کد خبر: 846276
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
تأکيد کولاکوويچ بر رعايت نظم و انضباط حرفه‌اي تيم ملي واليبال ايران را يک‌بار ديگر در مسير پيشرفت و درخشش قرار مي‌دهد.
شيوا نوروزي
نویسنده: شيوا نوروزي
 
تأکيد کولاکوويچ بر رعايت نظم و انضباط حرفه‌اي تيم ملي واليبال ايران را يک‌بار ديگر در مسير پيشرفت و درخشش قرار مي‌دهد. با اينکه پس از رفتن خوليو ولاسکو حاشيه به اردوي تيم ملي واليبال راه يافته بود، اما به نظر مي‌رسد با آمدن سرمربي جديد دوباره شاهد اعزام تيمي کاملاً بي‌حاشيه و تابع دستورات کادرفني به تورنمنت‌ها باشيم، تيمي يکدست که تمامي بازيکنانش براي حفظ انضباط کاملاً توجيه شده‌اند و بحث‌هايي از جمله باندبازي، حاشيه‌سازي و تصميم‌هاي خودسرانه هرگز به ذهن‌شان خطور نکند.
 
پيشرفت چشمگير واليبال کشورمان را مديون سرمربي آرژانتيني هستيم که پياده شدن ديسيپلين مدنظرش را با هيچ چيز عوض نمي‌کرد و براي رسيدن به اين هدف سخت‌ترين تصميمات را مي‌گرفت. طي سال‌هايي که ولاسکو همه‌کاره تيم ملي بود هيچ بازيکني جرئت سرپيچي از دستورات و رفتار خودسرانه را نداشت. تا جايي که معدود بازيکنان خاطي نيز به‌رغم وساطت افراد مختلف جايي در تيم ملي نداشتند. با اين حال رفتن او زمينه را براي بروز برخي بي‌انضباطي‌ها فراهم کرد. هرچند که تعداد و نوع اين رفتارها به هيچ وجه با رشته‌هاي پرحاشيه‌اي چون فوتبال قابل مقايسه نيست، اما اگر در مقابل همين تعداد اندک بي‌انضباطي‌ها واکنش نشان داده نشود بايد منتظر بروز مشکلاتي به مراتب حادتر از فوتبال باشيم. متأسفانه در مدت زماني که کواچ و لوزانو سکاندار تيم بودند، سختگيري‌هاي مرسوم در تيم‌هاي مطرح به حداقل کاهش يافت. همين مسئله موجب شد تا به‌رغم موفقيت‌هايي که در زمان حضور اين دو مربي کسب کرديم شاهد برخي اتفاقات حاشيه‌اي و انتشار شايعات زياد در خصوص بازيکنان اصلي تيم ملي باشيم، شايعاتي که در المپيک ريو مانع از تحقق اهداف و برآورده شدن انتظارات مردم شد. با اينکه انتخاب سرمربي جديد طولاني‌تر از حد انتظار بود، اما خوشبختانه سکان هدايت تيم ملي به فردي سپرده شده که در همين ابتداي کار ثابت کرده تأکيد زيادي روي انضباط تيمي دارد.
 
کولاکوويچ که براي پذيرفتن پيشنهاد فدراسيون کشورمان همه جوانب کار را سنجيده، برنامه‌ريزي ويژه‌اي براي بازگرداندن انسجام و انضباط به تيم ملي دارد. اتمام حجت سرمربي با شاگردانش در نخستين جلسه تمرين و تأکيد مضاعف او بر رعايت نکات انضباطي ثابت کرد که داورزني و مشاورانش بهترين گزينه را براي نيمکت ايران انتخاب کرده‌اند. اطاعت بي‌چون و چرا از سرمربي، تمرکز در تمرينات و پايبند بودن به نظم از جمله مواردي است که در صورت کوچک‌ترين اشتباه و سرپيچي بازيکنان بايد منتظر واکنش سرمربي باشند. شنيدن اين موضوع و برقراري حکومت نظم در تيم ملي شايد در نگاه اول بسيار سختگيرانه به نظر بيايد. اما براي تداوم موفقيت‌هاي واليبال ايران در عرصه بين‌المللي خلأ اين سختگيري‌ها کاملاً احساس مي‌شد. بدون شک اگر ولاسکو بلندقامتان کشورمان را در ريو هدايت مي‌کرد چند ملي‌پوش به خود اجازه نمي‌دادند به دلايل کاملاً غيرمنطقي حضور در رژه کاروان ايران را تحريم نمي‌کردند و شايعات عجيب و غريب نيز به گوش نمي‌رسيد. مربيان قبلي با معطوف کردن تمرکز خود بر مسائل فني و نتيجه‌گيري، توجه کافي به رفتار بازيکنان و حواشي ايجاد شده ناشي از آن نداشتند. ثمره همين بي‌توجهي در ماه‌هاي اخير حضور کواچ و لوزانو به خوبي مشهود بود. جاي اميدواري دارد که کولا با بررسي دقيق وضعيت تيم ملي و عملکرد مربيان قبلي تصميم درستي در برخورد با هر نوع حاشيه احتمالي گرفته است.
 
هرچند که دعوت از بازيکني که ديگر انگيزه‌اي براي پوشيدن پيراهن تيم ملي ندارد انتقادهايي را به همراه داشت، ولي حذف اين بازيکن از ليست تيم ملي نشان داد که مرد صربستان در کمترين زمان ممکن به اشتباهاتش پي مي‌برد. واليبال ايران روزها و بازي‌هاي حساسي را در پيش دارد و با توجه به رشد چشمگير تيم ملي در سال‌هاي اخير انتظارات از واليباليست‌هاي کشورمان بيشتر شده است. کسب نتايج درخشان در مسابقات پيش‌رو تنها راهي است که افکار عمومي را راضي مي‌کند. کادر فني بيش از همه به اين مسئله واقف است و از همين‌رو است که کولاکوويچ سختگيري را از اولين روز تمرين آغاز کرد تا نتيجه آن را در ليگ جهاني و ديگر رويدادهاي مهم ببيند. انتظار مي‌رود ملي‌پوشان نيز همچون گذشته از هر نوع حاشيه دوري کنند و با ايجاد جوي دوستانه، همدلي و اتحاد واليباليست‌هاي ايراني را به رخ حريفان قدرتمند بکشند. نبايد فراموش کرد که پيراهن تيم ملي مقدس است و نصيب هر ورزشکاري نمي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار