کد خبر: 851895
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
از ۹ جلد کتاب، ۵ طرح پژوهشی و پژوهش‌نامه ادبیات کردی رونمايي شد
همزمان با ارتقای مرکز پژوهشی کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان به پژوهشکده کردستان‌شناسی، از ۹ جلد کتاب، ۵ طرح پژوهشی و پژوهش‌نامه ادبیات کردی رونمایی شد.

به گزارش جوان در کردستان، رئیس دانشگاه کردستان در مراسم ارتقای مرکز پژوهشی دانشگاه کردستان به پژوهشکده که در محل تالار مولوی این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: رسالت دانشگاه و دانشگاهیان خدمت به مردم و ابزار این خدمت به کارگیری تکنولوژی در راستای پیشرفت جامعه است.

فردین اخلاقیان با بیان اینکه رسالت دانشگاه تربیت نیروی انسانی و اثرگذاری مثبت روی قشر جوان و فعال جامعه است، افزود: محیط آکادمیک باید کارآفرین، آینده‌نگر و ارائه‌دهنده طرح و ایده نو باشد.

رئیس دانشگاه کردستان بیان کرد: این پژوهشکده در راستای خدمت به جامعه و زنده نگه‌داشتن زبان و فرهنگ کردی گام برمی‌دارد.

اخلاقیان تصریح کرد: با توجه به تاسیس رشته زبان و ادبیات کردی در سال جاری در دانشگاه کردستان، تدوین منابع آموزشی این رشته در دستور کار گروه پژوهشی زبان‌شناسی و ادبیات کردی این پژوهشکده قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای گسترش فعالیت های علمی و پژوهشی، پژوهشکده در دو سال اخیر تفاهم‌نامه همکاری با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منعقد کرده است.

رئیس دانشگاه کردستان افزود: مرکز پژوهش‌های کردستان‌شناسی از سال ۷۹ با موافقت اصولی معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با گروه پژوهشی زبان‌شناسی و ادبیات کردی تاسیس و فعالیت‌های خود را رسما آغاز کرد.

اخلاقیان در ادامه گفت: در راستای توسعه فعالیت‌ها، با ایجاد دو گروه پژوهشی، «مطالعات تاریخ و فرهنگ کردستان و مطالعات راهبردی و توسعه کردستان» و با موافقت شورای گسترش آموزش عالی در جلسه مورخ ۲۵ اردیبهشت ماه سال گذشته این مرکز به پژوهشکده کردستان‌شناسی ارتقاء یافت.

وی به موضوع فعالیت این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: شناخت ویژگی‌ها و بازنمودن ناگفته‌های فرهنگی کردستان به مثابه یکی از حوزه‌های فرهنگی اثرگذار ایران و بررسی درآمیختگی جنبه‌های مختلف فرهنگی منطقه با فرهنگ غنی ایران، واسازی مسلط به اجتماعات کردنشین در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، فولکلورشناسی و انجام پژوهش‌های اصیل تطبیقی در حوزه زبان و ادب کردی است.

رئیس دانشگاه کردستان همراه با دیگر اساتید این حوزه از دستاوردهای پژوهشی، پژوهشکده کردستان‌شناسی در سال ۹۵ شامل ۹ عنوان کتاب با عناوین «په‌ندی پیران و فه‌رموده‌ی ژیران»، «از رمان تا ملت»، «میرکولانی ژین»، «خانه‌های قدیمی سنندج»، «فرهنگ گروس»، «زه‌رده‌ی ده‌م که‌ل»، «خویندنه‌وه رینووسی کوردی»، «ایلات و عشایر کردستان»، «کردی ایلامی» و «ئاسنگه ری،» و ۵ طرح پژوهش، پژوهشنامه ادبیات کردی رونمایی کردند و ساختمان جدید پژوهشکده کردستان‌شناسی نیز افتتاح شد.

در پایان از سیدطاهر حسینی، جلال جلالی‌زاده، بهرام نصرالهی‌زاده، ماجد مردوخ‌روحانی، غلامحسین کریمی‌دوستان، عبدالله سلیمی، فردین اخلاقیان، رحمت صادقی، بختیار سجادی، نجم‌الدین جباری و امید قادرزاده که در ارتقای این حوزه پژوهشی همکاری داشتند، تجلیل به عمل آمد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر