کد خبر: 847041
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
شرط فعاليت تلگرامي براي تبليغات انتخاباتي مشخص شد
کانال‌هاي تلگرامي که قصد فعاليت انتخاباتي دارند، ملزم به ثبت هويت مديران و گردانندگان کانال شدند.
نویسنده: محمد صادقي
 
کانال‌هاي تلگرامي بخش جدا نشدني از حضور ايرانيان در فضاي مجازي شده‌اند و کارکردشان اين روزها از رسانه‌هاي رسمي نيز گسترده‌تر شده است. به دنبال طرح ساماندهي کانال‌هاي تلگرامي که از سال گذشته مطرح شد و به مرحله اجرا رسيد، اکنون وزارت ارشاد شرط فعاليت انتخاباتي براي کانال‌هاي تلگرامي را ثبت هويت گردانندگان آنها عنوان کرده است.
سيدمرتضي موسويان، رئيس مرکز فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌گويد: با توجه به مصوبه اخير مرکز ملي فضاي مجازي، دارندگان کانال‌هايي که مايل هستند فعاليت انتخاباتي بکنند يا حتي خود کانديداها، حتماً بايد کانال‌شان را ثبت کنند و بعد به صورت قانوني به فعاليت مربوط بپردازند، در غير اين صورت، فعاليت آنها غيرقانوني تلقي خواهد شد.
 
ثبت کانال‌هاي تلگرامي شامل کانال‌هايي مي‌شود که بيش از 5 هزار عضو دارند. اين کانال‌ها بايد داراي «شامد» يا همان شناسنامه الکترونيکي محتواي ديجيتال باشند تا مراجعه‌کننده با کليک روي شامد بتواند مشخصات گرداننده کانال از جمله نام و نام‌خانوادگي فرد و موضوع فعاليت کانال تلگرامي را مشاهده کند. به گفته سيدمرتضي موسويان از  11 هزار کانال تلگرامي، 6 هزار و 700 کانال تا به حال ثبت شده است.
پيش از اين نيز كميته تعيين مصاديق محتواي مجرمانه دستورالعمل استفاده از تلگرام در انتخابات را تهيه کرده بود. اين دستورالعمل هنوز ابلاغ نشده، اما رمضانعلي سبحاني‌فر، عضو کميته تعيين مصاديق محتواي مجرمانه، درباره يکي از مواد اين دستورالعمل مي‌گويد: براساس ماده قانوني پيش‌بيني شده، اگر افرادي بخواهند به کانديدا يا داوطلبان انتخابات توهين کنند، قطعاً با آنها برخورد مي‌شود.
 
به‌رغم توصيه‌هاي قانوني، برخي چهره‌هاي مطرح سياسي که براي حضور در انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر ثبت‌نام کرده‌اند، پيش از اعلام نظر شوراي نگهبان درباره تأييد صلاحيت شده‌ها و آغاز زمان قانوني تبليغات نامزدها، فعاليت‌هاي انتخاباتي خود را در فضاي مجازي و به خصوص کانال‌هاي تلگرامي آغاز کرده‌اند. در همين راستا، چند تن از نامزدهاي انتخابات شوراي شهر در استان البرز به خاطر فعاليت زودهنگام تبليغاتي در فضاي مجازي به دادسراي اين استان احضار شدند. تلگرام جزو بحث‌برانگيز‌ترين پيام‌رسان‌هاي خارجي است که فعاليت آن در ايران با چالش‌هاي متعددي روبه‌رو بوده است. اين پيام‌رسان به تازگي امکان تماس صوتي را براي کاربران ايراني فراهم کرد که روز گذشته عنوان شد اين امکان با دستور مقام قضايي فيلتر شده است؛ مسئله‌اي که با واکنش مديران تلگرام روبه‌رو شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار