کد خبر: 848211
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
توافق تاريخي براي تقويت قيمت نفت از طريق كاهش توليد كه بين اوپك و ۱۱ توليد‌كننده ديگر به دست آمد، يك پيروزي سهل‌الوصول براي شركت‌هاي نفتي روسيه بود اما تمديد اين توافق براي اين شركت‌ها چندان آسان نخواهد بود.
به گزارش بلومبرگ،  كاهش توليد تا اينجاي كار با كاهش فصلي توليد نفت روسيه همزمان شده و اين بدان معناست كه روسيه در قبال افزايش بيش از 10 درصدي قيمت نفت چيز زيادي را قرباني نكرده است. براي مديران نفتي قدرتمند روس كه قرار است اين هفته در مورد توافق كاهش توليد اوپك با الكساندر نواك وزير انرژي اين كشور گفت‌وگو كنند، تصميم مسكو مبني بر تمديد توافق به معناي مانعي بر سر راه طرح‌هايشان براي افزايش توليد خواهد بود و دردسرهاي خيلي بيشتري نسبت به توافق اوليه ايجاد خواهد كرد. 
 
جيمز هندرسون، يك كارشناس نفتي روس در موسسه مطالعات انرژي انستيتوي آكسفورد در اين باره گفت: «كاهش توليد در نيمه نخست سال كار چندان شاقي نبود. . . اما وقتي شما به نيمه دوم سال مي‌رسيد، قضيه فرق مي‌كند. همه طرح‌ها براي افزايش توليد در سال جاري، از پرده برون خواهد افتاد.» روسيه و اوپك پس از دو سال افت قيمت نفت و رقابت بر سر به دست آوردن سهم بيشتر از بازار، در سال گذشته توافق كردند كه توليد نفت خود را به شكلي هماهنگ كاهش دهند. هرچند اين توافق قيمت جهاني نفت را در ماه ژانويه به بالاي 58 دلار رساند، اما ميزان بالاي ذخاير نفتي جهان و افزايش توليد نفت امريكا موجب شده تا قيمت نفت در هفته‌هاي اخير مجدد به سمت 50 دلار افت كند. اين مسئله توليد‌كنندگان را واداشته تا به فكر تمديد توافق كاهش توليد براي يك دوره شش ماهه ديگر بيفتند.  نواك قرار است اين هفته و قبل از ديدار با همتايان اوپكي و غيراوپكي‌اش در وين، با مديران شركت‌هاي نفتي روسيه ديدار و گفت‌وگو كند. وزير انرژي روسيه گفته، موضوع تمديد يا عدم‌تمديد توافق در داخل روسيه «در حال بحث» است و اين مسئله بستگي به «وضعيت بازار تا زمان انقضاي توافق شش ماهه اوليه خواهد داشت.» تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند به رغم مشكلات پيش روي توليد‌كنندگان بزرگ روس، مسكو تصميم به تمديد كاهش توليد خود بگيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار