کد خبر: 842784
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
چالش اين روزهاي سرخابي‌هاي پايتخت
اهم مشكلات باشگاه‌هاي ايراني، حول محور مسائل مالي مي‌چرخد، مشكلاتي كه قسمت اعظم آن نيز نتيجه بي‌كفايتي مديران و عدم مديريت درست است.
دنيا حيدري
اعتصاب استقلالي‌ها ، دغدغه محروميت پرسپوليساهم مشكلات باشگاه‌هاي ايراني، حول محور مسائل مالي مي‌چرخد، مشكلاتي كه قسمت اعظم آن نيز نتيجه بي‌كفايتي مديران و عدم مديريت درست است. مسئله‌اي كه اين روزها سرخابي‌هاي پايتخت را با چالشي جدي مواجه كرده است. پرونده شكايت بازيكنان و مربيان خارجي پرسپوليس در فيفا از يك‌سو و اعتصاب بازيكنان استقلال از سوي ديگر دغدغه‌هايي جدي براي اين دو باشگاه در واپسين روزهاي سال به وجود آورد است.
  
بحران مالي و دست خالي استقلال
استقلالي‌ها گويا قرار نيست اين فصل رنگ آرامش به خود ببينند. بعد از غلبه بر ناكامي در نتيجه‌گيري، محروميت فيفا گريبانگير اين تيم شد و حالا هم كه داستان اعتصاب بازيكنان براي دريافت مطالبات اين فصل خود بعد از تمرين روز جمعه، بازيكنان استقلال دست به اعتصاب زدند. آنها كه قبل از شروع بازي‌هاي ليگ و در زمان مديريت قبلي ٣٠ درصد از قراردادهاي خود را دريافت کرده بودند، ظرف هفت‌ماه حضور افتخاري در اين باشگاه تنها ١٠ درصد از قراردادهاي خود را از محل اسپانسر دريافت كردند تا مجموع دريافتي‌هايشان به ٤٠درصد برسد و حالا با نزديك شدن به پايان فصل، ‌آنها نگران 60 درصد باقيمانده طلب خود هستند و براي دريافت آن دست به اعتصاب زدند. البته زماني، عضو هيئت مديره استقلال مدعي است كه اعتصاب‌ها را رحمتي و  حيدري كه بيش از سايرين دريافتي داشته و چك‌هايي هم به‌طور مستقيم از اسپانسر باشگاه گرفته‌اند، ‌راه‌اندازي مي‌كنند. اظهارنظري كه واكنش بازيكنان را به دنبال داشته، به طوري‌كه گفته مي‌شد آنها قصد پايان دادن به اعتصاب خود را داشتند كه با اين صحبت‌ها منصرف شدند. چهارشنبه، ‌در ادامه اين اعتصاب، ‌بازيكنان استقلال با لباس شخصي به محل تمرين رفتند و خواستار ديدار با مديرعامل شدند. پس از اين ديدار بود كه اعتصاب شكسته شد و خسرو حيدري در صفحه شخصي خود نوشت به احترام ميليون‌ها هوادار و بازي حساس با لوكوموتيو ازبكستان تمرين مي‌كنيم. گفته مي‌شود مسئولان باشگاه استقلال تصميم گرفتند مبلغ 3 ميليارد تومان از يك مؤسسه مالي و اعتباري وام بگيرند و حدود 10 درصد از قرارداد سال جاري بازيکنان را پرداخت کنند و در مقابل فصل آينده بخشي از پيراهن خود را به تبليغ اين موسسه مالي و اعتباري اختصاص دهند، اما تمام مشكلات استقلال اين روزها مسائل مالي نيست و جنگ داخلي و مصاحبه‌هاي تند و تيز اعضاي هيئت مديره نيز چالش جدي اين باشگاه است و به نظر مي‌رسد اتفاقاتي که در استقلال رخ داده و زمينه اعتصاب بازيکنان و تمرين نکردن آنها را فراهم کرده در نهايت به تغييراتي منجر خواهد شد، مسئله‌اي كه گويا مديرعامل آبي‌ها وعده‌اش را داده است. هرچند كه اين‌بار زماني، ‌عضو هيئت مديره استقلال برابر اين ادعا سكوت كرده و مي‌گويد قصد ندارد بهانه دست كسي بدهد. شايد هم با شكسته شدن اعتصاب موقت بازيكنان، زماني نمي‌خواهد بار ديگر دليلي بر ناكامي‌ها و مشكلات بعدي اين تيم باشد.
  
دغدغه‌هاي مدعي قهرماني
اوضاع سرخپوشان هم به‌رغم جايگاهي كه در جدول رده‌بندي دارند، چندان خوب و بر وفق مراد نيست. مدعي اصلي قهرماني اگرچه در زمين بازي خوب نتيجه مي‌گيرد، اما بيرون از مستطيل سبز، همچنان ناكام است و چون مارگزيده‌اي كه از ريسمان سياه و سفيد مي‌ترسد، در روزهايي كه بايد تمام تمركز خود را روي رسيدن به جام اين فصل بگذارد، نگران حكم احتمالي فيفا در خصوص پرونده ژوزه، ميراث رويانيان است. كسر شش امتياز، تجربه تلخي است كه اين تيم پيشتر هم طعم آن را چشيده است. البته برانكو معتقد است در صورت كسر اين امتياز تيمش همچنان مدعي قهرماني است و به اين عنوان هم دست خواهد يافت، اما مديران باشگاه به خوبي مي‌دانند كه شكايت ژوزه و پرونده‌هايي كه اين باشگاه در فيفا دارد، شوخي‌بردار نيست. اين مسئله به اندازه‌اي جدي است كه گفته مي‌شود تمديد قرارداد پرسپوليس با بازيكنانش براي فرار احتمالي از حكمي است كه پيشتر تراكتور و استقلال را از نقل و انتقالات محروم كرد، اما طاهري كه مدعي است در پي حكم‌هاي فيفا نبايد به دنبال مقصر بود، ‌درصدد است كه اين مشكل را قبل از توبيخ جديد فدراسيون جهاني فوتبال حل و فصل كند، اما نه از يك راه مديريتي.
 
نخستين فكري كه به ذهن مديرعامل پرسپوليس رسيد، دراز كردن دست جلوي هواداران بود. حال آنكه شايد سامانه هواداري اين تيم كه همان كمك هواداران به باشگاه به حساب مي‌آيد شايد بهترين كمك مالي از سوي طرفداران اين تيم باشد. بعد از اين درخواست كه انتقادهاي زيادي را به دنبال داشت، بازيكنان باشگاه هم تصميم به گرفتن گلريزان كردند. به طوري‌كه سيدجلال حسيني بعد از پيروزي برابر استقلال خوزستان بود كه گفت براي كمك به حل مشكل ژوزه، بازيكنان يك درصد از قراردادهاي خود را به باشگاه مي‌بخشند. يك درصدي كه البته با توجه به مبلغ ثبت شده قرارداد بازيكنان در سازمان ليگ، بيش از 113 ميليون و 650 هزار تومان نمي‌شود و اين برابر بدهي هنگفت ژوزه، رقمي بسيار اندك است كه بعيد است بتواند گره‌اي از اين مشكل جدي باز كند! مگر آنكه مديريت باشگاه چاره‌اي جدي براي حل اين مشکل بينديشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار