کد خبر: 848493
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
به‌‎رغم پيشرفت‎هاي زياد در زمينه ابزار ‌الكترونيكي قابل ‎حمل، نياز به اتصال اين ابزار به پريزي براي شارژكردن آنها هنوز به ‎قوت خود باقي مانده‎است.
مترجم: مصطفي موسوي*
 
به‌‎رغم پيشرفت‎هاي زياد در زمينه ابزار ‌الكترونيكي قابل ‎حمل، نياز به اتصال اين ابزار به پريزي براي شارژكردن آنها هنوز به ‎قوت خود باقي مانده‎است. آنطور كه گزارش شده است محققان با الهام از هنر چيني و ژاپني در زمينه برش كاغذ ابزاري سبك بر پايه كاغذ ابداع ‎كرده‎اند كه مي‎تواند انرژي حاصل از حركت بدن را جمع‎آوري كرده و آن را ذخيره‎كند.
 
ابزار الكترونيكي قابل‎ حمل مانند ساعت، سمعك و دستگاه اندازه‏گيري ضربان قلب اغلب به انرژي ناچيزي نياز دارند. اين ابزار معمولاً انرژي موردنياز را از باتري‌هاي معمول كه قابليت شارژ مجدد دارند مي‎گيرند. ولي ژونگ لين ونگ، چنگو هو و همكاران آنها درصدد برآمدند تا پي‏ببرند آيا مي‌توان با جمع‎آوري انرژي حاصل از حركات بدن انسان انرژي‎هاي كوچكي را كه از پريز برق مي‎گيريم از اين طريق تأمين‎كنيم.
 
در سال‎هاي اخير ونگ و همكاران با تحقيق بر اين رويكرد نانوژنراتورهاي تريبوالكتريك (TENGs) ساختند كه مي‎توانست انرژي مكانيكي حركات بدنمان همچون انرژي حاصل از قدم‎زدن را مهاركند و سپس براي به كارانداختن ابزار الكترونيكي قابل‎حمل مورد استفاده قراردهد. ولي شارژكردن ابزارهاي الكترونيكي كوچك همچون يك سنسور توسط ابزار TENG ساعت‎ها طول‌مي‎كشد. آنها از اكريليك كه قيمت بالايي نيز دارد ساخته‎شده‌اند.
 
بنابراين محققان برش كاغذ لوزي شكلِ فوق‎العاده سبكي با درازاي چند اينچ طراحي كردند و براي تبديل آن به واحد انرژي آن را با مواد مختلفي پوشاندند.
چهار طرف خارجي آن از طلا و ورقه‎هاي گرافيتي پوشيده از ماسه ساخته شد كه شامل عامل اَبَرخازن براي ذخيره انرژي بود.
 
سطوح داخلي از كاغذ ساخته‎ شدند و با طلا و لايه نازكي از اتيلن پروپلين تركيب شده با فلور اندود شدند و به‎ عنوان گردآورنده انرژي براي TENG عمل‌مي‎كردند. با بيش از يك دقيقه فشاردادن و رهاكردن آن، ابزار الكترونيكي را به‎اندازه يك ولت شارژ مي‎كرد كه اين ميزان براي انرژي موردنياز يك دستگاه كنترل از راه دور، سنسور درجه حرارت و ساعت كافي‎بود.
 منبع: ساينس ديلي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر