کد خبر: 848003
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
به همت اتاق بازرگانی اردبیل
به همت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل همایش چشم‌انداز اقتصاد استان اردبیل در سال‌جاری با حضور دکتر عسگر سنگی و دکتر مهدی سید کاظمی به عنوان دو کارشناس و اقتصاددان مطرح استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، در این همایش که جمعی از فعالان بخش غیردولتی، سرمایه‌گذاران و علاقمندان به مسائل اقتصادی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، با طرح سؤالات متعدد از سوی حسین وثوقی ایرانی به عنوان دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل، دکتر سنگی و سید کاظمی بعد از یک ساعت تحلیل وضعیت اقتصادی ملی و استان اردبیل، به سؤالات مطرح شده نیز پاسخ گفتند.

دکتر عسگر سنگی:

* بدون شک محور اقتصاد استان اردبیل کشاورزی، گردشگری، خدمات و صنعت است که باید به ترتیب در این اولویت‌ها با تکنولوژی‌های برتر سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام شود.

* مزیت نسبی استان اردبیل در حوزه کشاورزی است که البته در مزیت‌های جدید بیشترین محور کار و تلاش بر مبنای خلاقیت است که در شرایط کنونی این خلاقیت در بخش خدمات بیشتر بروز و ظهور پیدا کرده است.

* ما به جای دنبال کردن مزیت نسبی تکراری و مورد تاکید در سال‌های گذشته باید به دنبال مزیت‌های خلاقانه و شناور حرکت کنیم تا در مسیر ورود تکنولوژی‌های جدید به عنوان نسل چهارم تحول اقتصادی بتوانیم به نیازهای موجود پاسخ دهیم.

* در یک دهه اخیر ما در تولید محصولات متنوع کشاورزی به عنوان با ارزش‌ترین محصولات با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بودیم در حالی که محیط خدمات و صنعت یک محیط ایزوله است و ما بالاترین ارزش افزوده را می‌توانیم در بخش خدمات مشاهده کنیم.

* باید به این اصل واقف باشیم که اقتصاد با اجبار و به شکل دستوری سازگاری ندارد و باید در حوزه اقتصاد براساس شرایط موجود و وضعیت تولید و عرضه منطقی، درست و به دور از احساسات تصمیم‌گیری کرد.

* سال 96 اقتصاد کشورمان با توجه به شرایط کنونی و رقابت تنگاتنگ جهانی در استفاده از تکنولوژی‌های نوین باید به سمت اقتصاد تحولی با جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان و گشایش اعتبارات جهانی و بین‌المللی حرکت کند و در استان اردبیل نیز با توجه به اینکه درآمد سرانه اردبیلی‌ها از متوسط کشور پایین‌تر است، ترمیم این موضوع زمانبر است.

* اقتصاد در دنیا امروز به سمت خدمات و خلاقیت‌های بیشتر سوق پیدا کرده که قطعاً این نوع اقتصاد فضایی مثبت در جامعه به وجود آورده و همچنان باید به سمت صادرات و تجارت بین‌المللی با تکیه بر دانش فنی و تجربه‌اندوزی بیشتر حرکت کنیم.

* بنده به عنوان کسی که سال‌هاست در حوزه اقتصاد تحقیق و بررسی می‌کنم، معتقدم علاج رفع بیکاری و دغدغه‌های ناشی از آن توجه به رونق بخش خدمات با ارزش افزوده بالاست که قطعاً توسعه بخش خدمات می‌تواند اشتغال متنوع برای جوانان ما ایجاد کند تا بتوانیم گره مشکلات ناشی از بیکاری را برطرف کنیم.

* ما باید به تعاریف جدید از حوزه خدمات توجه جدی داشته باشیم چرا که اگر می‌خواهیم تحولی را به عینه مشاهده کنیم باید بر دو اصل توسعه فعالیت‌های خدماتی و خلاقانه توجهی جدی داشته باشیم.

دکتر مهدی سید کاظمی:

* درآمد سرانه مردم استان اردبیل نصف میانگین کشوری است و این بزرگترین هشدار برای اقتصاد استان اردبیل است تا با در نظر گرفتن ظرفیت‌های سه بخش اقتصادی کشاورزی، خدمات و صنعت بتوانیم خودمان را از شرایط فعلی نجات دهیم.

* 53 درصد فعالیت‌های اقتصادی در دنیا بر محور خدمات است و کمتر از هشت درصد اقتصاد در حوزه ساختمان و صنعت و 30 درصد نیز در بخش کشاورزی است در حالی که ما باید حجم کار و فعالیت‌های خلاقانه را بر محور خدمات با هزینه کمتر و بهره‌وری بیشتر و همچنین اشتغال متنوع قرار دهیم.

* ما با منابع موجود کم به راحتی می‌توانیم به بهره‌وری بالا دست پیدا کنیم به طوریکه ما در حوزه کشاورزی در یک حرکت غیرمنطقی با مصرف آب بسیار زیاد، سیب‌زمینی با قیمت پایین و ارزش افزوده کمتر تولید و روانه بازار مصرف می‌کنیم.

* مزیت نسبی در تولید محصول در شرایط کنونی با قیمت پایین‌تر است و ما باید دنبال ایجاد مزیت‌های جدید بر محور نگاه خلاقانه باشیم تا در کنار ارزش افزوده، بهره‌وری بالای تولید نیز بتواند ما را از شرایط کنونی به نوعی نجات دهد.

* ما برای افزایش متوسط درآمد مردم استان اردبیل و جهش اقتصادی باید سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در بخش‌های زیربنایی انجام دهیم که در این زمینه باید به سمت استفاده از دانش، فناوری و نگاه خلاقانه حرکت کنیم.

* تصمیمات اقتصادی نباید تحکمی و اجباری باشد بلکه در عرصه اقتصاد باید با یک نقشه درست و منطقی و با پیش‌بینی چشم‌انداز توسعه‌ای به نحوی حرکت کنیم تا براساس واقعیت‌ها و منطق موجود تصمیم‌گیری‌ها انجام شده و یک اقتصاد متحول و تحولی را به خوبی مشاهده کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر