کد خبر: 850641
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
دکتر فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه گلستان پیشرو در ثبت سرطان است از نیاز استان به 60 تخت شیمی درمانی خبر داد

اولین همایش برنامه ملی ثبت سرطان در استان گلستان برگزار شد در این همایش رییس دانشگاه ضمن ابراز تسلیت حادثه معدن آزادشهر و اعلام ذکر فاتحه برای جان باختگان این حادثه گفت: از چهل سال قبل نظام ثبت سرطان در استان گلستان اجرا می شد و گلستان جزء استان های پیشرو در تبت سرطان می باشد.

دکتر فاضل افزود : درحال حاضر حدود 4500 بیمارسرطانی در استان داریم که با توجه به تعداد بیماران نسبت به استان های دیگر امکانات درمانی کمتری داریم.

وی افزود:یکی از اهداف دانشگاه تامین امکانات لازم برای پیشگیری و مبارزه با بیماری سرطان در استان گلستان است و گام های موثری نیز در این زمینه برداشته شده است.

وی با بیان اینکه در 5سال اخیر شاهد رشد سرطان و کاهش سن ابتلا به این بیماری بوده ایم افزود: براساس آمار ما نیاز به 60 تخت شیمی درمانی در استان داریم

مسئول دبیرخانه برنامه ملی ثبت سرطان کشورنیز گفت: برای کنترل بیماریهای غیرواگیر باید فکر اساسی شود و نخستین کاری که باید اتفاق بیفتد این است که اطلاعات دقیق و کافی داشته باشیم.

دکتر غلامرضا روشندل با بیان اینکه باید تعریف درست و جامعای از جمعیت در طرح ملی ثبت سرطان داشته باشیم، گفت:  تعیین و آموزش رابطین ثبتسرطان در مراکز تشخیصی  در این طرح باید مورد توجه باشد و پس از آن باید به جمعآوری داده و کدگذاری آن دادهها بپردازیم.

مسئول دبیرخانه برنامه ملی ثبت سرطان کشور تاکید کرد: با این اقدامات میتوانیم به آنالیز دادهها و انتشار نتایج از آن بپردازیم و مدیران میتوانند از این برنامه صحیح برای کنترل سرطان بهره بجویند.

دکترروشندل تاکید کرد: در سطح وزارتخانه برای اینکه همکاری هماهنگ شود تفاهمنامه برنامه ملی ثبت سرطان را در تابستان سال گذشته منعقد کردیم و براساس جمعبندیهایی که داشتیم این برنامه نوشته شد و پس از تایید وزیر بهداشت به دانشگاههای کشور ارسال شد.

وی افزود: برای تقویت برنامه ثبت سرطان وظیفهداریم به دانشگاههای کشور کمک کنیم و در این راستا به صورت همزمان یک دوره آموزشی در سراسر کشور برای این منظور برگزار کردیم.

وی تاکید کرد: باید هر دانشگاهی برنامه ثبت سرطان مستقل داشته باشد و ما انتظار دادیم یک داده جامع از ثبت سرطان در هر دانشگاه  داشته باشیم.

دکتر روشندل با بیان اینکه در این تفاهمنامه، مدیریت ثبت ملی سرطان مشخص شده، یادآور شد: مدیریت دسترسی به دادهها باید مورد توجه قرار بگیرد تا در اختیارهمه افرادی که برای برنامهریزی کشور میخواهند از این اطلاعات آگاهی داشته باشند قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: سامانه مدیریت یکپارچه سرطان را در کشور دنبال میکنیم و هدف این است که این سامانه بتواند ارزش صرف بودجه و وقتی که کارشناسان میگذارند داشته باشد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان گلستان با بیان اینکه کتاب سیمای بیماریهای غیر واگیر در استان گلستان تهیه شده، گفت: ۵ سرطان پستان، معده، روده بزرگ و مری و مثانه بیشتر در استان گلستان شایع است.

دکترسید مهدی صداقت: بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا، دیابت، سرطان، اختلال ژنتیک ، آسیبهای ناشی از سوانح و حوادث، بیماریهای تنفسی مزمن و سکته مغزی از جمله شایع ترین بیماریهای غیر مسری در دنیا به شمار میرود.

وی تصریح کرد: تخمین زده میشود نسبت بالاتری از 48 درصد از تمام مرگهای ناشی از بیماریهای غیرواگیر در افراد کمتر از سن 70 سال در کشورهای با درآمد کم و متوسط باشد و این در حالی است که بیماریهای غیرواگیر در کشورهای با درآمد بالا  26 درصد تخمین زده میشود.

وی یادآور شد: در استان گلستان  42 درصد مرگ و میر بر اثر بیماریهای قلبی و عروقی، 12 درصد بیماریهای سرطان و 7.5 درصد حوادث است.

معاون فنی مرکز بهداشت گلستان به رتبهبندی 10 عامل خطر نخست در ایران اشاره کرد و گفت: تحرکهای ناکافی، سیگار، دیابت، آلودی هوا، کلسترول بالا، خطرات ناشی از کار  و مصرف مواد مخدر جزو عوامل خطر برای بیماریهای غیرواگیر است.

دکترصداقت به عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر اشاره کرد و گفت: فشار خون بالا 19.1 درصد، چاقی 48.2 درصد، و کلسترول بالا 28 درصد و مصرف روزانه دخانیات 10.9 درصد و کم تحرکی بیش از 44 درصد است.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر