کد خبر: 839282
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
واقف فرهنگی عبدالعباس محمدی
کتابخانه شخصی عبدالعباس محمدی با 71 هزار جلد کتاب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام برای عموم وقف شده است.

  همه آقای عبدالعباس محمدی را با کتاب و کارهای خیر می شناسند و همیشه تعدادی کتاب و مجله به همراه دارد. کتابخانه شخصی وی سال 1384 برای عموم مردم وقف شد. اکنون بیش از 71 هزار جلد کتاب در این کتابخانه موجود است. این کتابخانه جزء اولین کتابخانه های استان ایلام است که به صورت غیر دولتی اداره می شود و برخی کتابهای موجود در این کتابخانه کتابهای مرجع و کمیاب است. در ادامه متن گفتگوی با این واقف فرهنگی تقدیم می گردد.

مهران زادگاه من است

 عبدالعباس محمدی  هستم . من در سال 1337 در شهرستان مهران از توابع استان ایلام به دنیا آمدم. دوره ابتدائی را در مهران و دوره دبیرستان را در شهر ایلام گذراندم . قبل از انقلاب اسلامی در مهران به عنوان معلم به تدریس علوم دینی و قرآنی مشغول بودم و پس از انقلاب به سپاه پاسداران پیوستم . پس از پایان جنگ تحمیلی به آموزش و پرورش برگشتم و  مفتخرم تا زمان بازنشستگی به عنوان فرهنگی در توسعه فرهنگ استان، نقش داشته ام.

 از دوره جوانی علاقه مند به کتاب و کتابخانه بودم

عشق و علاقه خاصی به کتاب و کتابخوانی داشتم و از سال 1350 در شهر مهران شروع به جمع آوری کتاب کردم و آنها را در صندوق های چوبی میوه که روی هم گذاشته بودم و به صورت کتابخانه درآورده بودم نگهداری می کردم و در آن زمان که کمبود کتاب بود آنها را به دیگران امانت می دادم.  سال 1359 که جنگ تحمیلی آغاز شد مجبور شدم کتابهایم را از مهران به شهر ایلام انتقال دهم و تا پایان جنگ به علت مشغله ی خودم در سپاه به صورت بسته بندی از آنها نگهداری می کردم.

پس از پایان جنگ و بازگشتم به آموزش و پرورش دوباره به سراغ کتابهایم رفتم و با اختصاص 90 متر مربع از منزل مسکونیم در شهر ایلام و قفسه بندی آن کتابخانه ام را راه اندازی نمودم . همه اقشار جامعه از هر سنی به کتابخانه ی بنده مراجعه می کردند و طبیعتاً کتابخانه شخصی نمی توانست تمامی نیازهای مراجعین را پاسخ دهد.

به همین دلیل در سال 1384 برای بهره مندی افراد بیشتری از کتابهایم، آنها را وقف عام نمودم و با مشورت و همفکری کتابها را به دانشگاه آزاد واحد ایلام انتقال دادم و با همکاری دانشگاه کتابخانه آنجا را تأسیس نمودم.

علاوه بر کتابهای کتابخانه موقوفه، تعداد 45 هزار جلد کتاب مذهبی برای مساجد ، حسینیه ها و مراکز فرهنگی روستاهای دور افتاده استان ایلام وقف نموده ام  که به مناطق مختلف استان ارسال شده است.

 

 

بیشتر کتابهای کتابخانه از منابع معتبر هستند/ دوست دارام تا پایان عمر واقف کتاب باشم

کتابخانه شامل 70 درصد کتاب های منبع و 30 درصد سایر کتابها با موضوعات دینی، ادبی، فلسفی، تاریخی و دانشگاهی است. که قدیمی ترین آنها چاپ سال 1330 می باشد. تعداد کتابها در زمان وقف 30 هزار جلد بود که الان آمار آن به 71 هزار و 641 جلد کتاب رسیده است و  برنامه دارم تا 3 سال آینده تعداد کتاب های موجود در کتابخانه را به 100 هزار جلد برسانم و دوست دارم تا پایان عمر ، واقف کتاب باشم . 

 

 مجموعه ای منحصر به فرد از آثار مکتوب و عکس های کاندیداها را جمع آوری کرده ام

در ابتدای انقلاب اسلامی جریانات سیاسی مختلفی با دیدگاه های متفاوت در کشور فعال بودند . به همین خاطر تصمیم گرفتم مجموعه ای  از بروشور ها ، عکس های ، زندگی نامه ها ، شب نامه ها و مصاحبه های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی ، خبرگان و شورای شهر استان ایلام و همچنین ریاست جمهوری  را گردآوری نمایم تا به عنوان سند در اختیار آیندگان قرار گیرد.

حاصل سالها تلاش خودم را در قالب 110 جلد سند جمع آوری و با هزینه شخصی صحافی کرده ام که منبعی معتبر و منحصر به فرد در حوزه جریانات سیاسی در استان ایلام است.

 

 حداقل روزی 4 ساعت مطالعه دارم

در روز  4 ساعت از وقت خود را به مطالعه کتاب اختصاص می دهم و معتقدم که کتاب راه درست اندیشیدن را به ما می آموزد. باید تلاش شود تا کتاب به آسانی در اختیار مردم، بویژه نسل جوان جامعه قرار گیرد، نهادینه سازی فرهنگ کتابخوانی جامعه را در برابر آسیب های اجتماعی مقاوم می کند. کتاب اطلاعات عمومی و تخصصی افراد را افزایش می دهد.

  

 درآمد 30 هکتار زمین کشاورزی در مهران را وقف مسجد و فقراء کرده ام

زمینی کشاورزی به مساحت 30 هکتار در شهرستان مهران دارم که درآمد سالانه آن حدود 30 میلیون تومان است که بخشی از درآمد آن را برای مسجد امام سجاد(ع) هرمز آباد شهرستان مهران که مرحوم پدرم واقف و بنیانگذار آن بوده است اختصاص داده ام  و مابقی را برای 50 خانواده فقیر استان وقف کرده ام . این کمک ها به صورت اقلام خوراکی و ماهانه در میان خانوادهای نیازمند توزیع می گردد. هرچند هنوز وقفنامه این موقوفه در اوقاف به ثبت نرسیده است ولی تصمیم دارم بزودی آن را به عنوان موقوفه ثبت نمایم و خودم به عنوان متولی موقوفه کارهای آن را دنبال نمایم و اوقاف بر این امر نظارت نماید.

تبلیغ وقف در استان ایلام نیازمند عزم همگانی است

با توجه به سالها فعالیت بنده در امور فرهنگی باید بگویم تبلیغ و فرهنگ سازی وقف نیازمند عزم همگانی است و باید اقشار فرهنگ ساز، به امر وقف اهتمام ویژه ای داشته باشند. برنامه ریزی بلند مدت برای تبلیغ فرهنگ باید در سطح مدارس آغاز شود به گونه ای که دانش آموزان با آموزه ی وقف و چگونگی وقف کردن آشنا شوند. همچنین روحانیت معظم نیز در ترویج این فرهنگ زیبا می توانند نقش مؤثری داشته باشند.

استان ایلام افراد خیّر و نیکوکار فراوانی دارد که در امور خیریه فعال هستند با تبلیغ چهره به چهره، دعوت و تشویق ایشان جهت وقف نیز می توان موقوفات استان را کمیت و کیفیت بخشید. این امر با کمک همگانی معتمدین و بزرگان استان قابل تحقق است.

سخن پایانی

باید عزم کلی ایجاد شود چرا که وقف یک حکم شرعی است و از زمان پیدایش جوامع بشری وجود داشته است و در زندگی پیامبران و معصومین(ع) دیده می شود. وقف متعلق به سازمان یا ارگان خاصی نیست بلکه متعلق به همه مردم است و هیچکس نمی تواند متعرض آن شود و اگر کسی در امانت خیانت و کوتاهی کند از لحاظ شرعی و اخلاقی مدیون آن است.

فردی را می شناختم که دارای ثروت میلیاردی بود. از او خواستم بخشی از مال خود را در راه خدا وقف کند یا به نیازمندان کمک کند. در جوابم گفت: مگر دیوانه ام مال خودم را ببخشم . چند ماه بعد اعلامیه تحریم  وی را بر دیوار دیدم . متأسفانه وی توفیق نداشتن از ثروتش برای آخرت خود توشه ای بردارد و موقوفه ای به یادگار بگذارد. صد افسوس که ثروت آن شخص امروز در دست ورثه است که در راه لهو و لعب از آن بهره می برند.

واقف شدن توفیقی است که نصیب هر کسی نخواهد شد مگر انسانهای دور اندیش و با ایمانی که به آخرت اعتقاد دارد. در پایان از برادران و خواهران خودم که تمکن مالی دارند می خواهم با وقف برای موضوعات مختلفی که ضرورت دارد در حل مشکلات و تنگناهای اجتماعی قدم بردارند. 

در پایان از مدیر کل و کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام به خاطر همکاریشان تقدیر می نمایم.

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
1
درودبرشما اقای محمدی عزیز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر