کد خبر: 847876
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
وزير نيرو با بيان اينكه با آبرساني به روستاها و همچنين توسعه صادرات صنعت آب و برق در دو سال گذشته اين صنعت از ركود خارج شده است، ‌گفت: امسال با ورود نيروگاه‌هاي برق و تأكيد بر مديريت مصرف، خاموشي برق نخواهيم داشت.
حميد چيت‌چيان در حاشيه همايش بررسي مشكلات و راهكارهاي توسعه صادرات خدمات فني و مهندسي در پاسخ به سؤال فارس كه پرسيد آيا در سه سال گذشته كه صنعت آب و برق در يك ركود شديد به سر مي‌برد توانسته از اين فضا خارج شود، گفت: با ذكر چند نمونه مي‌توانم با قاطعيت در خصوص خروج صنعت آب و برق از ركود اظهارنظر كنم و آن اين است كه طي پنج سال گذشته و قبل از دولت يازدهم در هر سال حدود 150 روستاي جديد به جمع روستاهاي شبكه آب شرب مي‌پيوستند، اين در حالي است كه در سال 95 به تنهايي در حدود 2 هزار و 985 روستا آبرساني صورت مي‌گيرد.
 
وي افزود: در مجموع در سه سال و نيم گذشته بيش از 5 هزار و 200 روستا به جمع روستاهاي داراي آب شرب پيوسته و اين به معني اين است كه تعداد زيادي از شركت‌هاي مشاوره، پيمانكار و توليد و تجهيزات لوله وارد فعاليت شدند.
 
چيت‌چيان ادامه داد: در حال حاضر بيش از 2900 شركت پيمانكاري كوچك و متوسط در بحث آبرساني روستايي فعاليت مي‌كنند و بيش از 50 هزار نفر در اين شركت‌ها مشغول به كار شدند.
چيت‌چيان اضافه كرد: در حوزه استحصال آب در مناطق غربي كشور فعاليت‌هاي بي‌سابقه‌اي را انجام داديم كه اين باعث شده است تمام كارخانجات لوله‌سازي با تمام ظرفيت به صورت سه شيفته فعاليت كنند.
 
وزير نيرو خاطرنشان كرد: در حال حاضر نقطه بحراني وزارت نيرو تأمين لوله است چراكه تا حدي تمام كارخانجات فعاليت مي‌كنند كه نمي‌توانند نياز ما را پاسخ دهند و اين نشان‌دهنده اين است كه صنعت آب و برق از ركود خارج شده است.
چيت‌چيان در خصوص توسعه نيروگاهي و خروج صنعت برق از ركود گفت:‌ در سال 89 كه سال اجراي هدفمندي يارانه‌ها بود، 4 هزار مگاوات نيروگاه جديد وارد مدار شد، بعد از اجراي هدفمندي يارانه‌ها اين عدد سال به سال كاهش يافت به طوريكه تا سال 93، ورود نيروگاه جديد به مدار به 800 تا 900 مگاوات كاهش يافت.
 
وي ادامه داد: اين كاهش ظرفيت ورود نيروگاه جديد كشور را در لبه پرتگاه قرار داد كه احتمال داشت شبكه برق كشور دچار مشكل شود.
وزير نيرو افزود: در سال 94 حدود 1500 مگاوات نيروگاه جديد وارد مدار شد و در سال 95 اين عدد به 2200 مگاوات افزايش يافت بنابر‌اين امسال نيز بيش از 4 هزار مگاوات نيروگاه جديد وارد مدار خواهد شد.
 
وي گفت: اين ظرفيت‌هاي جديد نشان مي‌دهد كه تمام صنايعي كه در اين مسير بايد فعاليت كنند تا نيروگاه برق احداث شود، فعال شده‌اند.
چيت‌چيان در پاسخ به سؤال ديگري كه سال گذشته هشدار داده شده بود، احتمال اينكه سال آينده شبكه برق با كمبود مواجه شود و خاموشي برق رخ دهد، گفت: ما اميدوار هستيم كه امسال خاموشي برق نداشته باشيم. البته همواره از مصرف‌كنندگان خواهش مي‌كنيم كه ما را كمك كنند كه با يك مقدار صرفه‌جويي به صنعت برق كمك شود تا دچار خاموشي برق نشويم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار