کد خبر: 853424
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
سوم خرداد روزي تاريخي و به قول امام از ايام‌الله است كه هيچ‌گاه از حافظه جمعي ايرانيان پاك نخواهد شد.
    معصومه طاهري
سوم خرداد روزي تاريخي و به قول امام از ايام‌الله است كه هيچ‌گاه از حافظه جمعي ايرانيان پاك نخواهد شد. در اين روز خرمشهر به شكل اعجاب‌آوري با دستان خالي از دست دشمن تا بن دندان مسلح پس گرفته شد و به روز ايثار و مقاومت شهرت يافت؛ چندين سال بعد در اين همين روز بود كه براي اولين بار در تاريخ، رژيم اشغالگر قدس طعم شكست تلخي را چشيد و از جنوب لبنان رسماً عقب رانده شد. همزماني اين دو اتفاق در يك روز خود قابل تأمل است، اما اين بار پس از سال‌‌ها باز هم در جبهه جديد ديگري درگير نبرد بين حق و باطل شده‌ايم. در سوريه و عراق با جنگ داعش و تروريست‌هاي تكفيري مواجهيم كه در چند سال اخير با حمايت مالي و انساني استكبار جهاني، منطقه را به ناامني كشانده‌اند چنان‌چه جبهه مقاومت را هم سخت درگير كرده است.
و ما در اين راه همچون گذشته شهيد داده‌ايم؛ مرداني كه تاب سكوت مقابل تهاجم به حرم اهل‌بيت و اماكن مقدس را نداشته‌اند و براي دفاع از حرم اهل بيت در سوريه و عراق مانند دفاع مقدس جان خود را سپر بلا كرده‌اند و قبل از آنكه دشمن به پشت مرزهاي كشورمان برسد درهمان نقاط به مقابله با آنها پرداخته‌اند. شهداي مدافع حرم و مجاهدان حق از مظلوميتي خاص برخوردار هستند چه آنكه اين جنگ نيز مانند هشت سال دفاع مقدس ويژگي‌هاي خاص خود را دارد. تروريست‌ها اين روزها در جاي جاي دنيا خط و نشان مي‌كشند و بمب مي‌گذارند و به راحتي مردم بي‌گناه را براي بدنام كردن اسلام سلاخي مي‌كنند اما تاكنون با وجود آنكه بيانيه‌ها و اعلاميه‌هاي تهديدآميز متعددي ضد ايران صادر كرده‌اند نتوانسته‌اند نه به اهدافي كه گفته‌اند برسند و در ايران تعرضي داشته باشند و اين به بركت جانفشاني و ايثار مدافعان حرم است؛ مدافعاني كه در مظلوميت و سكوت خبري و رسانه‌اي جان خود را براي هموطنان و اعتقاداتي كه دارند سپر بلا كرده‌اند.
 به همين بهانه در حركتي شايسته تقدير براي اولين بار به همت فرهنگسراي رسانه تهران جشنواره مدافعان حرم و رسانه در ابعاد مختلف در سوم خرداد برگزار شد. اين جشنواره كه سعي داشت موضوعات و محتواهاي توليدي در زمينه مدافعان حرم را شناسايي و معرفي كند توانست قدم‌هاي خوبي براي روشنگري دنياي رسانه در اين زمينه مهم بردارد. جشنواره مدافعان حرم حركتي است كه هرچند شايد ديرهنگام، اما لازم و ضروري بود؛ البته درباره موضوع مدافعان حرم تا قبل از شهادت سردار همداني و شهيد باغبانيان فعاليت‌هاي رسانه‌اي آن چنان‌كه بايست نبود و همين دليل نيز طبيعي است كه محتواي زيادي در اين زمينه توليد نشده باشد؛ از سوي ديگر مظلوميت مدافعان حرم و كم‌توجهي رسانه‌ها به آنها باعث شد اهالي فرهنگ و هنر هم اين موضوع را آن چنان‌كه شايسته است مورد توجه قرار ندهند. مبحث مدافعان حرم مدت‌هاست كه توسط شبكه‌هاي ضدانقلاب و ماهواره‌ها به زبان‌هاي مختلف از جمله زبان فارسي مورد هجمه قرار گرفته است كه شايد صحبت‌هاي اخيركرباسچي درباره مدافعان حرم دمل چركيني بود كه سر باز كرد.
در اين ميان روشنگري و رسانه بودن امري بسيار مهم است و جشنواره مدافعان حرم در زمينه‌هاي مختلف اعم از شعر، داستان، فيلم، كليپ، مقاله، گرافيك به چندين زبان ورود داشت اما جشنواره مدافعان حرم همانند قطاري است كه تازه فراخوان حركت خود را علام كرده است. اين قطار بايد در سال‌هاي آتي با توجه به توليداتي كه به پشتوانه همين محتواها جمع‌آوري شده و انتشاريافته با سرعت بيشتري حركت كند و جاي كار زيادي دارد. مثلاً در بخش بين‌الملل جشنواره با وجود آنكه موضوع بسيار مهمي را دستور كار قرار داده بود آثار به دست آمده به حد نصاب لازم نرسيد؛ چراكه اولاً در برخي از رسانه‌هاي خارجي موضوع مدافعان حرم با سانسور روبه‌رو است و ثانياً اصلاً فعاليت رسانه‌اي ما در زمينه مدافعان حرم همه‌جانبه و فراگير نيست. بيشتر آنچه در اين حوزه شاهد آن هستيم توليد خبر و گزارش بوده است. اين موضوع در زبان فارسي هم صادق است؛ درحالي‌كه هم براي تاريخ و آيندگان و هم تفهيم حقيقت ماجرا، توليد و انتشار مقالات و محتواي روشنگرانه امري ضروري و حياتي است؛ چه آنكه نبايد فراموش كنيم تاريخ را كساني را مي‌نويسند كه فاتح هستند و اگردر عرصه رسانه‌اي آن چنان كه شايسته است وارد نشويم نه در آينده دور، بلكه درهمين زمان شاهد تحريف‌هاي تاريخي جدي خواهيم بود كه به آن استناد خواهد شد و متأسفانه همين الان نيز چنين وضعي ادامه دارد و حقيقت را آنگونه كه خود مي‌خواهند به خورد افكار عمومي مي‌دهند. لذا بايد به برگزاركنندگان اين جشنواره دست مريزاد گفت و به خاطر همت بلندشان كلاه از سر برداشت چراكه آنها با چنين جشنواره‌هايي فانوس‌هايي را روشن نگه مي‌دارند تا حقيقت از چشم مردم دنيا پنهان نشود. اين‌كه مثلاً در كل 108 اثر در بخش شعر به دبير خانه جشنواره مي‌رسد، درحالي‌كه در جشنواره‌هاي عادي پاسخ به فراخوان‌ها حداقل هزار شعر است آن هم با وجود چهره‌هاي مشهور ادبي در بخش شعر جشنواره مدافعان حرم، يعني در اين عرصه هنوز كار جدي صورت نگرفته و اين جشنواره خود آغازي مهم براي تاريخ رسانه‌اي جنگي است كه در آن درگير هستيم.
فراموش نكنيم جنگ رسانه‌اي بارها و بارها از جنگ نظامي مؤثرتر و پركاربردتر است. اين رسانه است كه حقيقت را تبيين مي‌كند و اگر با قدرت و جديت به ميدان بيايد جلوي جنگ‌هاي خانمان‌برانداز را مي‌گيرد و همين رسانه است كه اگر در جهتي معكوس با تحريف همراه باشد در ريختن خون مظلومان و قدرت گرفتن ظلم تأثيرگذاري بالايي دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار