کد خبر: 843866
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
سي‌ان‌ان مي‌گويد با تحريم‌هاي تلافي‌جويانه ايران عليه شركت‌هاي امريكايي، روابط بد ايران و امريكا به سمت بدتر شدن رفته و معامله 8 ميليارد دلاري با بوئينگ به خطر افتاده است.
شبكه خبري سي‌ان‌ان در گزارشي به بررسي تبعات احتمالي تحريم شركت‌هاي امريكايي بر معامله بزرگ ايران و شركت هواپيماسازي بوئينگ پرداخته است.
وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران روز يك‌شنبه از تحريم 15 شركت امريكايي به دليل ارتباط با رژيم صهيونيستي و پشتيباني از نقض حقوق‌بشر خبر داده بود.
نگارنده خبر سي‌ان‌ان در اولين پاراگراف خبر به همين نكته اشاره مي‌كند و بر اساس آن نوشته: «روابط ايران و ايالات‌متحده از بد به سمت بدتر شدن مي‌رود.»
در ادامه خبر گفته شده كه هر چند بوئينگ در فهرست تحريمي وزارت خارجه ايران قرار ندارد ولي شركت‌هاي تحريم شده هم هيچ معامله يا اموالي در ايران ندارند و اين تحريم فقط يك حركت سياسي است.
 
«رابين ميلز» مدير اجرايي شركت «قمر انرژي» كه در زمينه انرژي و سرمايه‌گذاري در خاورميانه فعال است، در اين باره به سي‌ان‌ان گفته كه هر چند بوئينگ تحريم نشده «ولي توافق ايران و بوئينگ، يكي از نقاط حساس (روابط ايران و امريكا) است زيرا از معدود حوزه‌هايي است كه مجوز موردي براي تجارت (با ايران در سايه برجام) كسب كرده است.»
سي‌ان‌ان به ديگر مخاطراتي كه قرارداد 8 ميليارد دلاري «هما» و بوئينگ براي خريد 80 هواپيماي مسافربري را تهديد مي‌كند هم پرداخته و نوشته: در ماه ژوئن (حدود دو ماه ديگر)، فرمان اجرايي «باراك اوباما» رئيس‌جمهور پيشين امريكا براي تعليق تحريم‌هاي ايران منقضي مي‌شود و ادامه حيات همه تعاملات پسابرجامي ايران و امريكا در گرو تمديد اين حكم با امضاي دونالد ترامپ خواهد بود؛ ترامپي كه برجام را «بدترين توافق تاريخ امريكا» مي‌خواند.
سي‌ان‌ان به يكي ديگر از خوان‌هاي پيش‌روي بوئينگ‌ها براي فرود در زمين ايران اشاره کرد  و به طرح پيشنهادي دو ماه پيش «پيتر روستكام» از اعضاي جمهوريخواه مجلس نمايندگان امريكا براي بررسي احتمال حمايت هما از عمليات سپاه پاسداران و تحريم اين شركت پرداخته و نوشته: «اين مسئله، شرايط را پيچيده‌تر مي‌كند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار