کد خبر: 833159
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵
جولان دلالان در سهم‌هاي كوچك بورسي
هر چند كليت بازار سرمايه در ركود است ولي بازار سفته‌بازي در سهم‌هاي كوچك بورسي اين روزها داغ داغ است و اين سؤال براي 9 ميليون سهامدار ايجاد شده است كه ناظر بازار بورس چگونه سفته‌بازي در سهم‌هاي كوچك را نمي‌بيند و هر روز عده‌اي سهامدار غيرمطلع بايد دارايي‌شان را به سفته‌بازان حرفه‌اي بورس تقديم كنند. 
به گزارش «جوان»، سهام تأمين ماسه ريخته‌گري (كماسه) يكي از شركت‌هاي بسيار كوچك در بورس است كه سود اين شركت بسيار ناچيز است به‌طوري كه سود پيش‌بيني شده اين شركت براي هر سهم تنها هشت تومان است و اين شركت براي تحقق همين سود نيز با اما و اگر‌هاي بسياري روبه‌رو است. 

سهام كماسه در بازار سرمايه در اثر سفته‌بازي و دستكاري در قيمت در طول سه ماه گذشته با 50 درصد رشد همراه مواجه شده است و سفته‌بازان حرفه‌اي بورس اين سهم كوچك را به محلي براي جهش بدون دليل قيمت سهام و فروش اين سهم در پيك قيمت به برخي از سهامداران غيرمطلع تبديل كرده‌اند. 
ارزش كل سهام شركت كماسه در بورس در شرايطي به 40 ميليارد تومان رسيده است كه ارزش كل دارايي‌هاي شركت به 20 ميليارد تومان هم نمي‌رسد كه اين امر نشانگر شكل‌گيري حباب 50 درصدي در سهم به دليل عمليات‌هاي سفته بازانه است. 

شركتي كه در ماه‌هاي گذشته دستمزد كارگرانش را با تأخير و زحمت فراوان پرداخت كرده و نسبت سود به قيمتش ( P/E)به عدد شگفت‌انگيز 30 رسيده است هر روز با سفته‌بازي و بدون هيچ‌گونه دليل منطقي و تعديل EPS در حال جهش است كه دود اين جهش‌هاي بدون دليل و عدم‌توقف نماد توسط سازمان بورس بي‌شك به چشم برخي از سهامداران غيرمطلع در بازار بورس مي‌رود زيرا سفته‌بازي كه قيمت سهم را بالا برده است در اوج قيمت سهم را مي‌فروشد و بعد از خروج سفته باز از سهم قيمت سهام به يكباره ريزش شديد مي‌كند. 
نكته تعجب‌برانگيز آن است كه سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان ناظر معاملات بازار چرا از سفته‌بازي در سهم‌هاي كوچك آنقدر غافل است كه طي ماه‌هاي گذشته سهم‌هايي چون پياذر، مواد ويژه ليا و... دچار سفته‌بازي شده‌اند و مشخص نيست ناظر بازار چرا خود را به خواب زده است. 

وظيفه سازمان بورس است كه وقتي مي‌بيند يك عده سفته‌باز به شكل حبابي قيمت يك سهام را بالا مي‌برد، نماد را متوقف كند و از مديران شركت بخواهد در رابطه با تغييرات موجود در شركت شفاف‌سازي كند. 
بي‌اعتنايي سازمان بورس به سفته‌بازي در نمادهاي كوچك بورسي آنقدر سؤال‌برانگيز شده است كه بر‌خي تصور مي‌كنند بورس به نوعي سفته‌بازي در نمادهاي كوچك را پذيرفته است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار