کد خبر: 840896
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
نزاع دولت و بخش خصوصي برسر واردات مركبات و تأمين بازار شب عيد از توليد داخل بالا گرفته است...
بهناز قاسمی
نزاع دولت و بخش خصوصي برسر واردات مركبات و تأمين بازار شب عيد از توليد داخل بالا گرفته است به طوري كه وزارت جهاد كشاورزي (ستاد تنظيم بازار) به دنبال سود 2 هزار و 500 توماني در هر كيلوگرم پرتقال از محل واردات است و تشكل‌هاي كشاورزي نيز نگران پرتقال‌هاي دپو شده‌شان در انبار‌هاي شمال هستند... در اين ميان تنها قشري كه مورد توجه و حمايت هيچ مسئولي نيست، مصرف‌كنندگان هستند و بس.

به گزارش «جوان» پس از سرمازدگي پرتقال‌هاي شمال در آذر ماه، وزارت جهاد كشاورزي در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام كرد كه فقط ۳۰ درصد پرتقال‌هاي شمال دچار سرمازدگي شده‌اند اما در بازارهاي ميوه و تره‌بار و مغازه‌ها اگر چه پرتقال‌هاي شمال با واكس‌هاي زياد به مردم عرضه مي‌شد اما تقريباً 30 درصد آنها سالم بود و مردم به جاي دولت هزينه يخ‌‌زدگي پرتقال‌هاي شمالي‌ها را دادند.

اما در ادامه دولت وعده داد با خريد پرتقال‌هاي سالم، مركبات مورد نياز شب عيد را تأمين خواهد كرد. دراين مدت نيز فعالان بازار مدام از تأمين مركبات شب عيد خبر دادند و بيم آن داشتند دلالان با واردات مركبات، كشاورزان را بيش از پيش دچار زيان كنند. غافل از اينكه ستاد تنظيم بازار، خريد و واردات پرتقال را به مباشر دولتي خود محول كرده و واردات نارنگي را نيز از مرز سيستان و بلوچستان به فرماندار اين استان سپرده تا واردات و قيمت را مديريت كند. همچنين طي هفته گذشته همزمان با زمزمه حركت كشتي‌هاي پرتقال مصري و محموله تركيه‌اي قيمت پرتقال جنوب گران شده وپس از انكارماجرا از سوي وزارت جهاد در نهايت مشخص شد كه دولت با قبول ضرر و زيان واردات و سود 2 هزار و 500 توماني از محل فروش پرتقال‌هاي خارجي در ايام نوروز پول خوبي به جيب خواهد زد. در اين ميان اما دلالاني كه پرتقال‌هاي شمال را در غياب نماينده دولتي خريداري كرده بودند و با شگرد‌هاي بازاري هر روز  قيمت‌هاي بازار را بالا مي‌بردند تا در ايام تقاضاي بالاي شب عيد سود‌هاي كلاني به جيب بزنند، ناگهان خود را متضرر ديدند و مدعيان محو پرتقال دادشان بلند شد و نزاعي سه گانه ميان دولت واردكننده، دلالان پرتقال خر شمالي و پرتقال‌فروشان جنوبي بر سر منافع به وجودآمد كه دامنه اين نزاع حتي به رسانه ملي هم كشيد.

اكنون سه هفته تا پايان سال باقي مانده دولت با اشتياق به دنبال تنظيم بازار پايان سال و سود هنگفت از محل واردات (حدود 100 هزار تن) وعده مي‌دهد كه قيمت ميوه در ايام پاياني سال ارزان و با كيفيت خواهد بود و تشكل‌ها كه با دپوي پرتقال‌هاي شمال نگران فروش پرتقال‌هاي يخ زده هستند به فكر زيان هنگفت‌شان هستند و با جار و جنجال عليه دولت از تخلف ستاد تنظيم بازار سخن مي‌گويند، البته دسته ديگري نيز در صحنه هستند كه نه دغدغه واردات و نه آسيب توليد داخل و زيان دلالان را دارند  بلكه اين دسته دنبال چانه‌زني برسر اين موضوع هستند كه چرا واردات به دلالان بخش خصوصي واگذار نشده و دولت از محل سود مي‌برد و عجيب است كه در رسانه ملي هم مجري دارند!
اما نكته قابل تامل و فراموش شده مصرف‌كنندگاني هستند كه مجبورند پرتقال داخلي ۱۰ هزار توماني جنوب يا يخ زده 5 هزار توماني شمال يا وارداتي 5 تا 6 هزار توماني بخرند و هيچ كس دغدغه آسيب و تضييع حقوق اين مصرف‌كنندگان را ندارد. در حالي كه به اذعان مسئولان جهاد كشاورزي هزينه نهايي واردات بين 40 تا 50 سنت ( حدود هزار و 600 تومان) است.
  
ژست انتخاباتي دولت
در اين ميان برخي از نگاه سياسي معتقدند دولت در سال‌هاي گذشته نيز در تنظيم بازار شب عيد مركبات ناموفق بوده و تعاون روستايي با خريد غير حرفه‌اي و ناشيانه پرتقال نمي‌توانست در ايام نوروز ميوه با كيفيت عرضه كند، با اين حال چه شده كه ستاد تنظيم بازار از مرغوبيت ميوه شب عيد سخن مي‌گويد؟ آنها اين اقدام دولت را مانند واردات برنج با تعرفه پايين ژست انتخاباتي دولت مي‌دانند و معتقدند: دولت در سال‌هاي گذشته نيز پرتقال‌هاي ارزان و با كيفيت را براي ايام نوروز نمي‌توانست فراهم كند اما امسال برخلاف گذشته  دغدغه توزيع پرتقال‌هاي يخ زده و نارضايتي مصرف‌كنندگان را دارد و با واردات مركبات خارجي هزينه انتخابات دولت را نيز تأمين خواهد كرد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار