کد خبر: 851447
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
به مناسبت روز پاسداشت زبان پارسی؛
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برنامه‌های همایش ویژه علمی فرهنگی که به مناسبت روز پاسداشت زبان پارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می‌شود را تشریح کرد.

سید سعید سرابی اظهار کرد: پاسداشت این روز در سال جاری با چند ویژگی مهم نسبت به گذشته انجام خواهد شد که نخستین و مهمترین آن‌ها همکاری انجمن آثار و مفاخر استان و علاقه‌مندان به این شخصیت برجسته به ویژه دکتر محمد جعفر یاحقی با ما در این مسیر است.

 

وی افزود: 25 اردیبهشت ماه که روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی است به عنوان روز پاسداشت زبان پارسی ثبت و ضبط شد که مطالبه‌ای از اهالی فرهنگ و هنر و علاقه‌مندان به ساحت فردوسی و نیز اندیشمندان و دانشمندان حوزه فرهنگ بود و در همین زمینه برنامه‌هایی محقق شد.

 

سرابی تصریح کرد: با توجه به قرارگرفتن این روز در سال 2017 که مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است باید این رویداد را به صورت ویژه‌تر برگزار کنیم و در کنار آن مراسم اعطای نشان فرهنگی هنری فردوسی را در چهارمین گام برگزار خواهیم کرد که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی عنوان کرد: مصوبات و جلسات متعددی با حضور دستگاه‌های اجرایی که در برگزاری بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی نقش داشتند، برگزار شد که در همین راستا سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه فردوسی، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن مفاخر فرهنگی از جمله دستگاه‌هایی هستند که برگزاری این همایش را بر عهده گرفته‌اند. 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در این مراسم برنامه‌های مردمی هم وجود دارد که در روز 25 اردیبهشت ماه با برگزاری مراسم متنوع و گوناگون و نیز افتتاحیه کنگره از توس تا نیشابور در شهر مشهد همراه خواهد بود.

 

در ادامه این نشست احسان زهره‌وندی مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس در خصوص برنامه‌های روز 25 اردیبهشت ماه، اظهار کرد: همایش دوچرخه‌سواران، حضور دانش‌آموزان در ساعت 9:30 صبح که با مراسم مختلفی مانند نقالی، شاهنامه‌خوانی، قصه‌گویی، پیاده‌روی از سرای فردوسی تا آرامگاه فردوسی در نوبت صبح انجام می‌شود و بعد از ظهر همان روز با توجه به میزبانی مشهد از رویداد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها، افتتاحیه بزرگترین مرکز آموزش، پژوهش و تراش گوهر سنگ‌ها را در شهر توس خواهیم داشت. 

 

وی گفت: این مراسم با تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهد شد و در ادامه به شاهنامه‌خوانی، سخنرانی، اجرای قطعات هنری موسیقی، برنامه‌های آیینی از شهرستان تربت‌جام و  نیز اجرای تئاتر فاخر « بازی‌نامه باستان» اثر رضا صابری، همچنین مراسم نورافشانی بعد از نماز مغرب و عشا از دیگر برنامه‌هایی است که به مناسبت این روز برگزار خواهد شد.

 

در ادامه این نشست افشین تحفه‌گر معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص سلسله برنامه‌ها به مناسبت بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی در بخش هنری، تصریح کرد: نمایشگاه آثار هنرمند برجسته حجت شکیبا که شامل مجسمه‌هایی در ابعاد 1.5 در 1.5 متر با موضوع اساطیر شاهنامه می‌شود در نگارخانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) در ساعت 15:30  توسط میهمانان حاضر افتتاح خواهد شد. 

 

وی عنوان کرد: نمایشگاه خوشنویسی و هنرهای تجسمی استان، همزمان با آیین اهدای نشان فردوسی به مفاخر کشور، در 25 اردیبهشت ماه در دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود و نیز در ادامه این مراسم شاهنامه‌خوانی محمد یگانه را شاهدخواهیم بود.  

 

تحفه‌گر خاطر نشان کرد: از دیگر برنامه‌های روز 25 اردیبهشت ماه نمایش‌نامه‌خوانی در سطح مشهد و نیز برگزاری نمایشگاه عکس در دانشگاه فردوسی است و در این روز کاروانی از روستای پاژ حرکت و در نهایت به آرامگاه فردوسی می‌رسد که هدف از این حرکت معرفی این روستاست که 

این برنامه با اجرای موسیقی و سخنان کوتاه پژوهشی در مورد فردوسی آغاز می‌شود.

 

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: رونمایی از نقاشی سبک قهوه‌خانه‌ای اثر استاد حمیدی، با موضوع «سیاوش در آتش»  در ابعاد 180 در 120 از دیگر برنامه‌های ماست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار