کد خبر: 841781
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
در تمامي نشست‌هاي ژنو يا ديگر اجلاس‌هاي بين‌المللي در مورد بحران سوريه...
هادی محمدی
در تمامي نشست‌هاي ژنو يا ديگر اجلاس‌هاي بين‌المللي در مورد بحران سوريه و با وجودي كه اهرم‌هاي بسياري در دست تروريست‌ها و حاميان آنها بود، هيچ‌گاه احساس نمي‌كردند كه ازموضوعات محوري يا سقف مطالبات خود بكاهند و همواره، درخواست‌هاي حداكثري و از جمله كناره‌گيري بشار اسد از قدرت را دنبال كرده‌اند. گاهي نيز كه تا حدي موازنه ميداني به سود حاكميت سوريه بوده، مانند ژنو 3 مذاكرات بدون نتيجه به پايان رسيده ولي شكست‌هاي دراماتيك و خردكننده تروريست‌ها در حلب و پيرامون دمشق و منطقه قلمون يا شكست‌هاي داعش در عراق و سوريه موجب شد در گام اول، تروريست‌ها در لاك دفاعي فروروند و فرياد مظلوميت سر دهند و از حاميان خارجي خود بخواهند جلوي استمرار ضربات نظامي را بگيرند و در گام دوم، حاميان تروريست‌ها كه دست به گريبان مشكلات عديده داخلي يا في مابين خود هستند، دچار تزلزل شوند. امريكايي‌ها هنوز تكليف روشني ندارند و براي دنبال كردن طرح‌هاي حداقلي در مناطق كردنشين با مخالفت تركيه روبه‌رو هستند و تركيه نيز در شمال حلب و تا شهر الباب زمين‌گير شده و امكان چانه‌زني متكي به زمين‌هاي اشغالي را از دست داده است.

سعودي و قطر كه فقط گاو شيرده هستند و فقط پول پرداخت مي‌كنند و موتور تكفيري‌گري را گرم نگه مي‌دارند، با بن بست و موانع زيادي روبه‌رو هستند، لذا با اينكه رياض و آنكارا هيئت مشتركي را به ژنو 4 اعزام كردند، نتوانستند در مقابل هيئت‌هاي معارض مسكو و قاهره مقاومت كنند و ناچار شدند در نشست‌هاي بعدي در قالب يك تيم واحد مشاركت داشته باشند و ديدگاه‌هاي واحدي را مطرح كنند.

از ابتداي بحران روشن بود كه تروريسم تكفيري پيشران ناامني و درگيري هاست و حتي در تيم اعزامي رياض نيز نمايندگاني از النصره و احرارالشام و ديگر همپيمانان تروريست‌ها حضور داشتند، ولي در نتايج حاصل از رايزني‌هاي دي‌ميستورا، يك محور و ركن اصلي كه بايد به موازات موضوع سياسي از سوي تمامي طرف‌ها دنبال شود، به تأييد رسيد كه مبارزه با تروريسم مي‌باشد. اگرچه حاميان تروريسم و خود تروريست‌هاي مشاركت كننده در ژنو 4 روش وارونه‌اي براي حل بحران ارائه مي‌دهند و معتقدند كه ابتدا روي موضوعات سياسي توافق و سپس اجراي آن دنبال شود و در نهايت در مبارزه با تروريسم مشاركت كنند ولي دلايل عقلي و تجربي و متن قطعنامه 2254 تأكيد دارد كه مبارزه با تروريسم، محور اصلي حل بحران است و بدون امنيت‌سازي، امكان ورود به پروسه سياسي در سوريه وجود ندارد.

به هر حال هم تيم اعزامي رياض - آنكارا و هم حاميان آنها ناچار هستند كه به دو عقب‌نشيني اساسي در مذاكرات ژنو 4 اعتراف كنند و آن را به اجرا بگذارند. نكته مهم اين است كه حاميان و خود تروريست‌ها با اين عقب‌نشيني در شرايط پارادوكسيكال قرار گرفته و شايد بهانه‌جويي‌هاي خود را از نشست بعدي آستانه آغاز كنند، چراكه اهداف استعماري و مداخله‌گرانه تيم رياض با تيم مسكو و قاهره امكان جمع شدن ندارد و مبارزه با تروريسم تكفيري نيز به معني روند پايان پذيري تروريست‌ها و ابزارهاي نامشروع حاميان آنهاست كه در بهترين شرايط و ناديده گرفتن موانع فوق، يك گروه 50 هزار نفره مسلح نمي‌توانند نمايندگان واقعي مردم سوريه باشند و از چنين پايگاهي در جامعه سوريه نيز برخوردار نيستند، لذا هر توافق سياسي در ژنو‌هاي بعدي بايد به تأييد مردم سوريه نيز برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار