کد خبر: 841579
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
تقدير از مدال‌آوران المپيك و پارالمپيك
مراسم تقدير از ورزشكاران برتر رقابت‌هاي المپيك و پارالمپيك ريو و مدال‌آوران ايران در سال 94 صبح ديروز با حضور رئيس‌جمهور، وزير ورزش و جوانان، رئيس كميته ملي المپيك و رئيس كميته پارالمپيك برگزار شد.
فريدون حسن
در اين مراسم كه با چيزي حدود پنج ماه تأخير برپا شد تا نزديك انتخابات باشد و بخشي از اهداف دولت را تأمين كند، هشت مدال‌آور المپيك و 24مدال‌آور پارالمپيك به صورت ويژه مورد تقدير قرار گرفتند. براساس آنچه مصوب شده بود كه ورزشكاران طلايي 300، به مدال‌آوران نقره‌اي 200 و به برنزي‌ها 120 سكه البته به صورت حواله اهدا شد تا فعلاً بخشي از وعده‌هاي داده شده به اين قهرمانان عملي شود. قهرماناني كه با مشكلات ريز و درشت درگير هستند و چنانچه حمايت لازم از آنها صورت نگيرد خيلي زود مجبور به ترك دنياي حرفه‌اي براي عقب نماندن از قطار سريع‌السير زندگي هستند.

قهرماناني كه چشم اميدشان به مسئولان بلندپايه كشور و ورزش از جمله رئيس‌جمهوراست كه ديروز تا توانست از اميد و سبد آن و از عزت و سربلندي ايران با برجام و ايده‌هاي خود گفت، عزتي كه هنوز كسي چيزي از آن نديده، ولي در آخر هم حرفي از حمايت از جامعه ورزش نزد، تا اهداف انتخاباتي اين مراسم بيشتر به چشم آيد به‌رغم اينكه در صحبت‌هايش از پويايي، شكوفايي و اميدواري جامعه به وسيله ورزش سخن گفت.
 
توسعه پايدار با ورزش
دكتر روحاني در اين مراسم طي سخناني با اشاره به اهميت ورزش براي ايجاد فضاي شاداب و اميدواري در كشور گفت: «يكي از آثار ورزش ايجاد نشاط، اميد و شادابي است و ورزشكار يعني انساني كه به جسمش قدرت مي‌بخشد و خود، جامعه و اجتماعش را شاداب نگاه مي‌دارد.»
روحاني با اشاره به حضور پررنگ و مؤثر بانوان ايراني در رقابت‌هاي مهم بين‌المللي اين مسئله را ناشي از توجه ويژه به ورزش بانوان و توانمندي‌هاي زنان مسلمان ايران عنوان كرد و گفت: «امروز بانوان ما وارد صحنه ورزش و رقابت شده‌اند و هم پاسدار فرهنگ ايراني و اسلامي هستند و هم پاسدار قدرت و توانمندي ملي در صحنه ورزش، باعث خوشحالي و سربلندي است كه زنان ورزشكار ايران تكنيك‌هاي ورزشي را در كنار عفاف، حجاب و فرهنگ اسلامي خود در برابر ديدگان جهانيان قرار مي‌دهند و اين افتخاري مضاعف براي ماست.»

رئيس‌جمهور در ادامه به اهميت ورزش در بخش اقتصاد و روابط بين‌الملل هم اشاره كرد و افزود: «ورزش مي‌تواند توريسم ورزشي را به همراه داشته باشد، بخشي از ورزش اقتصاد ورزشي است. بخشي هم تعامل سازنده با جهان است، دنيا ديد كه ورزشكاران ايراني در كرمانشاه چه كردند. دولت امريكا شرمنده شد، به كشتي‌گيران اين كشور ويزا داده شد و مردم چه مهمان‌نوازي به ياد ماندني و خوبي انجام دادند. دنيا قضاوت كرد و اين عظمت ايران بود. ما در كنار اين تعامل با جهان، گردشگر ورزشي هم مي‌خواهيم.  ورزش امنيت ملي، فرهنگ ملي، نشاط ملي، سلامت ملي، غرور ملي و فرهنگ ملي و اسلامي را به همراه دارد، ورزش مي‌تواند ما را در مسير توسعه پايدار قرار دهد.»
 
پيام‌هاي دلگرم‌ كننده رهبري
پيش از صحبت‌هاي رئيس‌جمهور سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان در سخناني به پيام‌هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي خطاب به ورزشكاران اشاره كرد و گفت: «پيام‌هاي دلگرم‌كننده ايشان در ميادين مختلف بسيار اميدبخش و باعث دلگرمي ورزشكاران ايران بود.»
سلطاني‌فر ادامه داد: «بازي‌هاي المپيك و پارالمپيك فرصت‌هايي هستند كه مي‌توان از آن براي نشان دادن توانايي و خودباوري و نشاط جوان ايراني به تمامي جهانيان استفاده كنيم. نقطه اوج اين افتخارات حضور مؤثر و افتخارآفريني جانبازان و معلولان ورزشكار ايران در رشته‌هاي مختلف بود.»
 
حرف‌هاي قهرمانان
چهره‌هاي شاخص و برتر ورزش ايران در سالي كه گذشت نيز در مراسم ديروز نظرات خود را بيان كردند از جمله كيميا عليزاده، نخستين بانوي مدال‌آور ايران در رقابت‌هاي المپيك، عليزاده كه بيشتر رئيس‌جمهور را مخاطب خود قرار داده بود، گفت: «بسياري از ورزشكاران در حال تحصيل هستند و مشكلات زيادي براي ادامه آن همزمان با تمرينات دارند، بسياري از ورزشكاران به تجهيزات تخصصي نياز دارند، كادر فني بسياري از تيم‌ها زير فشارهاي سخت اقتصادي به‌سر مي‌برند،‌ قهرمانان ورزشي از داشتن شغل و منبع درآمد محروم هستند، لذا از شما تقاضا داريم با حمايت خود دستورات لازم براي فراهم شدن شرايط مناسب براي مواردي كه مطرح شد را صادر كنيد تا بتوانيم با خيالي آسوده براي كشور افتخارآفريني كنيم.»

سيامند رحمان، قوي‌ترين مرد معلول جهان نيز با اشاره به مشكلات خاص ورزشكاران جانباز و معلول كشور و شرايط سختي كه براي مدال‌آوري متحمل مي‌شوند، كسب اين افتخارات و موفقيت‌ها را مديون فضاي امن حاكم بر كشور عنوان كرد.
كيانوش رستمي و سهراب مرادي، وزنه‌برداران طلايي ايران در المپيك ريو نيز با ابراز رضايت از برگزاري اين مراسم، آن را باعث بالا رفتن روحيه قهرمانان مدال‌آور براي شركت در رقابت‌هاي آينده عنوان كردند.
در اين بين اما قاسم رضايي، فرنگي‌كار مدال‌آور ايران در دو المپيك لندن و ريو، با انتقاد از ميزان هدايا و دير برگزار شدن اين مراسم گفت: «جايگاه و شأن يك قهرمان المپيك اين نيست و نبايد چنين برخوردي شود، مجموع پاداش هشت مدال‌آور المپيك به اندازه قرارداد يك بازيكن دسته سوم فوتبال هم نيست.»
در حاشيه اين مراسم همچنين از مرحوم گلبارنژاد، دوچرخه‌سوار معلول ايران در پارالمپيك ريو و تيم داوري فوتبال كه بازي نهايي رقابت‌هاي المپيك را قضاوت كردند نيز تجليل به عمل آمد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار