کد خبر: 843132
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
دو هفته ديگر جنگ يمن وارد دومين سال خود مي‌شود اما ...
دو هفته ديگر جنگ يمن وارد دومين سال خود مي‌شود اما عربستان سعودي به رغم حمايت همه جانبه امريكا نه تنها نتوانسته به اهداف خود دست يابد بلكه در مقابل حملات نيروهاي انصارالله به مناطق مرزي خود، مجبور شده است از نظاميان پاكستاني براي جلوگيري از حملات نيروهاي مردمي استفاده كند.
 
منابع امنيتي پاكستان به رسانه‌ها گفتند اين كشور براي مقابله با حملات انصارالله يمن، در حال اعزام تيپي از نيروهاي رزمي به مرز جنوبي عربستان است. پايگاه ميدل ايست‌اي در گزارشي اختصاصي به‌نقل از منابعي در ارتش پاكستان نوشت: «استقرار اين نيروها تنها در مرز عربستان خواهد بود و فراتر از مرزهاي عربستان مستقر نخواهند شد.» استقرار نيروهاي خارجي براي حفاظت از مرزهاي عربستان سعودي در حالي صورت مي‌گيرد كه اين كشور دو سال است كه يمن را با استفاده از تسليحات سنگين و پيشرفته امريكايي، انگليسي و فرانسوي بمباران مي‌كند. سعودي‌ها هدف از آغاز جنگ را بيرون راندن انصارالله از صنعا و بازگرداندن دولت عبدربه منصور هادي به قدرت عنوان كرده‌اند اما عربستان نه تنها در دستيابي به اين اهداف ناكام مانده‌ بلكه هر روز بيش از پيش در باتلاق يمن فرو مي‌رود و كار براي آن زماني سخت‌تر مي‌شود كه نيروهاي «پابرهنه» يمني با عبور از مرزهاي اين كشور مواضع نظاميان سعودي را در داخل اين كشور هدف قرار مي‌دهند. نيروهاي يمني بارها از عمليات‌هاي خود فيلمبرداري كرده و نشان مي‌دهند چگونه نظاميان سعودي در مواجهه با آنها پابه فرار مي‌گذارند. حالا آنها بار ديگر دست به دامن پاكستاني‌ها شده‌اند تا حداقل مانع از ضربات متعدد انصارالله به‌مواضع خود در مناطق مرزي شوند.
 
تا عصر روز دوشنبه پاكستان به صورت رسمي به اين گزارش ميدل‌ايست واكنش نشان نداد اما انتشار گزارش، به دنبال سفر دسامبر گذشته ژنرال قمر جاويد بجوا، رئيس ستاد ارتش پاكستان به عربستان صورت مي‌گيرد. مسئله استقرار نيروهاي پاكستاني به لحاظ سياسي موضوع حساسي در اسلام‌آباد است چراكه پارلمان اين كشور دو سال پيش با درخواست سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان براي پيوستن به ائتلاف «سني» مبارزه با انصارالله مخالفت كرد. ارتش پاكستان پيشتر در بيانيه‌اي اعلام كرده بود: «ارتش پاكستان بار ديگر تعهد خود را به برقراري امنيت و حفاظت از مساجد مقدس و نيز تماميت ارضي عربستان اعلام مي‌كند.» استقرار نيروهاي نظامي براي حفاظت از مرزهاي عربستان اولين بار نيست كه اتفاق مي‌افتد و در طول چند ماه گذشته سعودي‌ها مزدوراني از كشورهاي مختلف از جمله سودان براي محافظت مرزهاي خود به كار گرفته‌اند.  
 
همزمان با انتشار خبر استقرار نيروهاي پاكستاني در مرزهاي عربستان، «عبدالمالك عبدالجليل المخلافي» معاون نخست وزير هادي به پاكستان سفر و با مقامات اين كشور ديدار كرد. براساس گزارش رسانه‌هاي رسمي پاكستان، رئيس‌جمهوري اين كشور در اين ملاقات گفت: اسلام‌آباد عبدربه منصور هادي را رهبر قانوني يمن مي‌داند.  
  
اختلاف جدي عربستان و امارات
اختلافات بين امارات و عربستان در جنگ يمن كه از يك سال قبل نمود پيدا كرده، اكنون به اوج خود رسيده و اين اختلافات در نوار جنوبي يمن كاملاً هويدا شده است. امارات يكي از كشورهاي شركت‌كننده در ائتلاف ضد يمن به سركردگي عربستان سعودي است كه سعي دارد درگيري‌ با عربستان پس از اختلافات اخير با يكديگر بر سر عدن را به استان «تعز» واقع در جنوب غربي يمن منتقل كند.
 
به گزارش فارس، اختلافات امارات با عربستان در جنگ يمن از يك سال قبل در اعتراض به همپيماني عربستان با حزب اخواني «الاصلاح» يمن و همچنين اقدام رئيس‎جمهور مستعفي و فراري يمن در بركناري خالد بحاح معاون خود كه تحت حمايت امارات بود، بروز پيدا كرد و اكنون به بالاترين سطح خود رسيده است. امارات، عربستان و شبه نظاميان وابسته به آن و طرفداران دولت مستعفي يمن و حزب «الاصلاح» را به ناتواني در پيشروي در جبهه‌هاي مختلف شهر تعز و ديگر مناطق آن متهم مي‌كند. دولت امارات حتي از نيروهاي مسلح خود خواست تا فرماندهي جنگ در تعز را بر عهده بگيرند كه اين مسئله با مخالفت عربستان روبه‌رو شد. اختلافات رو به افزايش دو كشور كه هر دو براي پنهان كردن آن تلاش مي‌كنند، نشان‌دهنده حجم مشكلات و ميزان دشواري‌هايي است كه پيش‌روي اين عمليات و ائتلاف تحت فرماندهي سعودي آن قرار دارد.
 
ديدار محمد سلمان با ترامپ
محمدبن سلمان، جانشين وليعهد عربستان كه فرمانده و طراح جنگ يمن نيز محسوب مي‌شود براي ديدار با رئيس‌جمهور جديد امريكا و مقامات امريكايي عازم واشنگتن شده است.
رويترز گزارش داد كه جانشين وليعهد، وزير دفاع و پسر شاه عربستان سعودي دوشنبه كشورش را به مقصد امريكا ترك كرده است. قرار است محمد بن سلمان با مقامات امريكايي از جمله دونالد ترامپ رئيس‌جمهور اين كشور ديدار داشته باشد. سفر وليعهد سعودي به واشنگتن در حالي انجام مي‌گيرد كه دولت جديد امريكا همانند دولت قبلي به حمايت خود از عربستان تأكيد كرده است. رسانه‌هاي امريكايي چند روز قبل گزارش دادند وزارت خارجه دولت دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا، ازسرگيري فروش سلاح به عربستان سعودي را تصويب كرده است. براساس اين گزارش‌ها، امريكا تجهيزات موشكي هدايت‌شونده در اختيار سعودي‌ها قرار خواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار