کد خبر: 847272
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
رسانه‌هاي امريكايي گزارش دادند واشنگتن يك سناريوي چهار مرحله‌اي براي سوريه تدوين كرده كه اميدوار است روسيه را هم با خود همراه سازد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از يك مقام امريكايي مسئول كه خواست نامش فاش نشود، گزارش داد: مرحله اول شامل نابودي داعش مي‌شود يعني اعزام نيروهاي امريكا به سوريه تنها براي نابودي داعش است چراكه واشنگتن تأكيد كرده قصد ندارد براي براندازي بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه نيرو به سوريه اعزام ‌كند.  مرحله دوم بر لزوم برقراري ثبات در سوريه تمركز دارد كه در جريان آن واشنگتن قصد دارد توافقنامه‌هاي آتش‌بس را بين دولت و گروه‌هاي شورشي و مخالف امضا كند. همچنين صحبت‌هايي از ايجاد «مناطق امن موقت» مطرح است كه بايد مقامات نظام سوريه در ايجاد اين مناطق مشاركت كنند. در اين حالت ممكن است جنگنده‌هاي امريكا و هم‌پيمانانش بر فراز اين مناطق بدون خطر برخورد با نيروي هوايي سوريه پرواز كنند. امريكا تمايل دارد مقامات محلي روي كار بيايند. در مناطق سني‌نشين اوضاع از سوي شخصيت‌هاي سني و در مناطق كردنشين اوضاع توسط كردها اداره شود.
 
در اين دوره بايد كشور سوريه نيز به واسطه يك دولت موقت اداره شود.  در مرحله سوم كه شامل دوره انتقالي يا‌گذار است بشار اسد بايد طبق طرح امريكا داوطلبانه از قدرت كناره‌گيري كند، در صورت مخالفت با اين مسئله و امتناع از رفتنش بايد از مشاركت در انتخابات او را منع كرد يا از طريق تهديد او به تحت پيگرد قرار دادنش به اتهام ارتكاب جرائم جنگي او را كنار گذاشت. واشنگتن معتقد است اسد احتمالاً با ترك قدرت و خروج از كشور به مقصد روسيه يا ايران در صورت تضمين تحت پيگرد قرار نگرفتنش موافقت كند.  آسوشيتدپرس گزارش داد، ركس تيلرسون، وزير خارجه امريكا در جريان سفرش به مسكو به همتاي روس خود تأكيد كرد كه كشورش رفتن داوطلبانه اسد را ترجيح مي‌دهد، اما مرحله چهارم مربوط به اوضاع سوريه بعد از پايان دوره انتقالي است. در اينجا صحبت از حضور نظامي روسيه در داخل سوريه مطرح است.
 
امريكا به رغم اختلاف با روسيه به همكاري با آن معتقد است. به منظور توقف جنگ در سوريه اين همكاري مهم است و دليل آن نيز تأثير زياد روسيه در سوريه است. براي ترغيب روسيه به همكاري در اجراي اين طرح امريكايي واشنگتن به مسكو پيشنهاد باقي ماندن دو پايگاه روسي يعني پايگاه دريايي در طرطوس و پايگاه هوايي در حميميم سوريه را مي‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار