کد خبر: 851370
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
به گزارش گروه انديشه روزنامه «جوان» كتاب تمدن شناسي «درآمدي بر ظهور و افول تمدن‌ها و وضعيت تمدني انقلاب اسلامي» نوشته عطاءالله بيگدلي، منتشر شد.
ظهور و سقوط تمدن‌ها در ادوار مختلف تاريخي از علل و عوامل متعددي سرچشمه مي‌گيرد. علل و عواملي كه نوع تحليل و توجه به آن در ظهور و سقوط تمدن‌هاي ديگر بي‌تأثير نخواهد بود. همين مسئله اساسي است كه زمينه‌ساز توجه جدي انديشمندان غربي علي الخصوص شرق‌شناسان پس از عصر روشنگري را به نگارش و تحليل تاريخي تمدن‌هاي بزرگ واداشته است و اين تحليل‌ها بسترساز ساخت انديشه‌اي انديشمندان مشرق زمين گرديده و از همين‌رو در وابستگي انديشه‌اي ما به غرب تأثيري غيرقابل انكار داشته است.
در مقابل اين جريان‌سازي تحليلي از وقايع تاريخي و علل ظهور و سقوط تمدن‌ها توسط انديشمندان غربي، در دوران معاصر علماي اسلامي تلاش داشته‌اند تحليل‌هاي تمدني بريافته از مباني اسلامي را احياء و از خلال مباحث كلامي و معرفتي بسط و گسترش دهند. چنين تراثي از انديشمندان اسلامي پايه‌گذار مباني گرديده است كه زمينه‌ساز شكل‌گيري انقلاب اسلامي شد. اثر حاضر كه توسط عطاءالله بيگدلي نوشته شده است، سعي دارد انگاره‌هاي تاريخي ـ تمدني و دلايل ظهور و سقوط تمدن‌ها و وضعيت تمدني انقلاب اسلامي را تحليل كند.
علاقه‌مندان جهت تهيه اين اثر مي‌توانند به سايت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) مراجعه كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر