کد خبر: 846005
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
با بهره‌برداري از پنج فاز جديد پارس جنوبي با ظرفيت توليد روزانه 150 ميليون مترمكعب گاز پيش‌بيني مي‌شود امسال همزمان با توقف مصرف چهار فرآورده نفتي ايران، ظرفيت توليد اتان كشور هم دو برابر شود.
با بهره‌برداري از پنج فاز جديد پارس جنوبي با ظرفيت توليد روزانه 150 ميليون مترمكعب گاز پيش‌بيني مي‌شود امسال همزمان با توقف مصرف چهار فرآورده نفتي ايران، ظرفيت توليد اتان كشور هم دو برابر شود.
به گزارش فارس، ايران با بهره‌برداري معادل 15 فاز استاندارد پارس جنوبي به طور متوسط روزانه حدود 400 تا 420 ميليون مترمكعب گاز طبيعي از پارس جنوبي برداشت مي‌كرد كه با راه‌اندازي پنج فاز جديد شامل 17، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبي و ورود تدريجي گاز اين فازها، ظرفيت توليد و برداشت گاز ايران از پارس جنوبي تا پايان فروردين ماه امسال از مرز 550 ميليون مترمكعب عبور مي‌كند.  در مجموع براي توسعه جامع پارس جنوبي ساخت 13 پالايشگاه بزرگ گازي و 40 سكوي توليدي در دستور كار قرار گرفته كه تاكنون 10 پالايشگاه ساحلي و 25 سكو در خليج فارس تكميل شده و در مدار بهره‌برداري قرار گرفته است. نكته قابل توجه آن است كه در بخش فراساحلي و با هدف انتقال گازهاي ترش از سكوهاي دريايي به پالايشگاه ساحلي هم در مجموع براي تمامي 24 فاز پارس جنوبي احداث 3150 كيلومتر خط لوله 32 اينچي پيش‌بيني شده كه تاكنون بالغ بر 2400 كيلومتر خط لوله در آب‌هاي خليج فارس نصب و راه‌اندازي شده است.
در مجموع براي كل پارس جنوبي 415 حلقه چاه تعريف شده كه از اين ميزان 285 حلقه چاه حفاري شده و 157 حلقه چاه باقي مانده است. بر اساس بودجه مصوب براي توسعه كل پارس جنوبي، 91 ميليارد دلار سرمايه مورد نياز بوده كه حدود 31 ميليارد دلار آن در پروژه‌هاي خاتمه يافته صرف شده و از 60 ميليارد دلار باقيمانده هم تاكنون 30 ميليارد دلار در طرح‌هاي در حال انجام هزينه شده و 21 تا 30 ميليارد دلار هم براي توسعه نهايي و فشارافزايي ميدان هزينه خواهد شد.  
يكي از استراتژيك‌ترين محصولات در صنايع گاز جهان گاز اتان بوده كه تأمين‌كننده خوراك اصلي صنايع پتروشيمي در كشورهاي مختلف است و با افزايش ظرفيت توليد اين گاز و تبديل آن به محصولات مختلف پليمري و پتروشيمي علاوه بر كاهش خام‌فروشي امكان توليد محصولاتي با ارزش افزوده و قابل مصرف در صنايع مختلف فراهم مي‌شود.  در طول حدود دو دهه گذشته كه توسعه پارس جنوبي در ايران آغاز شد، همواره بيشترين تمركز روي استحصال بيشتر گاز طبيعي و ميعانات گازي به عنوان دو محصول اصلي اين ميدان مشترك گازي بوده، به طوري‌كه در برخي از فازهاي پارس جنوبي همچون فاز يك، دو، سه، شش، هفت و هشت پارس جنوبي اصلاً ظرفيتي براي توليد اتان پيش‌بيني نشده است.
پايين بودن ظرفيت توليد اتان در پارس جنوبي منجر به ايجاد مشكلات متعدد در تأمين خوراك صنايع پتروشيمي كشور شد، به طوري كه عملاً به دليل افزايش تعداد واحدهاي مصرف‌كننده اتان و پتروشيمي‌هاي توليدكننده اتيلن در عسلويه و مسير خط لوله اتيلن غرب، عملاً براي تأمين خوراك متوازن پتروشيمي‌ها، اتان در صنعت پتروشيمي كشور به طور غير رسمي سهميه‌بندي شده است.
در شرايط فعلي ظرفيت مصرف اتان در سطح صنايع پتروشيمي ايران و با راه‌اندازي مجتمع‌هاي پتروشيمي همچون كاويان، جم، مرواريد، آريا ساسول و. . . به حدود 5 ميليون و 250 هزار تن در سال رسيده و اين در حالي كه ظرفيت توليد اين خوراك استراتژيك گازي با بهره‌برداري از فازهاي پارس جنوبي حدود 3 ميليون تن در سال بوده است.
 از سوي ديگر، تغييرات جديد در آرايش سبد سوخت و انرژي را مي‌توان يكي ديگر از مزيت‌هاي توسعه و بهره‌برداري از فازهاي جديد پارس جنوبي در كشور عنوان كرد، به طوري كه با افزايش توليد گاز امسال مصرف چهار فرآورده نفتي در سبد سوخت كشور شامل نفت كوره، نفت سفيد، گاز مايع و گازوئيل حرارتي متوقف مي‌شود.
بنابراين پيش‌بيني مي‌شود با بهره‌برداري كامل از پنج فاز جديد پارس جنوبي با ظرفيت توليد روزانه 150 ميليون مترمكعب گاز شيرين، امسال با افزايش عرضه گاز طبيعي مصرف انواع سوخت مايع در سبد سوخت و انرژي متوقف شود و صرفاً بنزين و گازوئيل در بخش ناوگان حمل و نقل كشور مورد استفاده قرار بگيرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار