کد خبر: 853240
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
سفر اخیر ترامپ به ریاض واکنش‌های بسیاری از سوی مخالفان و حتی متحدان آمریکا در پی داشته است.
واکنش‌های متحدان و مخالفان به سفر ترامپسفر اخیر ترامپ به ریاض واکنش‌های بسیاری از سوی مخالفان و حتی متحدان آمریکا در پی داشته است. دونالد ترامپ در حالی به امضای قرارداد‌های تسلیحاتی هنگفت با سعودی‌ها مشغول بوده که از آنچه برخی در کشور او علیه اقدامات و نگرش‌های وی بیان می‌کنند، غافل است. وی پیش از اینکه در واشنگتن به قدرت برسد، بار‌ها عربستان را عامل حمله تروریستی 11 سپتامبر خوانده بود، اما اکنون در حال بده بستان با آنهاست. مقامات دولت ترامپ و همپیمانان وی اقدامات او در عربستان را تمجید می‌کنند در حالی که مخالفان و حتی برخی از متحدان وی در حال صدور بیانیه‌های جدی در این باره هستند.

رئیس شورای اجرایی حزب‌الله، هاشم صفی‌الدین در بیانیه‌ای اعلام کرد نشست آمریکایی-عربی، نشانگر قدرت آنها نیست بلکه دلیل ضعف مطلق آمریکا و متحدانش است. وی همچنین گفت: اینگونه نشست‌ها «مقاومت» را نمی‌ترساند و پیروز نهایی محور مقاومت خواهد بود.

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در یادداشتی در روزنامه «العربی الجدید» عنوان کرد: اگر ترامپ خود را دوست ریاض می‌داند و به شعار‌های انتخاباتی وفادار است باید به منظور جلوگیری از ادامه آتش‌افرزی تروریست‌ها در منطقه و عدم تکرار حادثه 11 سپتامبر از سوی سعودی‌ها، با آنها گفت‌وگو کند.

این واکنش‌ها همزمان با روز‌های شلوغ «ترامپ» در ریاض بود. ترامپ در نخسین روز نشست خود با شاه سعودی قراردادهایی با ملک سلمان امضا کرد. سلسله قرارداد‌های همکاری و تفاهمنامه‌ای که جمعاً به ارزش 280 میلیارد دلار بودند. بعد از این قراردادها، محمد بن سلمان و رکس تیلرسون بر سر تولید بالگرد «سیکورسکی» (بلک هاوک) موسوم به «شاهین سیاه» برای تقویت نیروهای مسلح این کشور در عربستان به توافق رسیدند. همچنین توافق‌نامه‌ای میان شرکت فناوری اطلاعات عربستان سعودی و شرکت اپل امضا شد.

روز یکشنبه نیز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و آمریکا در نشستی دیگر یادداشت تفاهمی درباره تأسیس مرکزی برای مبارزه با «حمایت مالی از تروریسم» امضا کردند تا به جهانیان بقبولاند که آنها فقط برای امضای قرارداد تسلیحاتی دور یکدیگر جمع نشده‌اند.

در پی برگزاری این اجلاس، رهبر انصارالله نیز در بیانیه‌ای سفر ترامپ به ریاض را با هدف تجزیه کشورهای عربی خواند. عبدالملک الحوثی در این بیانیه اعلام کرد که هدف رئیس‌جمهور آمریکا از سفر به ریاض، تضعیف کشور‌های عربی در راستای خدمت به رژیم صهیونیستی است.

عبدالملک الحوثی در ادامه این پیام اعلام کرد: نقش عربستان و امارات تامین مالی این توطئه‌هاست و پس از ایفای این نقش نوبت نابودی خود این دو کشور پس از فقیر شدن است. این چیزی است که ترامپ وعده‌اش را داده بود که بعد از تمام شدن شیر گاو، آن را ذبح می‌کند.

در ادامه واکنش‌ها به حضور ترامپ در ریاض، جنبش حماس در بیانیه‎ای اظهارات دونالد ترامپ در کنفرانس اسلامی آمریکایی و متهم کردن این جنبش فلسطینی به انجام اقدامات تروریستی مانند القاعده و داعش را محکوم کرد. گروه‌های مقاومت فلسطین همچنین اظهارات ترامپ در نشست‌ ریاض را محکوم و آن را ارسال پیام اطمینانی به اسرائیل برای مشروعیت وجودش در منطقه خواندند.

سفر ترامپ، تنها واکنش مخالفان را در پی نداشت بلکه صدای کشور‌های متحد او را نیز درآورد. متحد نزدیک آمریکا یعنی رژیم صهیونیستی یکی از کشور‌هایی بود که از امضای قراردادهای تسلیحانی هنگفت میان آمریکا و عربستان به شدت انتقاد کرد.

بعد از واکنش یکی از مقامات اسرائیلی به قرارداد تسلیحاتی میان آمریکا و عربستان سعودی نماینده کنگره آمریکا نیز عربستان سعودی را بزرگترین حامی تروریسم دانست. «تولسی گابارد» نماینده کنگره آمریکا افتتاح مرکز مقابله با تروریسم در عربستان سعودی را «کار بیهوده و نمایشی مسخره» خواند و اذعان کرد: عربستان سعودی بزرگترین حامی تروریسم است.

با وجود تمام واکنش‌ها به سفر ترامپ به ریاض، اما او به کار خود در ریاض ادامه داد. وی در ادامه نشست ‌خود با پادشاه سعودی بیان کرد: ایران مسئول بی‌ثباتی در منطقه است، این کشور را باید منزوی کرد. ترامپ در این نشست بعد از تعریف از مهمان‌نوازی سعودی‌ها، ایران را مسئول بی‌ثباتی شدید در منطقه دانست. وزیر خارجه آمریکا نیز در توجیه حضور مقامات آمریکایی در ریاض گفت برای مقابله با هژمونی ایران در کنار کشورهای منطقه می‌ایستیم.

بعد از اظهارات ضدایرانی مقامات آمریکایی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در پیامی توئیتری به این اظهارات واکنش نشان داد.

آقای ظریف با اشاره به اظهارات «دونالد ترامپ» که امروز از سرمایه‌گذاری کلان عربستان در کشورش تمجید می‌کند، در توییتر نوشت: «ايران كه به تازگي انتخابات بزرگی را برگزار كرد، از سوي رئيس جمهور آمريكا كه كشور خود را مهد دموكراسي و عربستانی که خود را ميانه رو مي‌داند مورد حمله قرار گفت.» وی افزود: «این سیاست خارجی است یا دوشیدن 480 میلیارد دلار از عربستان سعودی؟»

بسیاری از منتقدان دولت عربستان این قراردادها را رشوه این کشور به آمریکا دانسته‌اند که با هدف همراه کردن دولت ترامپ امضا شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار