کد خبر: 852911
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
واکنش مديرکل سينماي حرفه‌اي به انتقادات بر سر حضور «لرد» در جشنواره کن:
نمايش فيلم «لرد» محمد رسول اف در جشنواره کن با انتقاد حتي ايرانيان حاضر در جشنواره مواجه شده است...
نمايش فيلم «لرد» محمد رسول اف در جشنواره کن با انتقاد حتي ايرانيان حاضر در جشنواره مواجه شده است و دامنه اين انتقادات از رسانه روزنامه «جوان» تا رسانه اصلاح‌طلب شرق امتداد داشته و اين پرسش را شکل داده که چنين فيلمي چگونه به عنوان محصولي ايراني در اين جشنواره به نمايش درآمده است.
 
روزنامه «جوان» روز گذشته درباره نمايش اين فيلم نوشته بود: «در امتداد سياه‌نمايي درباره ايران و ساختار حاکم بر آن، در سکانسي از فيلم علناً به تقديس فرقه ضاله بهائيت پرداخته مي‌شود؛ يک دانش‌آموز به اتهام بهائي بودن از مدرسه‌اي اخراج مي‌شود و بعد از خودکشي، حتي اجازه دفن وي در گورستان داده نمي‌شود! نمايش اين فيلم در جشنواره کن نه فقط تمسخر تماشاگران به هنگام نمايش فيلم به ايران و ايرانيان را موجب شد که سبب‌ساز آن شد که يکي، دو نفر از فيلمسازان ايراني حاضر در جشنواره هم به سازنده‌اش ايراد بگيرند.»  جالب است كه نمايندگان رسمي سازمان سينمايي حاضر در اين رويداد و از جمله مدير مادام‌العمر بخش بين‌الملل يک نهاد سينمايي دولتي که با پول بيت‌المال راهي اين سفر شده‌اند، نه تنها کمترين واکنش منفي به سازنده فيلم نشان ندادند بلکه کوشيدند به‌طور کاملاً پنهاني و دور از چشم دوربين‌ها به او تبريک بگويند!» از سوي ديگر روزنامه اصلاح‌طلب شرق نيز درباره اكران اين فيلم در جشنواره كن در موضعي مشابه با روزنامه جوان نوشته: «محمد رسول‌اف انگار دل پري داشته، چون ساخت چنين فيلم تلخى كه در آن همه و همه بد و شرور هستند و غير از قهرمان داستان و زنش هيچ آدم خوبى وجود ندارد، دليل ديگرى نمى‌تواند داشته باشد... هرچه خوبان همه دارند در اين فيلم يك‌جا جمع شده است.
 
خطوط قرمز فيلم هم به هم ربطى ندارند، كارگردان براى ربط‌ دادن‌شان به‌طور مداوم از سكانس‌هايى كه رضا را زير دوش يا در غارى در آب در حال شناست، نشان داده كه هر ١٠ دقيقه يك‌بار مى‌بينيم و كمكى به داستان نمى‌كند. تمام اتفاقات فيلم هم قابل پيش‌بينى هستند، چه آتش‌ زدن خانه‌شان، چه مسموم‌شدن ماهى‌ها و...، صحنه‌هايى هم كه آدم‌بد‌ها سراغ رضا مى‌آيند، به سبك فيلمفارسى‌هاى قبل از انقلاب است و بيشتر كمدى است تا هيجان‌آميز.»
اين انتقادات باعث شده محمدرضا فرجي، رئيس اداره کل سينماي حرفه‌اي از اين بگويد که اين فيلم نه پروانه ساخت دارد و نه پروانه نمايش. محمدرضا فرجي، مديرکل سينماي حرفه‌اي اعلام کرد: اين فيلم به هيچ عنوان مجوز نمايش حتي مجوز نمايش جشنواره‌اي ندارد. اين فيلم براساس فيلمنامه ارائه شده به شوراي پروانه ساخت، ساخته نشده و در شوراي پروانه نمايش مورخ 1396/1/30 رد شده و کارگردان فيلم در جريان دلايل رد فيلم قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار