کد خبر: 846601
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
سرپرست نمایندگی ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان میامی گفت: ساماندهی محوطه بیرونی مسجد جامع تاریخی فرومد به اتمام رسید.
 سید محمد صادق رضویان  با اعلام این خبر  افزود: در این مرحله از مرمت کار برداشت خاک اطراف محوطه مجموع،  انجام بندکشی جداره‌ها و اجرای سنگفرش اطراف مسجد انجام شد.
وی افزود: پیش از این كار مرمت بام این مسجد 700 ساله با انجام برداشت کاهگل فرسوده پشت بام و اجرای مجدد آن و اصلاح ناودان‌ها انجام شده بود.
رضویان گفت: این بنا یکی از آثار ارزشمند معماری دوره خوارزمشاهیان است و در مساحتی حدود ۸۲۰ متر مربع به صورت دو ایوانی ساخته شده و متشکل از دو ایوان شمالی و جنوبی، دو ایوانچه در طرفین ایوان‌ها، شبستانی در ضلع شرقی ایوان جنوبی و احتمالاً شبستانی به قرینه آن در ضلع غربی، دو رشته رواق در طرفین صحن، اتاق گنبد دار چهار گوش در ضلع غربی ایوان شمالی و سردری مزین است .
سرپرست نمایندگی ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان میامی افزود: تاریخ ساخت مسجد جامع تاریخی فرومد با توجه به شیوه معماری، نقشه دو ایوانی و پوشش ایوانها و تزئینات بنا از جمله تلفیق کاشی‌های فیروزه ای و لاجوردی و مقایسه آن با دو بنای تاریخ دار دوره خوارزمشاهیان یعنی مسجد جامع گناباد و مسجد ملک زوزن، به اوایل قرن هفتم ه. ق قمری نسبت داده می شود.
مسجد جامع فرومد با شماره 345 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .
روستای هدف گردشگری فرومد در منتهی الیه شرقی شهرستان میامی (کیلومتر ۱۱۵) مسیر میامی به سبزوار واقع است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار