کد خبر: 852470
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
بهتر بود وزير نفت به‌جاي اينكه عنوان كند «در عرض 3/5 سال توانستيم توليد گاز پارس جنوبي را ۳۰۰ميليون مترمكعب افزايش دهيم»، عنوان مي‌كرد «در عرض قريب به ۱۰ سال توانستيم افزايش ۳۰۰ميليون مترمكعبي را در برداشت گاز از پارس جنوبي محقق كنيم.»
به گزارش تسنيم، يكي از معضلاتي كه بعضاً كشور ما با آن دست به گريبان است و از تفكر برخي مسئولان اجرايي كشور ناشي مي‌شود و حركت‌هاي موازي و دوباره‌كاري‌هايي را در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و... به‌دنبال دارد، اين است كه برخي بر اين باورند كه يك دولت وقتي بر سر كار مي‌آيد بايد از ابتدا براي كشور برنامه‌ريزي كند، اين در حالي است كه برنامه‌ريزي‌هاي اجرايي بايد مطابق اسناد بالادستي همچون برنامه‌هاي پنج‌ساله توسعه، سند چشم‌انداز 1404 و سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي باشد و هر دولتي كه بر سر كار مي‌آيد، بايد همچون دوي امدادي، دستاوردهاي دولت پيشين را مورد توجه قرار داده و در راستاي تكميل و به ثمر رسيدن برنامه‌هاي نيمه‌تمام تلاش كند و كنار آن، اگر در بخش‌هايي كم‌كاري شده، در جهت تغيير شرايط و اصلاح امور گام بردارد. ازاين‌رو به ثمر نشستن يك پروژه ملي كه گاهي به‌دلايل مختلف، اجراي آن از دوره چهار ساله يك دولت فراتر مي‌رود، نتيجه تلاش مسئولان اجرايي كشور، شايد در دو يا سه دولت باشد. به نظر مي‌رسد «بيژن زنگنه» وزير نفت كشورمان يا به اين مهم بي‌توجه است يا در آستانه انتخابات به‌دلايلي ترجيح مي‌دهد دستاوردهاي ديگر مسئولان اجرايي كشور را ناديده قلمداد كند.
 
وزير نفت چند شب پيش در جمع مردم آران و بيدگل كاشان در بخشي از سخنان خود اظهار داشت: توليد گاز ايران در ميدان گازي پارس‌جنوبي در سال 91، 240 ميليون مترمكعب در روز بود و قطر بيش از 2/3 برابر در اين ميدان مشترك گاز توليد مي‌كرد، ما در عرض 3/5 سال به‌لطف خداوند و در اوج تحريم‌ها توانستيم توليد گاز در پارس جنوبي را از 240 ميليون مترمكعب در روز به بيش از 540 ميليون مترمكعب در روز برسانيم. وي افزود: برداشت گاز ما از پارس جنوبي پيش از دولت يازدهم، كمتر از نصف حجم برداشت قطر بود، اما هم‌اكنون با وارد مدار كردن 11 فاز پارس جنوبي كه توسعه هر فاز آن به 5  تا 6 ميليارد دلار هزينه نياز دارد، توانستيم توليد گاز خود را به قطر برسانيم. اين سخنان از بيژن زنگنه كه دوازدهمين سال فعاليت خود را در مقام وزير نفت ايران پشت سر مي‌گذراند، عجيب به نظر مي‌رسد. اينكه عنوان شود در عرض 3/5 سال توليد گاز پارس جنوبي از 240 ميليون مترمكعب در روز به بيش از 540 ميليون مترمكعب در روز رسيده است، بدون در نظر گرفتن اينكه بخشي از روند توسعه اين فازها (بخش عمده) پيش از آغاز به كار دولت يازدهم انجام گرفته، نشان مي‌دهد وزير نفت از دامنه انصاف دور شده است. در 3/5 سال گذشته كه مورد اشاره زنگنه است، فازهاي 12، 15، 16، 17، 18، 19، 20 و 21 پارس‌جنوبي با تكميل عمليات توسعه‌اي به مدار بهره‌برداري وارد شدند. آغاز عمليات اجرايي پروژه فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي 22 خرداد ماه 1385، آغاز عمليات اجرايي پروژه فازهاي 19، 20 و 21 پارس جنوبي 25 خرداد ماه 1389، آغاز عمليات اجرايي فاز 12 پارس جنوبي در سال 1384 و آغاز عمليات اجرايي فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي در دي ماه سال 1385 بود. ازاين‌رو بهتر بود وزير نفت به‌جاي اينكه عنوان كند «در عرض 3/5 سال توانستيم توليد گاز پارس جنوبي را 300 ميليون مترمكعب افزايش دهيم»، عنوان مي‌كرد: «در عرض قريب به 10 سال توانستيم افزايش 300 ميليون مترمكعبي را در برداشت گاز از پارس جنوبي محقق كنيم و در دولت يازدهم تلاش‌هاي 10ساله متخصصان ايراني صنعت نفت در تكميل اين فازها به ثمر نشست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار