کد خبر: 848478
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در اين گزارش به كتاب‌هايي پرداختيم كه با موضوع پيامبر مهرباني منتشر شده است...
روز مَبْعَث، روزي است كه حضرت محمد، پيامبر گرانقدر اسلام، به درجه پيامبري برگزيده شد. در تقويم هجري قمري، ۲۷ رجب روز مبعث است.
حضرت محمد مصطفي در روز ۲۷ رجب سال ۴۰ عام الفيل، همزمان با سال ۱۳ پيش از هجرت پيامبر اسلام، در غار حرا، توسط جبرئيل و از سوي خدا به پيامبري نايل آمد و مأمور شد كه چندخداپرستي و بت‌پرستي را از زمين بردارد و خداپرستي را رواج دهد و پيام وحي را به مردم برساند. در اين گزارش به كتاب‌هايي پرداختيم كه با موضوع پيامبر مهرباني منتشر شده است:
    آفتاب آخرين
نويسنده: مهدي قزلي

اين كتاب نگاهي مجمل و ساده بر زندگي پيامبر اسلام(ص) دارد. در مقدمه آن آمده است كه «اين اثر در قالبي ميني‌ماليستي، جذاب و شيرين كه مورد توجه نسل جوان نيز هست منتشر شده و متناسب با بي‌حوصلگي و پرمشغله بودن مخاطب است.» اين كتاب كه از زبان و بياني ساده براي بازگويي زندگي و حوادث دوران پيامبر بهره مي‌برد در قالب جملاتي كوتاه و بعضاً متكي بر اصول ديالوگ نمايشي خواننده نوجوان را با روايتي سهل به خوانش تاريخ اسلام فرامي‌خواند. اين اثر به سفارش فرهنگسراي خاتم وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و توسط مؤسسه نشر شهر در 103 صفحه و شمارگان 10 هزار نسخه منتشر شده است.
    سرزمين نور
نويسنده: محمدرضا سرشار

اين مجموعه كه مخاطب اصلي آن نوجوانان هستند، در هر مجلد به فرازي از زندگي رسول گرامي اسلام پرداخته است.  قالب نوشته‌ها داستان است و جدا از نام كلي مجموعه (از سرزمين نور)، هر مجلد نيز عنوان ويژه خود را دارد.
اين عناوين به ترتيب عبارتند از: داستان زمزم (داستان زندگي نياي پيامبر)، آنچه خداي كعبه اراده كند(داستان زندگي پدر پيامبر)، و آن ستاره كه دنباله‌دار مي‌آيد(داستان تولد پيامبر)، آن يتيم نظركرده (داستان خردسالي پيامبر)، آن قصه كه در كتاب‌ها آمده بود(داستان ديدار عبدالمطلب با شاه يمن)، با من سخن بگو مادر(داستان زندگي مادر پيامبر)، ماجراي سپاه فيل(داستان حمله ابرهه به مكه)، آن پدربزرگ دوست‌داشتني(پايان كار عبدالمطلب)، سفر دراز شام(داستان نوجواني پيامبر)، خورشيدي در خانه خديجه(داستان جواني پيامبر)، داستان سيل آن سال(داستان جواني پيامبر)، شب رويش غنچه نور(داستان بعثت پيامبر)،‌اي جامه بر سر كشيده، برخيز(داستان بعثت پيامبر)، روزگار دراز رنج(از دعوت آشكار تا آغاز هجرت به حبشه)، روزنه‌اي به رهايي(داستان هجرت حبشه).
    سيماي پيامبر خدا
ترجمه كحل البصر، شيخ عباس قمي

 كتاب حاضر ترجمه‌ كتاب «كحل‌البصر» است. نگارنده در اين كتاب ضمن بيان زندگي حضرت محمد (ص) از زمان تولد تا رحلت به شرح اخلاق و سيره‌ ايشان مي‌پردازد و موضوعاتي چون وفات حضرت عبدالمطلب، ازدواج با حضرت خديجه(س) و زندگي افرادي چون ابوطالب را بررسي مي‌كند. در پايان نيز جنگ‌هاي پيامبر(ص) را معرفي مي‌نمايد.
    سيماي پيامبر اعظم در آينه نهج‌البلاغه
نويسنده: آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي

اين كتاب حاصل گفتارهاي حضرت استاد درباره پيامبر اعظم (ص) است كه با هدف ارائه تفسيري بر بخش‌هايي از سخنان اميرمؤمنان، حضرت علي (ع) درباره نبوت و پيامبر اعظم (ص) و پاسخگويي به بخشي از عقايد شبهه‌افكنان درباره گستره دعوت انبيا سامان يافته است. نوشتار حاضر در سه فصل توسط حجت‌الاسلام والمسلمين غلامعلي عزيزي‌كيا نگارش يافته و به همت انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) منتشر شده است.
    تاريخ اسلام
نويسنده: مهدي پيشوايي

تاريخ در پيوند با زمان و انسان معنا مي‌يابد و حتي تأثير تاريخ و گذر زمان نه تنها در يك فرد كه در ملت‌ها و نژادها روشن است. بايد انديشيد و در نهايت به داوري نشست. نويسنده با همين انديشه، مي‌خواهد دفتر قطور تاريخ را به رويمان بگشايد و از اسلام بنويسد. وي اين مجموعه را در پنج بخش اصلي و 16 فصل تدوين كرده است و مي‌كوشد تا براي هر يك از حوادث عصر نبوي، منابع جداگانه و متنوعي بياورد. همچنين با بيان شواهد قرآني و حديثي، حوادث را از شكل گزارش صرف بيرون آورده و به تحليل و بررسي مناسب برخي از آنها پرداخته و به شبهه‌هاي مربوط به هر موضوع نيز توجه كرده است. مهم‌ترين عنوان‌هاي مطالب كتاب عبارتند از: جزيره العرب (موقعيت جغرافيايي، اجتماعي و تمدني)، صفات و روحيات عرب، اديان و مذاهب در شبه‌جزيره عربستان و اطراف آن، محمد(ص) از تولد تا بعثت، كودكي و نوجواني حضرت محمد (ص)، جواني حضرت محمد (ص)، از بعثت تا هجرت، دعوت علني و آغاز مخالفت‌ها، پيامدهاي مخالفت قريش و اقدامات آنان، همسران پيامبر، اقدامات اساسي پيامبر اسلام در مدينه، تشكيل نيروهاي رزمي اسلام و از دعوت جهاني تا رحلت پيامبر اسلام.
    تاريخ تحقيقي اسلام
نويسنده: يوسفي غروي

اين كتاب نتيجه تلاش 20 ساله مؤلف مي‌باشد و از جمله ويژگي‌هاي آن مي‌توان به نكات زير اشاره كرد:
از آنجا كه كتاب‌هاي تاريخي تحت تأثير سياست‌هاي حكومت‌هاي وقت به نگارش درآمده است، متأسفانه داراي معايب و تحريفات فراواني مي‌باشد، از اين رو در تأليف اين مجموعه، از قرآن به عنوان يك منبع متقن و مستدل و غير قابل تحريف براي بررسي و تحليل حوادث زمان پيامبر اكرم (ص) استفاده شده و شأن نزول آياتي كه درباره حوادث مختلف نازل شده، بيان گرديده است. مؤلف تلاش كرده علت تناقض نصوص يا تحريف‌هاي انجام شده را ريشه‌يابي و تحليل كند. همچنين مؤلف تلاش كرده از منابع دست اول استفاده كند و در اين ميان عنايت ويژه‌اي به منابع شيعي، داشته است.
    راز بزرگ رسالت
نويسنده: آيت‌الله جعفر سبحاني تبريزي

كتاب «راز بزرگ رسالت» يا «نقد كتاب بيست و سه سال»، نوشته آيت‌الله جعفر سبحاني، توسط مؤسسه امام صادق (ع) منتشر شده است.
كتاب بيست و سه سال كه در عصر حاضر نقد و محتواي آن سطر به سطر نقد شده است، از آثار ضدديني و ضداسلامي دوران حكومت پهلوي است.
    رمان محمد(ص)
نويسنده: ابراهيم حسن بيگي

محمد(ص) روايتي است كه در 15 بخش به سرانجام رسيد. زاويه ديد راوي اول شخص است. شخصي يهودي كه در رمان به عنوان يك دانشمند معرفي مي‌شود از طرف شوراي عالي يهود مأمور مي‌شود به سمت پيامبر اسلام گرايش پيدا كرده يا او را كشته يا عقايدش را به چالش بكشد.
    محمد پيامبري براي هميشه
نويسنده: حسن رحيم پور ازغدي

 كتاب محمد(ص) پيــامبري براي هميشه متن پياده شده چهار سخنراني از آقاي رحيم پور ازغدي است كه در ارتباط با شخصيت پيامبر اكرم(ص) در مناسبت‌هاي گوناگوني ايراد شده است.
سخنراني اول كه به مناسبت ميلاد پيامبر اكرم  (ص) است، پس از ذكر مقدماتي از ويژگي‌هاي آن حضرت، به دنبال بيان چند نكته از شيوه حكومت اسلامي پيامبر مي‌باشد تا پاسخي اجمالي به اين پرسش باشد كه «براي رشد و بالندگي و رسيدن به اهداف الهي در حكومت اسلامي چه بايد كرد؟»
در سخنراني دوم كتاب محمد (ص) پيامبري براي هميشه ابتدا به ذكر خصوصياتي از حضرت پيامبر از زبان امام حسين (ع) پرداخته شده و به يكي از بزرگ‌ترين خدمات پيامبر به بشريت يعني آموختن نحوه ارتباط با خداوند سخن مي‌گويد. در نهايت به برخي رفتارهاي اجتماعي حضرت اشاره مي‌نمايند.
در سخنراني سوم، (كتاب محمد (ص) پيامبري براي هميشه) ايشان به برخي شبهات مطرح شده كه به دنبال تضعيف و تحريف اعتقاد به نبوت است و با ژست‌هاي علمي و جامعه‌شناسانه و دين‌شناسانه به خورد مسلمانان داده مي‌شود اشاره كرده و به دنبال پاسخگويي به آنهاست.
در سخنراني چهارم نيز ايشان با الگوبرداري از جامعه اسلامي عهد رسول، نكاتي راجع‌به نظريه حكومت ديني مطرح كرده و به انتقادات وارد بر آن پاسخ مي‌دهند.
    قصه‌هاي پيامبران
نويسنده: مرتضي امين

قصه‌هاي پيامبران عنوان كتابي است از مرتضي امين كه در 24 صفحه و توسط انتشارات پيام آزادي در سال 1390 به چاپ رسيده است. موضوع اصلي اين كتاب قرآن است. از مرتضي امين، كتاب‌هاي قصه‌هاي امثال و حكم(پيام محراب) و القرآن الكريم(پيام عدالت) نيز در بازار كتاب موجود مي‎باشد.
    فروغ ابديت
نويسنده: جعفر سبحاني
در اين كتاب به بيان وقايع
مهم و حوادثي كه آموزندگي بيشتري دارند پرداخته شده و از تفصيل و بيان رويدادهاي جزئي خودداري شده است. اين كتاب با مدارك تاريخي شيعه منطبق بوده و از افسانه‌ها و خرافاتي كه با تاريخ زندگي پيامبر اسلام آميخته شده است خالي مي‌باشد.
    داستان پيامبران
نويسنده: علي موسوي گرمارودي
داستان پيامبران عنوان كتابي است از علي موسوي گرمارودي كه در 220 صفحه و توسط انتشارات قدياني در سال 1391 به چاپ رسيده است. موضوع اصلي اين كتاب پيامبران است.
    آنك آن يتيم نظركرده
نويسنده: محمدرضا سرشار
اين كتاب روايتي از زندگي پيامبر(ص) از زمان تولد تا هجرت به حبشه است كه با نثري تاريخي كه به فارسي دري نزديك است نگاشته شده است.
اين رمان به زبان‌هاي عربي، تركي استانبولي و انگليسي نيز منتشر شده است.
   شعاعي از نير اعظم
نویسنده: آيت‌الله سيد علي خامنه‌اي، انتشارات سروش
اين كتاب در بردارنده بخش‌هايي چون ويژگي‌هاي رسول اعظم(ص) ويژگي‌هاي عصر بعثت، بعثت پيامبر(ص)، وقايع خاص در تاريخ پيامبر اكرم(ص)، پايه‌گذاري تمدن اسلامي، نقش اهل بيت(ع) در نهضت نبوي، انواع تعامل با پيامبر اكرم(ص) و وظايف مسلمانان نسبت به ايشان در قطع وزيري با قيمت 33هزار ريال روانه بازار نشر شد.
در اين كتاب در قالب چند بخش به تاريخ صدر اسلام، با محوريت شخصيت، انديشه و منشور فكري و عقيدتي پيامبر اكرم(ص) پرداخته‌اند. كتاب با ويژگي‌هاي پيامبر آغاز مي‌شود و با بحث روي حقيقت وجودي و خلقت نوري پيامبر اعظم(ص)، تصدي حكومت الهيه و ولايت مطلقه را مورد بررسي قرار مي‌دهد. تحليل اخلاق و سيره پيامبر از نظر فردي و شخصي و نيز اخلاق حكومتي ايشان، بخش‌هاي ديگر اين كتاب را تشكيل مي‌دهند.
در فصل ديگري تعليمات پيامبر بررسي شده است و در ويژگي‌هاي عصر بعثت، به فراگير بودن جاهليت در اين مقطع تاريخي و نيز انحطاط اخلاقي اعراب بدوي مي‌پردازد. سرگرداني و فقر و حاكميت طاغوت‌ها از موارد ديگري هستند كه در بررسي ويژگي‌هاي اعراب پيش از اسلام، مورد بررسي قرار گرفته شده است.
در آخرين بخش به وظايف مسلمانان نسبت به پيامبر اكرم اشاره مي‌شود و به طور دقيق، جزء به جزء و مفصل اين وظايف و چگونگي تحقق آنها را ذكر مي‌شود.
اين مجموعه حاصل پژوهش گروهي از محققان و فضلاي حوزه علميه قم، با نظارت و هدايت مؤسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي تدوين شده و توسط انتشارات سروش در سال پيامبر اعظم(ص) مجال نشر يافته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار