کد خبر: 842815
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
هيئت پارلماني اروپا با فرماندار دولت در حلب ديدار كرد
با گذشت شش سال از بحران سوريه، بارقه‌اي از اصلاح سياست اروپا در قبال سوريه به چشم مي‌خورد. اعضاي هيئت پارلماني اروپا طي سفري به سوريه و ديدارشان با استاندار حلب به دنبال تغيير در مواضع منفي اتحاديه اروپا در اين كشور برآمده‌اند.
غرب به اين نتيجه رسيده كه شش سال وقت خود را در سوريه هدر داده و تنها به تماشاي كشتار صدها هزار نفر در اين كشور نشسته است و حالا كم‌ كم در حال تغيير موضع خود در قبال بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه است. كشورهاي اروپايي كه در طول بحران سوريه در همسويي با امريكا و متحدان عربي‌شان حمايت همه جانبه‌اي از گروه‌هاي تروريستي در سوريه انجام دادند پس از آنكه نتوانستند سناريوي براندازي دولت سوريه را رقم بزنند، سعي در نزديكي با دولت سوريه دارند. در همين راستا، هيئتي متشكل از مقامات اتحاديه اروپا روز جمعه به سوريه سفر كرد و با مقامات حلب ديدار و گفت‌وگو كرد. به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، حسين دياب، استاندار حلب جمعه شب در نشست خود با هيئت پارلماني اروپا به رهبري خاوير كوسو، معاون كميته روابط خارجه پارلمان اروپا به ضرورت يكپارچگي تلاش‌هاي بين‌المللي براي برطرف كردن خطر تروريسم عليه ملت‌هاي جهان از جمله ملت‌هاي اروپا كه از جنايات تروريستي رنج مي‌برند، اشاره كرد. رئيس هيئت پارلماني اروپايي نيز در اين ديدار تأكيد كرد كه هدف از اين سفر اطلاع يافتن از واقعيت زندگي در شهر حلب و خرابي‌هاي ناشي از درگيري‌ها با هدف ارائه تصويري كامل براي انتقال به افكار عمومي است.
 
او همچنين افزود كه اعضاي هيئت پارلماني اروپا بر لزوم برقراري امنيت و ثبات در سوريه و احياي روابط با اروپا و همكاري براي لغو محاصره سوريه توافق نظر دارند. كوسو در ادامه گفت: «اعضاي هيئت با همكارانشان در پارلمان اروپا در راستاي تغيير مواضع منفي آن در قبال اتفاقات سوريه گفت‌وگو خواهند كرد». اعضاي هيئت پارلمان اروپا نسبت به مشاهده خرابي‌هاي شهر حلب در پي جنگ ابراز ناراحتي و مواضع خصمانه اتحاديه اروپا با سوريه را رد كردند. در پي نااميدي كشورهاي غربي از موفقيت گروه‌هاي مسلح سوري، هر يك از اين كشورها به نوعي در تلاشند با تأكيد بر لزوم حل مسالمت‌آميز بحران سوريه، از موضع پيشين خود درباره لزوم اقدام نظامي عقب نشيني كنند. تغيير موضع اروپايي‌ها درحالي است كه تا چندي پيش رهبران اين كشورها همچنان بر كناره‌گيري بشار اسد از قدرت اصرار داشتند و اين مسئله را تنها راه حل بحران سوريه مي‌دانستند.
   
نيروهاي خارجي متجاوز هستند
درحالي كه امريكا براي مقابله با داعش نيروهاي جديدي به شمال سوريه اعزام كرده است تا در آزادسازي رقه از دست تروريست‌ها مشاركت كنند، بشار اسد مخالفت خود را با مداخله نيروهاي خارجي اعلام كرد. رئيس‌جمهور سوريه جمعه شب در سخناني تأكيد كرد: «هر نيروي خارجي كه بدون دعوت يا اجازه دولت سوريه وارد خاك اين كشور شود، متجاوز به حساب مي‌آيد.» بشار اسد در گفت‌و‌گو با شبكه «فينيكس چين» گفت: ما به نشست ژنو رفتيم؛ زيرا معتقد بوديم هر نوعي از گفت‌وگو مي‌تواند گامي مثبت براي ايجاد راه حلي در سوريه باشد. ما انتظار نداشتيم كه ژنو دستاوردي داشته باشد ولي گامي در يك مسير طولاني خواهد بود و ممكن است نشست‌هاي ديگري باشد چه در ژنو و چه در آستانه. اسد افزود كه مذاكرات ژنو را دي‌ميستورا و سازمان ملل با نفوذ برخي از كشورها كه مي‌خواهند از آن براي فشار بر سوريه استفاده كنند طراحي كردند و هدف آن رسيدن به راه حل نيست. بشار اسد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تجاوز برخي از نيروهاي خارجي به سوريه گفت: «هر نيروي خارجي كه بدون دعوت يا اجازه ما وارد سوريه شود نيروي متجاوز به حساب مي‌آيد. امريكا و سوريه هيچ ارتباطي در سطح رسمي ندارند و حتي حملات آنها عليه داعش بدون هماهنگي و مشورت با ارتش سوريه و دولت اين كشور صورت گرفته است. سوريه راضي به حضور نيروهاي امريكايي در منبج نيست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار