ماه در بدن دوام داشته‌ باشد. در اين موفقيت جديد، نسج رگ‌هاي خوني كه از سلول‌هاي بنيادين انساني ايجاد شده‌ بودند در سطح مغز موش كشت و پرورش داده‌ شدند و محققان مشاهده كردند اين بافت‌ها توانستند خود را تا 9 ماه حفظ كرده و عملكردي مشابه عروق خوني طبيعي از خود به نمايش بگذارند. اين‌ موفقيت در شرايطي به دست آمده ‌است كه تاكنون تلاش‌ها براي ساخت رگ‌هاي خوني با مقاومت بالا در دراز مدت در بدن حيوانات همواره با شكست مواجه شده ‌بود. محققان بيمارستان ماساچوست بر اين باورند قابليت ترميم يا ساخت سلول‌هاي عروقي جديد ممكن است در آينده به پايه و اساسي براي درمان بيماري‌هاي قلبي يا ديابت تبديل شود.  در مقاله اين مطالعه محققان توصيف كرده‌اند كه چگونه با استفاده از نوعي خاص از سلول‌هاي بنيادين انساني در توليد سلول‌هاي سازنده ‌اوليه عروق خوني كه در نهايت به رگ‌هاي خوني تبديل مي‌شوند، استفاده كرده‌اند.
 
منبع: ساينس ديلي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر