به گزارش ايسنا، شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران به صورت ادواري كيفيت خودروهاي در حال توليد و مونتاژ در خودروسازان داخلي را ارزيابي كرده و ماهانه گزارش كامل ارزيابي كيفيت اين محصولات را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال ميكند.
البته اين گزارش براي اطلاع افكار عمومي در اختيار رسانهها نيز قرار ميگيرد اما نكته مهم اين است كه نسخه سانسور شده و محدودي از اين گزارش در اختيار رسانهها قرار ميگيرد و برخي شاخصهاي مهم مربوط به ارزيابي كيفيت خودروهاي داخلي در گزارش عمومي منتشره، ديده نميشود. در اين رابطه ميتوان به اقدام اخير شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران مبني بر حذف نمرات منفي از گزارش ارزيابي كيفي خودروهاي داخلي اشاره كرد. نمرات منفي شاخصهاي ۹ گانهاي است كه وضعيت خودروهاي توليدي در حوزههايي همچون وجود سر و صداي اضافي، نفوذ آب و غبار در خودرو، وضعيت تزئينات داخلي، كيفيت رنگ و ايرادات بدنه خودرو را نشان ميدهد، بهگونهاي كه هرچه نمره منفي خودرويي در اين شاخصها بالاتر باشد نشاندهنده بدتر بودن وضعيت كيفيت خودروي مربوطه در شاخص مربوطه است. شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران در بهمن ماه سال گذشته پس از مدتها گزارش ارزيابي كيفيت خودروهاي توليدي در دي ماه ۱۳۹۵ را به همراه نمرات منفي اين خودروها منتشر كرد. اين موضوع تمركز برخي رسانهها بر نمرات منفي خودروهاي داخلي را به دنبال داشت و ايسنا نيز گزارشهايي در اين زمينه از جمله درباره وجود مشكل نفوذ آب و گرد و غبار در برخي خودروهاي داخلي شامل «سايپا ۱۱۱، سايپا ۱۳۲، سايپا ۱۳۱، تيبا، تيبا هاچبك (محصولات سايپا)، سمند تبريز (محصول ايران خودرو) و امويام ۵۵۰ (محصول خودروسازي مديران)» منتشر كرد. به دنبال چنين گزارشهاي انتقادي از كيفيت خودروهاي داخلي بود كه شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران گزارش بعدي ارزيابي كيفي خودروهاي داخلي را مجدداً محدود كرده و نمرات منفي را از آن حذف كرد. در پيگيري علت اين موضوع نيز شنيده شد كه اعمال فشار يكي از خودروسازان كوچك مونتاژكننده خودروهاي چيني باعث محدود شدن گزارشهاي عمومي ارزيابي كيفي خودروهاي داخلي شده است. در اين شرايط بهتر است وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين زمينه شفافسازي كرده و اعلام كند به چه دليل گزارشهاي ارزيابي كيفيت خودروهاي داخلي به صورت كامل براي آشنايي افكار عمومي از وضعيت خودروهاي داخلي، منتشر نميشود؟