کد خبر: 843152
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
هشدار مدیرکل دامپزشکی ‌اصفهان:
مردم از خرید هرگونه پرنده تا اطلاع ثانوی چه از دوره‌ گردها و چه فروشندگان ثابت به جد خودداری کنند، چون علاوه بر انتقال ویروس خطرات بهداشتی خاص خود را دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان درباره آخرین وضعیت کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان اظهار داشت: امروز جهان دست به گریبان ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است و بیش از 61 کشور جهان درگیر این ویروس هستند، از جمله تمام کشورهای اروپایی به جز نروژ. در این میان کشور ما و به تبع آن استان اصفهان نیز درگیر این بیماری است.

شهرام موحدی افزود: این بیماری یک معضل جهانی است و به حدی حساسیت‌زا بوده که برای کنترل و مبارزه با آن ستادی در استانداری اصفهان به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل دامپزشکی استان و حضور اعضا و دستگاه‌های دیگر همکار تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه مقابله با ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نه تنها خارج از توان یک دستگاه است بلکه نیاز است تا مردم نیز در این زمینه به دستگاه‌های مربوط کمک کنند، گفت: اگر مردم در این زمینه همکاری نکنند همه فعالیت‌ها برای کنترل این بیماری ابتر خواهد بود.

موحدی تأکید کرد: پرورش‌دهندگان از هرگونه جابه‌جایی طیور خود بدون اجازه دامپزشکی خودداری کنند، همچنین بدون اجازه دامپزشکی از حمل تخم مرغ و کود مرغی خود باید جلوگیری کنند و هرگونه جابجایی باید به اطلاع دامپزشکی برسد.

این مسئول در ادامه گفت : حوزه دیگر بخش طیور بومی است و مردم در این زمینه باید اقداماتی را انجام دهند از جمله اینکه برای کنترل بیماری باید تا اطلاع ثانوی از نگهداری هرگونه طیور بومی در منازل خود خودداری کنند.

وی با بیان اینکه از مردم خواهش کردیم که از خرید پرنده از پرنده فروشی‌های ثابت و دوره‌گرد به جد خودداری کنند، گفت: امروز شاهد هستیم که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به"خور"رسیده است، یعنی شهرستانی با فاصه 500 کیلومتری از مرکز استان، متاسفانه یکی از هم استانی‌های ما در"خور"دو قطعه مرغ از یک پرنده فروشی در سبزه میدان اصفهان خریده و این مرغ‌های آلوده را با خود به"خور"برده و به نوعی ویروس را از مرکز استان به شهری در 500 کیلومتر دورتر برده و شهر دیگری را آلوده کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: تاکید می‌کنیم مردم از خرید هرگونه پرنده تا اطلاع ثانوی چه از دوره‌گردها و چه ثابت به جد خودداری کنند، چون علاوه بر انتقال ویروس خطرات بهداشتی خاص خود را دارد البته ساماندهی پرنده فروشی‌های سطح شهر برعهده شهرداری‌های شهرستان‌ها است، با کمک دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری اقدامات خوبی در حال انجام است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به ثمر برسد.

وی اضافه کرد: تا زمانی که این اقدامات 100 درصد به ثمر برسد مردم باید از خرید و جابجایی هرگونه پرنده حتی یک قطعه مرغ خودداری کنند تا سبب انتشار ویروس در استان و به تبع آن خسارات زیاد و نگرانی جامعه نشوند.

موحدی با بیان اینکه قطعا میزان تولید مرغ در استان اصفهان کافی است، گفت: هیچگونه مشکلی در تامین گوشت مرغ مورد نظر هم استانی‌های وجود ندارد علاوه بر این سلامت مرغ کشته شده در کشتارگاه‌های صنعتی که تحت نظارت دامپزشکی است را تایید می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته توصیه می‌کنیم که مرغ از خرید تخم مرغ بومی که هیچگونه آرم و نشانه‌ای ندارد خودداری کنند، همچنین تخم مرغ، تخم بلدرچین، بوقلمون و کبک حتی در بسته بندی شکیل که کد نظارت بهداشتی دامپزشکی را ندارد نباید خریداری شود.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر